|
|
Навчання та творчість
У категорії матеріалів: 696 Показано матеріалів: 1-10 |
Сторінки: 1 2 3 ... 69 70 » |
Сортувати за:
Даті ·
Назві ·
Рейтингу ·
Коментарям ·
Завантаженням ·
Переглядам
5 міжпредметних завдань з використанням табличного процесора (на прикладі Microsoft Excel або Google Таблиць) для учнів 10-го класу, а також відповіді до них.
Завдання 1: Математика та Фінансова Грамотність (Обчислення відсотків)
Умова: Учень 10-го класу планує купити ноутбук вартістю 18 500 грн у кредит. Банк пропонує річну ставку 12%. Створіть таблицю, яка покаже:
-
Суму відсотків, яку потрібно сплатити за рік.
-
Загальну суму, яку потрібно повернути банку (вартість + відсотки).
| A |
B |
C |
| 1 |
Вартість (грн) |
18500 |
| 2 |
Річна ставка (%) |
12% |
| 3 |
Сума відсотків (грн) |
? |
| 4 |
Загальна сума (грн) |
? |
Відповідь (Формули та Результат):
| A |
B |
C |
| 3 |
Сума відсотків (грн) |
=C1*C2 (Результат: 2220) |
| 4 |
Загальна сума (грн) |
=C1+C3 (Результат: 20720) |
Завдання 2: Фізика (Побудова Графіка Залежності)
Умова: Запишіть у стовпчики A і B дані про рух тіла, де A — час (t, с), B — пройдена відстань (S, м):
| t (с) |
S (м) |
| 1 |
5 |
| 2 |
10 |
| 3 |
15 |
| 4 |
20 |
Побудуйте на основі цих даних точковий графік, щоб візуально продемонструвати залежність пройденої відстані від часу.
Відповідь (Етапи в Excel):
-
Введіть дані у комірки A1:B4.
-
Виділіть діапазон A1:B4.
-
Перейдіть на вкладку "Вставлення" (Insert).
-
Виберіть "Діаграми" та оберіть тип "Точкова" (Scatter) або "Графік".
-
Графік покаже лінійну залежність, що відповідає рівномірному руху.
Завдання 3: Біологія та Статистика (Аналіз Середнього Значення)
Умова: Клас із 10 учнів провів вимірювання зросту (у см) для аналізу середніх показників. Введіть отримані дані у стовпчик A:
| Зріст (см) |
| 165 |
| 172 |
| 168 |
| 180 |
| 175 |
| 169 |
| 170 |
| 173 |
| 167 |
| 171 |
Використовуючи відповідну функцію Excel, знайдіть середній зріст учнів.
Відповідь (Формула та Результат):
Завдання 4: Хімія (Використання Абсолютних Посилань)
Умова: Обчисліть вартість різних об'ємів хімічного реагенту (вода дистильована), якщо відома ціна за 1 літр – 45 грн. Створіть формули для стовпчика C, використовуючи абсолютне посилання на комірку з ціною.
| A |
B |
C |
D |
| 1 |
Об'єм (л) |
Ціна за 1 л (грн) |
Вартість (грн) |
| 2 |
0.5 |
45 |
? |
| 3 |
1.5 |
|
? |
| 4 |
5 |
|
? |
Відповідь (Формули):
-
Ціна за 1 л (45 грн) знаходиться у комірці B2.
-
У комірці C2 вводимо формулу: =A2*$B$2
-
Цю формулу можна скопіювати в комірки C3 і C4. Знак $ фіксує посилання на ціну (абсолютне посилання).
| Об'єм (л) |
Ціна за 1 л (грн) |
Вартість (грн) |
| 0.5 |
45 |
22.5 (=A2*$B$2) |
| 1.5 |
|
67.5 (=A3*$B$2) |
| 5 |
|
225 (=A4*$B$2) |
Завдання 5: Географія та Логічні Функції (Умовне Форматування)
Умова: У таблиці наведено дані про температуру в трьох містах. Використовуйте умовне форматування (Conditional Formatting), щоб автоматично виділити комірки, де температура нижча за 0°C (це означає, що там сніг або лід).
| A |
B |
| 1 |
Місто |
| 2 |
Київ |
| 3 |
Львів |
| 4 |
Харків |
| 5 |
Одеса |
Відповідь (Етапи в Excel):
-
Виділіть діапазон комірок із температурою: B2:B5.
-
Перейдіть на вкладку "Основне" (Home).
-
Натисніть "Умовне форматування" (Conditional Formatting).
-
Виберіть "Правила виділення комірок" (Highlight Cells Rules) -> "Менше ніж..." (Less Than...).
-
Введіть значення 0 і оберіть червоне залиття або інший формат.
|
Завдання 1: Обчислення середнього балу та округлення (Середнє, Округлення)
Сценарій: Учні отримали оцінки за 5 лабораторних робіт з інформатики.
| Учень |
Лаб 1 |
Лаб 2 |
Лаб 3 |
Лаб 4 |
Лаб 5 |
| Іваненко |
10 |
11 |
9 |
12 |
10 |
| Петренко |
7 |
8 |
9 |
10 |
9 |
| Сидоренко |
12 |
11 |
11 |
12 |
11 |
Завдання:
-
У стовпці "Середній бал" обчисліть середнє арифметичне оцінок для кожного учня, використовуючи функцію СЕРЕДНЄ() (або AVERAGE()).
-
У стовпці "Округлений бал" округліть отриманий середній бал до цілого числа (без десяткових знаків) за допомогою функції ОКРУГЛ() (або ROUND()).
Завдання 2: Пошук мінімального та максимального значення (MIN, MAX)
Сценарій: На складі є дані про вартість різних товарів.
| Товар |
Вартість (грн) |
| Ручка |
5.50 |
| Зошит |
12.00 |
| Пенал |
85.99 |
| Клей |
23.45 |
| Фарби |
150.75 |
| Лінійка |
15.00 |
Завдання:
-
У клітинці під таблицею знайдіть найдешевшу вартість товару, використовуючи функцію МІН() (або MIN()).
-
У іншій клітинці знайдіть найдорожчу вартість товару, використовуючи функцію МАКС() (або MAX()).
Завдання 3: Підрахунок кількості виконаних робіт (РАХУВАТИ)
Сценарій: Клас виконував контрольну роботу, і деякі учні її ще не здали (пропуск позначено порожньою клітинкою).
| Учень |
Контрольна робота |
| А |
10 |
| Б |
8 |
| В |
12 |
| Г |
|
| Д |
9 |
| Е |
|
Завдання:
-
Використовуючи функцію РАХУВАТИ() (або COUNT()), визначте кількість учнів, які здали контрольну роботу (тобто мають числову оцінку).
-
Використовуючи функцію РАХУВАТИПУСТО() (або COUNTBLANK()), визначте кількість учнів, які не здали роботу (мають порожню клітинку).
Завдання 4: Піднесення до степеня та корені (СТЕПЕНЬ, КОРІНЬ)
Сценарій: Потрібно обчислити площу квадрата та знайти сторону квадрата за його площею.
| Вихідне значення |
Опис |
| 7 |
Довжина сторони квадрата (см) |
| 144 |
Площа квадрата (см2) |
Завдання:
-
Для сторони довжиною 7 см обчисліть площу квадрата ($S = a^2$) за допомогою функції СТЕПЕНЬ() (або POWER()) або оператора ^.
-
Для площі 144 $см^2$ знайдіть довжину сторони ($a = \sqrt{S}$) за допомогою функції КОРІНЬ() (або SQRT()).
Завдання 5: Умовне додавання СУММЕСЛИ() (або SUMIF())
Сценарій: Потрібно підрахувати загальну вартість продуктів, куплених у різних магазинах.
| Магазин |
Вартість (грн) |
| АТБ |
50.00 |
| Сільпо |
125.50 |
| АТБ |
75.00 |
| Фора |
90.25 |
| Сільпо |
40.00 |
Завдання:
-
Використовуючи функцію СУММЕСЛИ() (або SUMIF()), обчисліть загальну суму витрат лише у магазині "АТБ".
-
У іншій клітинці обчисліть загальну суму витрат лише у магазині "Сільпо".
|
Предмет: Інформатика
Клас: 9
Розділ: Електронні таблиці
Підручник: Барна М. М., Морзе Н. В. (орієнтація на загальну програму)
Тривалість: 45 хвилин
I. Загальна інформація
Мета уроку:
-
Навчальна: Сформувати знання про призначення, синтаксис та правила використання математичних і статистичних функцій в електронних таблицях (SUM, AVERAGE, MAX, MIN, ROUND, COUNT та ін.). Навчити застосовувати ці функції для розв’язання практичних задач.
-
Розвивальна: Розвивати логічне мислення, навички аналізу та синтезу даних, уміння працювати з даними, що містять міжпредметну інформацію.
-
Виховна: Виховувати інформаційну культуру, уважність та відповідальне ставлення до точності обчислень.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань та формування практичних навичок.
Обладнання: Комп'ютери, програмне забезпечення для роботи з електронними таблицями (MS Excel/Google Sheets), мультимедійний проєктор, роздатковий матеріал (картки із задачами).
II. Хід уроку (45 хв)
1. Організаційний момент (1 хв)
2. Актуалізація опорних знань (5 хв)
(Фронтальне опитування: "Мікрофон")
-
Що таке електронна таблиця? Назвіть її основні елементи.
-
Яку функцію виконує адреса клітинки (наприклад, A1, C15)?
-
З якого символу завжди починається запис формули в електронній таблиці?
-
Які оператори ми вже використовували у формулах (наприклад, +, -, *, /)?
-
Що таке діапазон клітинок? Наведіть приклад запису.
3. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)
-
Слово вчителя: Ми вміємо додавати, віднімати та множити дані. Але що робити, якщо у нас 100 або 1000 чисел? Обчислення вручну забере багато часу і призведе до помилок. Сучасна наука, економіка та навіть повсякденне життя потребують швидкого аналізу великих масивів даних. Саме для цього існують спеціальні, вже готові інструменти – вбудовані функції!
-
Оголошення теми: "Математичні та статистичні функції".
4. Вивчення нового матеріалу (10 хв)
|
5 завдань на тему "Обчислення за допомогою функцій"
Завдання 1. Обчислення загальної суми (СУММ)
Уявіть, що ви ведете облік щомісячних витрат сім'ї на комунальні послуги. Ваші дані знаходяться у діапазоні клітинок A2:A5.
| Клітинка |
Значення (грн) |
| A2 |
450 |
| A3 |
210 |
| A4 |
830 |
| A5 |
155 |
Завдання: Напишіть формулу у клітинці A6, яка обчислить загальну суму витрат за всіма чотирма пунктами.
Розв'язок:
=СУММ(A2:A5)
Пояснення: Функція СУММ (або SUM) додає всі числові значення, що знаходяться у вказаному діапазоні клітинок (A2 до A5 включно).
Завдання 2. Знаходження середнього значення (СРЗНАЧ)
Для оцінювання успішності групи учнів вам потрібно визначити їхній середній бал. Бали п'яти учнів знаходяться у клітинках C1, C2, C3, C4, C5.
Завдання: Напишіть формулу у клітинці C6, яка обчислить середній бал учнів.
Розв'язок:
=СРЗНАЧ(C1:C5)
Пояснення: Функція СРЗНАЧ (або AVERAGE) обчислює середнє арифметичне всіх чисел у вказаному діапазоні.
Завдання 3. Визначення максимального та мінімального значення (МАКС, МІН)
Ви маєте список температур повітря за тиждень у клітинках B1:H1.
Завдання:
-
У клітинці I1 знайдіть максимальну (найвищу) температуру за тиждень.
-
У клітинці J1 знайдіть мінімальну (найнижчу) температуру за тиждень.
Розв'язок:
-
Для максимальної температури: =МАКС(B1:H1)
-
Для мінімальної температури: =МІН(B1:H1)
Пояснення: Функції МАКС (MAX) та МІН (MIN) використовуються для швидкого знаходження, відповідно, найбільшого та найменшого числового значення у вказаному діапазоні даних.
Завдання 4. Використання логічної функції (ЯКЩО)
Вам потрібно визначити, чи зараховано (Passed) тест учню, знаючи, що мінімальний прохідний бал — 7. Фактичний бал учня записано у клітинці D3.
Завдання: Напишіть формулу у клітинці E3, яка буде виводити слово "ЗАРАХОВАНО", якщо бал у D3 більше або дорівнює 7, і слово "НЕ ЗАРАХОВАНО" у протилежному випадку.
Розв'язок:
=ЯКЩО(D3>=7;"ЗАРАХОВАНО";"НЕ ЗАРАХОВАНО")
Пояснення: Функція ЯКЩО (IF) перевіряє логічний вираз. Якщо умова (D3>=7) істинна, повертається перше значення ("ЗАРАХОВАНО"); якщо умова хибна, повертається друге значення ("НЕ ЗАРАХОВАНО").
Завдання 5. Застосування абсолютних посилань ($)
У клітинці A1 записана ставка ПДВ (наприклад, $20\\%$). У клітинці B2 записана ціна товару без ПДВ (наприклад, 1000 грн). Вам потрібно обчислити суму ПДВ для цього товару. Формула для розрахунку: Сума ПДВ = Ціна без ПДВ * Ставка ПДВ.
Завдання: Напишіть формулу у клітинці C2 для обчислення суми ПДВ. Переконайтеся, що при копіюванні цієї формули вниз (наприклад, для інших товарів у B3, B4 і т.д.) посилання на ставку ПДВ (A1) залишається незмінним.
Розв'язок:
=B2*$A$1
Пояснення: Використання абсолютного посилання ($A$1) з символами долара ($) гарантує, що при копіюванні формули в інші клітинки посилання на клітинку A1 (де знаходиться ставка ПДВ) не змінюється. При цьому посилання B2 є відносним і автоматично змінюватиметься на B3, B4 і т.д.
|
Завдання 1: Визначення та пояснення понять (Теоретичне)
Сформулюйте та поясніть «Тріаду інформаційної безпеки» (Confidentiality, Integrity, Availability – Конфіденційність, Цілісність, Доступність).
-
Дайте визначення кожному з трьох понять.
-
Наведіть один приклад порушення кожного принципу (наприклад, що є порушенням Конфіденційності?).
Завдання 2: Аналіз загроз (Сценарне)
Проаналізуйте ситуацію та визначте тип загрози і метод захисту.
Завдання 3: Правила надійного захисту (Практичне)
Розробіть правила створення та використання надійних паролів та багатофакторної автентифікації.
-
Сформулюйте 3 ключові правила для створення стійкого пароля.
-
Поясніть, що таке багатофакторна автентифікація (MFA), і чому вона підвищує безпеку даних навіть при витоку пароля.
-
Наведіть приклад, як можна запам'ятати складний пароль, використовуючи метод парольної фрази (наприклад, створення фрази, пов'язаної з улюбленою піснею чи подією).
Завдання 4: Захист персональних даних у мережі (Етичне)
Дайте відповіді на запитання щодо захисту особистої інформації.
-
Яку особисту інформацію (ПІБ, дата народження, адреса, фото) категорично не слід публікувати у відкритому доступі в соціальних мережах, і чому?
-
Поясніть різницю між приватними та публічними даними.
-
Уявіть, що ви завантажуєте нову мобільну гру. Вона просить доступ до вашої камери, мікрофона та списку контактів. Чи варто надавати всі ці дозволи? Обґрунтуйте свою відповідь.
Завдання 5: Шкідливе програмне забезпечення (Класифікація)
Проведіть класифікацію основних видів шкідливого програмного забезпечення (ШПЗ) за принципом їхньої дії.
-
Опишіть, у чому полягає основна відмінність між такими типами ШПЗ:
-
Вірус (Virus)
-
Черв'як (Worm)
-
Програма-вимагач (Ransomware)
-
Назвіть приклад інструменту, який використовується для захисту від ШПЗ, та поясніть його функцію.
|
|
|