Комунікація за допомогою мережі: Коротка теорія (6 клас)
Ця тема розповідає про те, як люди спілкуються та обмінюються інформацією на відстані, використовуючи комп'ютерні мережі та Інтернет.
1. Що таке Комунікація в Мережі? (С. 68)
Комунікація — це обмін інформацією (повідомленнями, даними, файлами) між пристроями (комп'ютерами, смартфонами), підключеними до мережі, найчастіше до Інтернету.
Основні види комунікації:
Синхронна (у реальному часі): Відповідь надходить майже миттєво. Наприклад, телефонний дзвінок або чат у месенджері.
Асинхронна (відкладена): Відповідь можна отримати через деякий час. Наприклад, електронний лист (e-mail).
2. Електронна Пошта (E-mail) (С. 69-70)
Це один із найстаріших і найпоширеніших способів асинхронної комунікації.
Електронна адреса: Унікальна "адреса", за якою вас знаходять в Інтернеті. Вона завжди має вигляд: ім'я_користувача@домен_сервісу (наприклад, ivan.petrenko@gmail.com).
Складові листа:
Кому (To): Адреса отримувача.
Тема (Subject): Короткий заголовок, що передає суть повідомлення.
Текст повідомлення: Основний вміст.
Вкладення (Attachment): Файли (фото, документи), які додаються до листа.
3. Месенджери та Чати (С. 71)
Це програми (наприклад, Viber, Telegram, WhatsApp), які дозволяють спілкуватися синхронно:
Чат: Обмін текстовими, голосовими та відеоповідомленнями в реальному часі.
Груповий чат: Спілкування одразу кількох людей на одну тему.
Відеоконференція: Спілкування за допомогою відео та звуку з однією або кількома людьми одночасно (наприклад, Zoom, Google Meet).
4. Мережевий Етикет (Нетикет) (С. 73)
Це правила ввічливої та безпечної поведінки під час спілкування в мережі.
Повага: Завжди будьте ввічливими. Пам'ятайте, що за екраном знаходиться реальна людина.
Велика літера (CAPS LOCK): Писати весь текст великими літерами вважається криком і є порушенням нетикету.
Конфіденційність: Ніколи не надсилайте особисту інформацію (паролі, адреси) незнайомим людям.
Правопис: Намагайтеся писати грамотно, щоб ваші повідомлення були зрозумілими.
5 завдань за темою "Комунікація за допомогою мережі" (за підручником Морзе, Барна, С. 68-73), які допоможуть учням 6-го класу засвоїти основні поняття:
Завдання 1: Класифікація Засобів Комунікації (С. 68)
Умова: Розділіть перелічені засоби комунікації на дві групи: "Комунікація в реальному часі" (коли відповідь надходить майже одразу) та "Відкладена комунікація" (коли відповідь можна очікувати через деякий час).
SMS-повідомлення
Телефонний дзвінок
Електронний лист (e-mail)
Чат у месенджері (наприклад, Telegram, Viber)
Голосове повідомлення (залишено в офлайн-режимі)
Відповідь:
Комунікація в реальному часі:
Телефонний дзвінок
Чат у месенджері
Відкладена комунікація:
SMS-повідомлення
Електронний лист (e-mail)
Голосове повідомлення
Завдання 2: Розпізнай Елементи Електронної Пошти (С. 70)
Умова: Розгляньте типовий вигляд вікна для створення нового електронного листа. Вкажіть, що означає кожен із цих елементів (полів):
Кому:
Тема:
Вкладення: (Скріпка)
Відповідь:
Кому (To): Поле для введення адреси електронної пошти отримувача.
Тема (Subject): Короткий заголовок або суть повідомлення, щоб отримувач одразу зрозумів, про що йдеться.
Вкладення (Attachment) : Функція для додавання файлів (фото, документи, презентації тощо) до листа.
Завдання 3: Розрахунок Часу в Синхронному Чаті
Умова: Ігор та Оленка спілкуються в синхронному чаті (це спілкування в реальному часі). Ігор написав повідомлення о 15:35, а Оленка, прочитавши його, відповіла через 45 секунд. Який час буде вказано біля повідомлення Оленки?
Відповідь:
15 годин 35 хвилин і 45 секунд. (Оскільки це синхронний чат, затримка є мінімальною, і час відповіді – це час відправлення повідомлення Оленкою).
Завдання 4: Оцінка Правил Мережевого Етикету (С. 73)
Умова: Прочитайте два правила спілкування в мережі. Визначте, яке з них є прикладом поганого тону (нетактовної поведінки), і чому.
A. Завжди перевіряй правопис і пунктуацію у своїх листах та повідомленнях.
Б. Пиши текст повідомлення великими літерами (CAPS LOCK), щоб підкреслити важливість твого листа.
Відповідь:
Нетактовна поведінка:Правило Б.
Чому: Згідно з мережевим етикетом (нетикет), використання лише великих літер сприймається як крик, що є проявом неповаги до співрозмовника.
Завдання 5: Визначення Інструменту для Комунікації
Умова: Ваш клас готує спільний проєкт. Вам потрібно одночасно обговорити ідеї з 5 однокласниками, які знаходяться вдома, і бачити їхні обличчя. Який саме інструмент комунікації ви використаєте?
SMS
Електронна пошта
Відеоконференція (наприклад, Google Meet або Zoom)
Відповідь:
3. Відеоконференція. (Це єдиний інструмент із перелічених, який дозволяє спілкуватися з багатьма людьми одночасно в реальному часі з використанням відео).
5 міжпредметних завдань з використанням табличного процесора (на прикладі Microsoft Excel або Google Таблиць) для учнів 10-го класу, а також відповіді до них.
Завдання 1: Математика та Фінансова Грамотність (Обчислення відсотків)
Умова: Учень 10-го класу планує купити ноутбук вартістю 18 500 грн у кредит. Банк пропонує річну ставку 12%. Створіть таблицю, яка покаже:
Суму відсотків, яку потрібно сплатити за рік.
Загальну суму, яку потрібно повернути банку (вартість + відсотки).
A
B
C
1
Вартість (грн)
18500
2
Річна ставка (%)
12%
3
Сума відсотків (грн)
?
4
Загальна сума (грн)
?
Відповідь (Формули та Результат):
A
B
C
3
Сума відсотків (грн)
=C1*C2 (Результат: 2220)
4
Загальна сума (грн)
=C1+C3 (Результат: 20720)
Завдання 2: Фізика (Побудова Графіка Залежності)
Умова: Запишіть у стовпчики A і B дані про рух тіла, де A — час (t, с), B — пройдена відстань (S, м):
t (с)
S (м)
1
5
2
10
3
15
4
20
Побудуйте на основі цих даних точковий графік, щоб візуально продемонструвати залежність пройденої відстані від часу.
Відповідь (Етапи в Excel):
Введіть дані у комірки A1:B4.
Виділіть діапазон A1:B4.
Перейдіть на вкладку "Вставлення" (Insert).
Виберіть "Діаграми" та оберіть тип "Точкова" (Scatter) або "Графік".
Графік покаже лінійну залежність, що відповідає рівномірному руху.
Завдання 3: Біологія та Статистика (Аналіз Середнього Значення)
Умова: Клас із 10 учнів провів вимірювання зросту (у см) для аналізу середніх показників. Введіть отримані дані у стовпчик A:
Зріст (см)
165
172
168
180
175
169
170
173
167
171
Використовуючи відповідну функцію Excel, знайдіть середній зріст учнів.
Відповідь (Формула та Результат):
Дані знаходяться у діапазоні A1:A10.
Формула:=СЕРЕДНЄ(A1:A10) або =AVERAGE(A1:A10)
Результат:171 см
Завдання 4: Хімія (Використання Абсолютних Посилань)
Умова: Обчисліть вартість різних об'ємів хімічного реагенту (вода дистильована), якщо відома ціна за 1 літр – 45 грн. Створіть формули для стовпчика C, використовуючи абсолютне посилання на комірку з ціною.
A
B
C
D
1
Об'єм (л)
Ціна за 1 л (грн)
Вартість (грн)
2
0.5
45
?
3
1.5
?
4
5
?
Відповідь (Формули):
Ціна за 1 л (45 грн) знаходиться у комірці B2.
У комірці C2 вводимо формулу: =A2*$B$2
Цю формулу можна скопіювати в комірки C3 і C4. Знак $ фіксує посилання на ціну (абсолютне посилання).
Об'єм (л)
Ціна за 1 л (грн)
Вартість (грн)
0.5
45
22.5 (=A2*$B$2)
1.5
67.5 (=A3*$B$2)
5
225 (=A4*$B$2)
Завдання 5: Географія та Логічні Функції (Умовне Форматування)
Умова: У таблиці наведено дані про температуру в трьох містах. Використовуйте умовне форматування (Conditional Formatting), щоб автоматично виділити комірки, де температура нижча за 0°C (це означає, що там сніг або лід).
5 завдань для учнів 3-го класу, що поєднують тему "Тексти. Види об'єктів: текстові, графічні. Середовища для читання текстів" з принципами толерантності, а також відповіді до них.
Завдання 1: Знайди "Толерантні" Слова (Текстові Об'єкти)
Умова: Серед цих слів знайди та випиши лише текстові об'єкти, які описують толерантну людину (тобто, риси, які допомагають дружити та поважати інших).
Слово
Об'єкт
Радість
Текстовий
Доброта
Текстовий
Смайлик
Графічний
Повага
Текстовий
Комп'ютер
Текстовий
Відповідь:
Доброта
Повага
Радість
Завдання 2: Опиши Смайлик (Графічний та Текстовий Об'єкти)
Умова: Розглянь графічний об'єкт – Смайлик, що посміхається 😄. Запиши один текстовий об'єкт (слово), який найкраще описує почуття, що виражає цей смайлик.
Відповідь:
Дружба (або Щастя, Радість, Привітність).
Завдання 3: Визнач Середовище для Читання
Умова: Ти хочеш прочитати "Правила дружби та толерантності", які твій вчитель надіслав електронною поштою. У якому середовищі для читання текстів ти це зробиш? Обери одну правильну відповідь.
Альбом для малювання.
Текстовий редактор (наприклад, Блокнот чи Word).
Графічний редактор (наприклад, Paint).
Відповідь:
2. Текстовий редактор.
Завдання 4: Створи Толерантне Речення (Текст)
Умова: Доповни речення, щоб вийшло правило толерантності. Додане тобою слово буде текстовим об'єктом.
"Ми всі різні, але повинні один одного."
Відповідь:
"Ми всі різні, але повинні поважати один одного." (Або любити, розуміти, допомагати.)
Завдання 5: Розділи Об'єкти в Повідомленні (Текстовий та Графічний)
Умова: Твій друг надіслав тобі повідомлення: "Привіт! 😊 Давай грати разом!". Скільки у цьому повідомленні текстових об'єктів (слів) і скільки графічних об'єктів (малюнків, смайлів)?
Відповідь:
Текстові об'єкти (слова): 4 ("Привіт!", "Давай", "грати", "разом!").
Завдання для учнів 5-го класу, що поєднують тему "Комп’ютерна графіка та її особливості" з принципами толерантності та взаємоповаги:
1. Створення "Палітри Різноманітності" (Растрова графіка)
Завдання: Створити растрове зображення (наприклад, у програмі Paint) у вигляді "Палітри Різноманітності". Учні мають використати мінімум 7 різних кольорів і створити з них гармонійну композицію, яка символізує, що світ складається з багатьох різних, але однаково важливих елементів (людей, культур, думок).
Мета: Закріпити навички роботи з кольорами та заливанням у растровому редакторі. Обговорення: як різні кольори можуть співіснувати, створюючи красу, подібно до того, як різні люди збагачують суспільство.
Завдання: Використовуючи векторний графічний редактор (наприклад, онлайн-редактор, якщо є доступ), створити простий логотип або емблему "Символ Єдності". Логотип повинен складатися з кількох геометричних фігур (кругів, квадратів, ліній), які, поєднуючись, утворюють нову, гармонійну форму. Наприклад, дві різні фігури, що тримаються за руки.
Мета: Ознайомитися з принципами векторної графіки (об'єкти, а не пікселі) та використанням геометричних примітивів. Обговорення: Як різні фігури (різні люди) можуть ідеально доповнювати одна одну.
3. "Хмара Толерантних Слів" (Робота з Текстом і Фігурами)
Завдання: Створити колаж або плакат, використовуючи текстові об'єкти та графічні фігури. Учні мають вписати в контур великого серця (або іншої символічної фігури) 5-10 слів-синонімів до толерантності (повага, дружба, терпіння, розуміння, доброзичливість). Текст має бути різних розмірів і кольорів, що імітує "хмару слів".
Мета: Навчитися форматувати текст у графічному редакторі (шрифт, розмір, колір) та розміщувати його всередині графічних об'єктів.
Завдання (Робота в парах): Учні обмінюються простими малюнками або фотографіями-смайлами, зробленими ними самими. Кожен учень має відредагувати отримане зображення, додавши до нього елементи, що підкреслюють унікальність та позитивні риси "приятеля" (наприклад, додати корону, яскравий колір, смішну рамку, не змінюючи при цьому основної форми).
Мета: Опанувати прості інструменти редагування (додавання елементів, використання шарів або простого накладання) та розвинути здатність бачити і підкреслювати позитивні відмінності інших.
Ключові терміни:Редагування, Шари (якщо редактор дозволяє), Рамка, Унікальність.
5. Презентація "Наші Правила" (Створення Слайду)
Завдання: Створити один слайд-правило для класного куточка толерантності. На слайді має бути:
Назва правила (наприклад, "Поважай думку іншого").
Яскрава тематична ілюстрація (самостійно намальована або завантажена і відредагована).
Використання ефектів анімації для одного з елементів (наприклад, для назви), щоб привернути увагу.
Мета: Застосувати знання про комп'ютерну графіку для створення освітнього контенту та освоїти базові навички роботи з презентаціями (слайд, фон, зображення, анімація).
Поясніть, що таке первинний ключ (Primary Key) в таблиці реляційної бази даних. Які дві основні вимоги висуваються до значень первинного ключа, згідно з відеоматеріалом?
У яких випадках, згідно з відео, виникає необхідність додатково вводити поле (наприклад, номер запису) для створення первинного ключа в таблиці? Наведіть власний приклад такої таблиці.
Що таке зовнішній ключ (Foreign Key)? Опишіть його роль у встановленні зв'язків та якій таблиці (таблиці-джерелу чи таблиці-призначенню) він завжди відповідає?
Назвіть та опишіть три основні причини (цілі), для чого встановлюють зв'язки між таблицями реляційної бази даних.
Схарактеризуйте зв'язок типу "Один до одного" (One-to-One). Наведіть власний приклад такого зв'язку з реального життя, не використовуючи приклад з відео (автомобіль і номер кузова).
Опишіть зв'язок "Один до багатьох" (One-to-Many). Поясніть, чому цей тип зв'язку є найпоширенішим у реляційних базах даних.
У чому полягає принципова відмінність між зв'язком "Один до багатьох" та "Багато до одного"? Поясніть різницю на прикладі множин (наприклад, Учителі та Класи).
Наведіть приклад зі шкільного життя або побуту, який можна представити зв'язком типу "Багато до багатьох" (Many-to-Many). Яким чином такий зв'язок реалізується в реляційній моделі?
Поясніть класифікацію зв'язків за повнотою. У чому полягає відмінність обов'язкового зв'язку від не обов'язкового (опціонального)?
Як зовнішні ключі допомагають усунути дублювання даних та пришвидшити їхнє опрацювання, згадане в кінці відео?
Завдання: Оленка отримала електронного листа від "банку" з проханням терміново перейти за посиланням і ввести свій логін та пароль, щоб "підтвердити дані" та уникнути блокування рахунку. Вона натиснула на посилання, а на сторінці, що відкрилася, їй запропонували завантажити "оновлення безпеки" у вигляді файлу security_update.exe.
Питання:
Яку загрозу безпеці (тип атаки) Оленка, ймовірно, зустріла?
Що має зробити Оленка, щоб мінімізувати ризик зараження комп'ютера?
Яка функція антивірусної програми може допомогти уникнути завантаження шкідливого файлу?
Кейс 2: Повільне Завантаження (Сканування та Ресурси)
Завдання: Комп'ютер Дмитра почав дуже повільно працювати, а програми завантажуються довго. Дмитро підозрює вірус. Він щойно встановив нову антивірусну програму. Антивірус пропонує на вибір "Швидке сканування", "Повне сканування" та "Вибіркове сканування".
Питання:
Яке сканування потрібно обрати Дмитру, щоб максимально перевірити всю систему і знайти можливий вірус, незважаючи на тривалість перевірки?
Якщо Дмитро не хоче чекати довго і хоче лише перевірити папку "Завантаження" (де міститься більшість файлів, які він нещодавно завантажив), яке сканування він має обрати?
Чому антивірус може сповільнювати роботу комп'ютера під час своєї роботи?
Кейс 3: Застарілий Захист (Оновлення Баз)
Завдання: Андрій користується антивірусом вже рік, але ніколи не звертав уваги на повідомлення про оновлення антивірусних баз. Нещодавно його друг розповів про новий тип вірусу-шифрувальника, який швидко поширюється. Андрій запустив повне сканування, але антивірус нічого не знайшов.
Питання:
Чому оновлення антивірусних баз є критично важливим для захисту?
Чи може антивірус, який не оновлювався рік, знайти цей новий вірус-шифрувальник? Поясніть чому.
Яку дію має зробити Андрій негайно, щоб підвищити рівень захисту свого комп'ютера?
Кейс 4: Блокування Програми (Брандмауер)
Завдання: Марія встановила нову гру. Після встановлення гри, коли вона намагається підключитися до онлайн-сервера для спільної гри, вона отримує повідомлення "Помилка підключення" або "Блокування мережі". Марія підозрює, що втручається програма захисту комп'ютера, але це не сам антивірус.
Питання:
Яка програма, окрім антивірусу, є частиною загального захисту комп'ютера і може блокувати мережеві з'єднання?
Яка основна функція цієї програми (Брандмауера)?
Що має зробити Марія у налаштуваннях цієї програми, щоб дозволити грі виходити в інтернет?
Кейс 5: Карантин (Дії з Виявленими Загрозами)
Завдання: Антивірусна програма Ігоря виявила потенційно шкідливий файл game_hack.exe і помістила його у Карантин. Ігор вважає, що це безпечний файл і хоче ним скористатися. Антивірус пропонує йому на вибір три дії: "Видалити", "Відновити" та "Залишити у Карантині".
Питання:
Що таке Карантин в антивірусній програмі і чому це краще, ніж одразу видалити файл?
Яку дію варто обрати Ігорю щодо файлу, який, ймовірно, є "кряком" або "хаком" до гри, щоб забезпечити максимальну безпеку комп'ютера?
Який ризик несе "Відновлення" підозрілого файлу з Карантину?
Чітке визначення, що таке біт (0 або 1) і байт (8 біт).
Таблиця перетворення одиниць: 1 Кб = 1024 байти.
Завдання 1: Перетворення тексту в двійковий код (Кодування)
Мета: Зрозуміти принцип кодування символів за допомогою двійкового коду.
Умова: Використовуючи подану таблицю кодування (наприклад, спрощену ASCII або просто визначте код для кількох літер, наприклад: А=01000001, Б=01000010, В=01000011, Пробіл=00100000), закодуйте своє ім'я (або коротке слово, наприклад, "КОД") у двійковий код.
Приклад (Слово "КОД"):
К $\rightarrow$ 01001011
О $\rightarrow$ 01001111
Д $\rightarrow$ 01000100
Результат: 010010110100111101000100
Завдання 2: Декодування двійкового коду в текст
Мета: Навчитися декодувати інформацію.
Умова: Маємо двійковий код: 01001001010011100100011001001111. Використовуючи ту саму таблицю кодування, що й у Завданні 1 (де кожен символ – це 8 біт), декодуйте повідомлення. Що це за слово?
Підказка: Розділіть код на групи по 8 біт.
Завдання 3: Визначення довжини двійкового коду (Біти та Байти)
Мета: Закріпити знання про одиниці вимірювання (біт, байт).
Умова: Учень записав повідомлення, яке в двійковому вигляді має 32 біти.
Скільки це байтів?
Скільки символів містить це повідомлення, якщо один символ кодується 8 бітами (1 байтом)?
Завдання 4: Перетворення одиниць вимірювання (Кілобайти)
Мета: Відпрацювати перетворення між байтами та кілобайтами.
Умова: Файл із малюнком має розмір 4096 байтів.
Скільки це буде Кілобайтів (Кб)? (Нагадаємо: 1 Кб = 1024 байти).
Якщо 1 біт – це 0 або 1, то скільки нулів та одиниць міститься в цьому файлі?
Завдання 5: Оцінка розміру повідомлення
Мета: Застосувати знання про довжину коду для оцінки розміру даних.
Умова: Повідомлення складається з 1000 символів. Припустімо, що кожен символ кодується 1 байтом.
Який об'єм інформації (довжина двійкового коду) містить це повідомлення у байтах?
Скільки це приблизно буде у Кілобайтах (Кб)? (Округлити до цілого числа).
Скільки це буде у бітах? (1 байт = 8 біт).
Розв'язки Практичних Завдань
Завдання 1: Перетворення тексту в двійковий код (Кодування)
Умова: Закодуйте слово "КОД".
Таблиця: К $\rightarrow$ 01001011, О $\rightarrow$ 01001111, Д $\rightarrow$ 01000100.
Розв'язок:
К $\rightarrow$ 01001011
О $\rightarrow$ 01001111
Д $\rightarrow$ 01000100
Відповідь: Повідомлення "КОД" у двійковому коді: 010010110100111101000100.
Чітке визначення, що таке біт (0 або 1) і байт (8 біт).
Таблиця перетворення одиниць: 1 Кб = 1024 байти.
Завдання 1: Перетворення тексту в двійковий код (Кодування)
Мета: Зрозуміти принцип кодування символів за допомогою двійкового коду.
Умова: Використовуючи подану таблицю кодування (наприклад, спрощену ASCII або просто визначте код для кількох літер, наприклад: А=01000001, Б=01000010, В=01000011, Пробіл=00100000), закодуйте своє ім'я (або коротке слово, наприклад, "КОД") у двійковий код.
Приклад (Слово "КОД"):
К $\rightarrow$ 01001011
О $\rightarrow$ 01001111
Д $\rightarrow$ 01000100
Результат: 010010110100111101000100
Завдання 2: Декодування двійкового коду в текст
Мета: Навчитися декодувати інформацію.
Умова: Маємо двійковий код: 01001001010011100100011001001111. Використовуючи ту саму таблицю кодування, що й у Завданні 1 (де кожен символ – це 8 біт), декодуйте повідомлення. Що це за слово?
Підказка: Розділіть код на групи по 8 біт.
Завдання 3: Визначення довжини двійкового коду (Біти та Байти)
Мета: Закріпити знання про одиниці вимірювання (біт, байт).
Умова: Учень записав повідомлення, яке в двійковому вигляді має 32 біти.
Скільки це байтів?
Скільки символів містить це повідомлення, якщо один символ кодується 8 бітами (1 байтом)?
Завдання 4: Перетворення одиниць вимірювання (Кілобайти)
Мета: Відпрацювати перетворення між байтами та кілобайтами.
Умова: Файл із малюнком має розмір 4096 байтів.
Скільки це буде Кілобайтів (Кб)? (Нагадаємо: 1 Кб = 1024 байти).
Якщо 1 біт – це 0 або 1, то скільки нулів та одиниць міститься в цьому файлі?
Завдання 5: Оцінка розміру повідомлення
Мета: Застосувати знання про довжину коду для оцінки розміру даних.
Умова: Повідомлення складається з 1000 символів. Припустімо, що кожен символ кодується 1 байтом.
Який об'єм інформації (довжина двійкового коду) містить це повідомлення у байтах?
Скільки це приблизно буде у Кілобайтах (Кб)? (Округлити до цілого числа).