ІНФОРМАТИКА і не тільки... 

***

  • Інструктаж БЖД
  • Комп’ютер і здоров’я
  • Статистика


    Онлайн всього: 2
    Гостей: 2
    Користувачів: 0

    Навчання та творчість

    Головна » Файли » УРОКИ / ПРАКТИЧНІ РОБОТИ / ПІДРУЧНИКИ

    У розділі матеріалів: 3060
    Показано матеріалів: 1-10
    Сторінки: 1 2 3 ... 305 306 »

    1. Тест "Визнач тип шкідливої програми"

    Завдання: Визначте, до якого типу шкідливих програм належить кожне описане явище, обравши один варіант із дужок:

    1. Програма, що здатна до самокопіювання та розповсюдження через комп'ютерні мережі без втручання користувача. (Троян/Вірус/Черв)

    2. Програма, що маскується під корисне програмне забезпечення або вкладення електронного листа, а насправді здійснює несанкціоновані дії (викрадення даних, надання доступу). (Рекламна програма/Троян/Шпигунська програма)

    3. Програма, що приєднується до інших програм чи документів і може пошкоджувати або видаляти файли. (Черв/Вірус/Руткіт)


     

    2. Встанови відповідність "Принцип дії та Мета"

    Завдання: З'єднайте стрілками принцип дії шкідливої програми (лівий стовпчик) з її основною метою (правий стовпчик):

    Принцип дії Мета
    А. Приховане збирання інформації 1. Зашифрувати дані та вимагати викуп
    Б. Самостійне розмноження по мережі 2. Зробити комп'ютер частиною ботнету
    В. Блокування доступу до даних 3. Викрасти паролі, номери карток

     

    3. "Так" чи "Ні" (Основні правила боротьби)

     

    Завдання: Позначте, чи є наведене твердження правилом боротьби зі шкідливими програмами (Так чи Ні):

    1. Встановлювати антивірусне програмне забезпечення та регулярно його оновлювати. (Так/Ні)

    2. Відкривати будь-які вкладення в електронних листах, якщо вони надійшли від незнайомих осіб. (Так/Ні)

    3. Створювати резервні копії важливих даних на зовнішніх носіях. (Так/Ні)

    4. Завантажувати програмне забезпечення лише з офіційних (перевірених) джерел. (Так/Ні)


     

    4. Термінологічний мінімум (Закінчи речення)

     

    Завдання: Доповніть речення відповідним терміном з вивченої теми:

    1. Програма, яка таємно записує дії користувача (натискання клавіш, історію браузера) з метою викрадення конфіденційних даних, називається ... програмою.

    2. Набір інструментів, який використовують хакери, щоб приховати свою присутність і дії в системі, називається ....

    3. Процес відновлення пошкоджених або втрачених даних називається ....


     

    5. Задача "Правило безпеки"

     

    Завдання: Восьмикласник Дмитро вирішив встановити на свій комп'ютер нову гру. Він знайшов її на невідомому сайті, який обіцяв "повну версію безкоштовно", хоча в магазинах ця гра продавалася за гроші. Яке головне правило комп'ютерної безпеки порушив Дмитро, і до яких наслідків це може призвести?

    8 клас Інформатика | Переглядів: 1 | Завантажень: 0 | Додав: mirgorodschoolseven | Дата: Вчора | Коментарі (0)

     

    Концептуальні основи

     

    1. Що таке база даних (БД) і для чого вона призначена?

    2. Дайте визначення реляційної бази даних (РБД). Чому вони називаються "реляційними"?

    3. Яка основна структура (логічна модель) даних використовується в реляційній БД?

    4. Назвіть принаймні три переваги використання реляційних баз даних.


     

    Основні об'єкти БД (Таблиці та їхні елементи)

     

    1. Який основний об'єкт є сховищем даних у реляційній базі даних? Опишіть його структуру.

    2. Що таке поле (атрибут) таблиці? Яку інформацію воно містить?

    3. Що таке запис (кортеж) таблиці? Яку інформацію він містить?

    4. Які типи даних можуть бути використані для полів у таблиці БД (назвіть 3-4 приклади)?

    5. Що таке ключове поле (первинний ключ) таблиці і яке його головне призначення?

    6. Що таке зовнішній ключ і яку роль він відіграє у зв'язуванні таблиць?


     

    Додаткові об'єкти та зв'язки

     

    1. Назвіть три типи зв'язків між таблицями в реляційній БД.

    2. Для чого в БД використовується об'єкт запит? Наведіть приклад його застосування.

    3. Що таке об'єкт форма і чим він відрізняється від таблиці?

    4. Яке призначення об'єкта звіт у базі даних?

    5. Що таке система управління базами даних (СУБД)? Назвіть один популярний приклад СУБД.

    10 клас Інформатика | Переглядів: 3 | Завантажень: 0 | Додав: mirgorodschoolseven | Дата: Вчора | Коментарі (0)

    Тема: Математичні та статистичні функції

    Предмет: Інформатика

    Клас: 9

    Розділ: Електронні таблиці

    Підручник: Барна М. М., Морзе Н. В. (орієнтація на загальну програму)

    Тривалість: 45 хвилин

    I. Загальна інформація

    Мета уроку:

    • Навчальна: Сформувати знання про призначення, синтаксис та правила використання математичних і статистичних функцій в електронних таблицях (SUM, AVERAGE, MAX, MIN, ROUND, COUNT та ін.). Навчити застосовувати ці функції для розв’язання практичних задач.

    • Розвивальна: Розвивати логічне мислення, навички аналізу та синтезу даних, уміння працювати з даними, що містять міжпредметну інформацію.

    • Виховна: Виховувати інформаційну культуру, уважність та відповідальне ставлення до точності обчислень.

    Тип уроку: Урок засвоєння нових знань та формування практичних навичок.

    Обладнання: Комп'ютери, програмне забезпечення для роботи з електронними таблицями (MS Excel/Google Sheets), мультимедійний проєктор, роздатковий матеріал (картки із задачами).

    II. Хід уроку (45 хв)

    1. Організаційний момент (1 хв)

    • Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.

    2. Актуалізація опорних знань (5 хв)

    (Фронтальне опитування: "Мікрофон")

    1. Що таке електронна таблиця? Назвіть її основні елементи.

    2. Яку функцію виконує адреса клітинки (наприклад, A1, C15)?

    3. З якого символу завжди починається запис формули в електронній таблиці?

    4. Які оператори ми вже використовували у формулах (наприклад, +, -, *, /)?

    5. Що таке діапазон клітинок? Наведіть приклад запису.

    3. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)

    • Слово вчителя: Ми вміємо додавати, віднімати та множити дані. Але що робити, якщо у нас 100 або 1000 чисел? Обчислення вручну забере багато часу і призведе до помилок. Сучасна наука, економіка та навіть повсякденне життя потребують швидкого аналізу великих масивів даних. Саме для цього існують спеціальні, вже готові інструменти – вбудовані функції!

    • Оголошення теми: "Математичні та статистичні функції".

    4. Вивчення нового матеріалу (10 хв)

     

    9 клас Інформатика | Переглядів: 4 | Завантажень: 0 | Додав: SvetlanaCh | Дата: 05.11.2025 | Коментарі (0)

    Узагальнення знань модуля «Електронний документообіг» (Інформатика, 11 клас)

     Тема уроку

    Узагальнення і систематизація знань модуля «Електронний документообіг»

     Мета

    Систематизація: Узагальнити та закріпити ключові поняття модуля: електронний документ, електронний документообіг (ЕДО), електронний цифровий підпис (ЕЦП), системи керування ЕДО (СЕДО).

    Практична: Перевірити розуміння ролі ЕДО в сучасному суспільстві та сфері кібербезпеки.


     Основні етапи уроку

    1. Організаційний момент та Вступ (5 хв) 

    • Актуалізація: Яке значення має електронний документообіг для сучасної економіки та державного управління? (Швидкість, екологічність, безпека).

    • Мета уроку: Сьогодні ми повторимо всі ключові терміни та їхнє практичне застосування.

     

    2. Систематизація ключових понять (15 хв) 

    • Бліц-опитування/Складання схеми: Учні називають основні терміни, а вчитель фіксує їх на дошці, створюючи логічну схему модуля.

    Поняття Стисле визначення
    Електронний документ Документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних із обов'язковими реквізитами.
    Електронний документообіг (ЕДО) Сукупність процесів створення, обробки, передачі, зберігання та використання електронних документів.
    Електронний підпис (ЕП/ЕЦП) Дані в електронній формі, що додаються до інших електронних даних і використовуються для ідентифікації підписувача та підтвердження цілісності документа.
    Кваліфікований ЕП Підпис, що має найвищий рівень довіри та юридично прирівнюється до власноручного (на підставі кваліфікованого сертифіката).
    Система ЕДО (СЕДО) Організаційно-технічна система, що автоматизує та забезпечує управління потоками електронних документів в організації.
    Криптографічний захист Метод перетворення інформації з метою забезпечення її конфіденційності та цілісності (захист даних у СЕДО).

     

    3. Перевірка знань: 10 Завдань (20 хв) 

    Виконання усних або письмових завдань, спрямованих на закріплення термінології та розуміння процесів.

     

    4. Підсумок та рефлексія (5 хв) 

    • Що було найскладнішим у модулі?

    • Назвіть одну перевагу ЕДО, яка, на вашу думку, є найважливішою для бізнесу.


     

    10 Завдань для узагальнення знань з електронного документообігу

    Завдання (Тести, визначення, відповідності)

    Завдання
    1. Що є обов'язковою юридичною ознакою електронного документа в Україні, яка засвідчує його цілісність та авторство? (Один термін).
    2. Процес перетворення паперового документа на електронний, часто за допомогою сканера, називається...
    3. Назвіть головну відмінність між Електронним Документом і звичайним файлом, наприклад, текстовим документом Word.
    4. Який з процесів НЕ входить до складу електронного документообігу: А) Створення; Б) Зберігання; В) Знищення; Г) Редагування за допомогою хімічного коректора.
    5. Яка із систем призначена для автоматизації процесів документообігу: А) ERP-система; Б) СЕДО; В) CRM-система; Г) OS Windows.
    6. Ствердження (Факт чи Хиба): Кваліфікований електронний підпис завжди зберігається на захищеному носії (токені).
    7. Співвіднесіть: Перевага ЕДО. 1. Екологічність; 2. Швидкість; 3. Контроль.
      а) Миттєва передача документа з Києва до Львова. б) Зменшення використання паперу та фарби. в) Можливість відстежувати, хто і коли працював з документом.
    8. Що таке "Криптографічний захист" стосовно ЕЦП?
    9. Які основні функції виконує сховище (Архів) в СЕДО? (Назвіть 2 функції).
    10. Чому впровадження ЕДО знижує ризик втрати важливих документів?

     

    ✔️ Відповіді до Завдань

     

    Відповідь
    1. Електронний підпис (або Електронний цифровий підпис – ЕЦП).
    2. Оцифрування (або Сканування).
    3. Електронний документ має обов'язкові реквізити та/або юридичну силу, засвідчену ЕЦП.
    4. Г) Редагування за допомогою хімічного коректора (Це фізичний процес, а не електронний).
    5. Б) СЕДО (Система Електронного Документообігу).
    6. Факт (Це є однією з вимог для надання йому найвищого кваліфікованого статусу).
    7. 1 - б; 2 - а; 3 - в.
    8. Це перетворення даних (шифрування) для забезпечення їхньої конфіденційності та цілісності (неможливості підробки).
    9. 1. Надійне, довготривале зберігання документів. 2. Швидкий пошук необхідного документа за атрибутами (датою, назвою, автором).
    10. Тому що документи зберігаються централізовано на захищених серверах, а не на паперових носіях, які можуть згоріти чи загубитися.

    11 клас Інформатика | Переглядів: 5 | Завантажень: 0 | Додав: SvetlanaCh | Дата: 04.11.2025 | Коментарі (0)

    Урок 9. Факти та судження. Критичне оцінювання інформації в Інтернеті (Інформатика, 6 клас, Морзе, Барна)

    Тема уроку Факти та судження. Критичне оцінювання інформації в Інтернеті (Сторінки 59–67).

     Мета Навчальна: Розмежувати поняття факт (те, що можна довести) та судження (особиста думка). Сформувати навички критичного аналізу інформації, отриманої з Інтернету.

    Розвивальна: Розвивати критичне мислення, вміння оцінювати достовірність джерела інформації та протистояти маніпуляціям.


     Основні етапи уроку

    1. Актуалізація знань (5 хв) 

    • Бесіда: Минулого разу ми говорили про пошук інформації. Чи вся інформація в Інтернеті корисна та правдива? (Ні).

    • Проблема уроку: Як навчитися відрізняти правду від думки та неправди?

    2. Вивчення нового матеріалу (15 хв) 

    • Поняття ФАКТ:

      • Визначення: Це твердження, яке можна довести, перевірити або підтвердити за допомогою спостережень, вимірювань або документів.

      • Приклад: "Київ є столицею України." (Можна перевірити на карті).

    • Поняття СУДЖЕННЯ (Думка):

      • Визначення: Це особиста думка, оцінка, припущення або почуття. Воно може бути істинним чи хибним, але є суб'єктивним.

      • Приклад: "Київ — найкрасивіша столиця у світі." (Це особиста думка, її неможливо довести для всіх).

    • Критичне оцінювання інформації (Алгоритм): Щоб оцінити інформацію з Інтернету, потрібно запитати себе:

      1. Джерело: Хто це написав? Це фахівець чи просто користувач? (Сайт новин, енциклопедія, особистий блог).

      2. Докази: Чи є підтвердження фактів (фото, документи, посилання на дослідження)?

      3. Дата: Чи актуальна ця інформація? (Особливо для технологій чи законів).


    3. Практична робота: Ігри та завдання (20 хв) 🧩

     

    Завдання 1: "Детектор Факту чи Судження"

    • Мета: Швидко розрізняти тип твердження.

    • Дія: Учні отримують картки/жетони/лего-цеглинки: "Ф" (факт) і "С" (судження). Вчитель зачитує твердження, учні підіймають відповідну картку.

    • Твердження:

      1. Сьогодні на вулиці йде дощ. (Ф)

      2. Мені не подобається дощ, це сумна погода. (С)

      3. У році 12 місяців. (Ф)

      4. Суші — найсмачніша їжа. (С)

      5. Комп'ютер — електронний пристрій. (Ф)

    Завдання 2: "Оціни джерело"

    • Мета: Визначати рівень довіри до джерела.

    • Дія: Учням пропонується ситуація, а вони оцінюють, наскільки можна довіряти джерелу (Висока, Середня, Низька довіра).

    • Ситуація: Нам потрібно дізнатися, чи корисна броколі для здоров'я.

    • Джерела:

      1. Стаття у Вікіпедії про броколі. (Середня)

      2. Відео від відомого лікаря на YouTube. (Висока)

      3. Коментар аноніма під постом в Instagram. (Низька)

    Завдання 3: "Знайди докази"

    • Мета: Вчитися шукати підтвердження в Інтернеті.

    • Дія: Учням дається судження і пропонується знайти факт, який би його підтвердив або спростував.

    • Судження: "Український літак АН-225 «Мрія» був найбільшим у світі."

    • Дія учнів: Шукати ключові слова ("АН-225 найбільший у світі", "розміри літака Мрія").

    Завдання 4: "Відновлення справедливості"

    • Мета: Перетворити суб'єктивне судження на об'єктивний факт.

    • Дія: Учням дається судження, яке вони мають переформулювати у факт.

    • Судження: "Усі смартфони Apple занадто дорогі."

    • Переформування (Факт): "Ціна на смартфон Apple ХХХ починається від 25 000 грн." (Факт, який можна перевірити в магазині).

    Завдання 5: "Актуальність даних"

    • Мета: Звернути увагу на дату публікації.

    • Дія: Учням пропонується знайти дві статті про "швидкість Інтернету", одна з яких датована 2005 роком, а інша — 2024 роком.

    • Питання: Яка інформація про швидкість Інтернету є достовірною та актуальною для нас сьогодні? (Нова, 2024 року).

    Додатково.

    За допомогою ШІ створити інструкцію, за допомогою якої можна швидко визначити, чи є інформація фактом? фейком?

    4. Підсумок уроку (5 хв) 

    • Чим факт відрізняється від судження? (Факт — доведений, судження — думка).

    • Назвіть хоча б одне правило критичного оцінювання інформації. (Перевіряти Джерело або Дату).


    Домашнє завдання

    Знайти в Інтернеті невеликий текст (новину чи статтю) і виписати з нього один факт та одне судження.








    сь ще 5 простих, але цікавих завдань для 6 класу на тему "Факти та судження. Критичне оцінювання інформації в Інтернеті", які можна використати на уроці або як домашнє завдання.


     

    Додаткові Завдання для 6 класу: Факти та Судження

     

    Завдання 6: "Авторитет чи Анонім?"

    • Мета: Навчитися оцінювати авторитетність джерела.

    • Дія: Учням пропонується два джерела інформації, що містять однаковий факт. Вони мають пояснити, якому джерелу вони довірятимуть більше.

    • Ситуація: Потрібно дізнатися площу найбільшого озера України.

      • Джерело А: Стаття на офіційному сайті Міністерства екології України.

      • Джерело Б: Коментар під відео на YouTube від користувача "Класний_Козак2012".

    • Питання: Яке джерело надійніше і чому?

    • (Очікувана відповідь: Джерело А, тому що це офіційна державна установа, а не анонімний користувач.)

    Завдання 7: "Заголовок-Маніпулятор"

    • Мета: Розрізняти емоційні заголовки (судження) та інформативні (факти).

    • Дія: Учням дається два варіанти заголовка до однієї новини. Вони мають визначити, який із них містить судження (прагне привернути увагу емоціями), а який — факт (подає суху інформацію).

    • Варіанти:

      1. Жах! Вчені виявили НАЙСТРАШНІШУ помилку в системі безпеки Android! (Судження/Маніпуляція)

      2. Виявлено нову вразливість в ОС Android, потрібне оновлення. (Факт)

    • Питання: Який заголовок об'єктивний? Чому другий заголовок кращий для новинного сайту?

    Завдання 8: "Шукаємо підтвердження (Online-Challenge)"

    • Мета: Практичний пошук інформації для підтвердження.

    • Дія: Вчитель пропонує учням просте твердження-факт (наприклад: "Пізанська вежа знаходиться в Італії"). Учні мають використати пошуковик, щоб знайти зображення або коротке речення-підтвердження з надійного джерела (наприклад, енциклопедії або офіційного туристичного сайту).

    • (Це завдання вимагає доступу до комп'ютерів/Інтернету.)

    Завдання 9: "Склади своє Судження"

    • Мета: Показати, як на основі одного факту виникають різні думки.

    • Дія: Учням дається один простий факт, а вони мають придумати два абсолютно різні судження (думки) про нього.

    • Факт: "Вчора температура повітря в нашому місті становила +5°C."

    • Судження 1 (позитивне): "Нарешті стало тепліше, це чудова весняна погода!"

    • Судження 2 (негативне): "Як холодно! У таку погоду краще сидіти вдома."

    Завдання 10: "Язик та Емоції"

    • Мета: Звернути увагу на слова, які часто видають суб'єктивне судження.

    • Дія: Учитель пропонує список слів. Учні мають позначити слова, які найчастіше зустрічаються в судженнях (емоційна/оціночна лексика), а не у фактах.

    • Список слів: Дата, найкращий, було виміряно, жахливий, становить, я вважаю, погано, завжди.

    • (Очікувані "слова-судження": найкращий, жахливий, я вважаю, погано, завжди.)

    6 клас Інформатика | Переглядів: 4 | Завантажень: 0 | Додав: SvetlanaCh | Дата: 04.11.2025 | Коментарі (0)

    Урок 9 Пошук інформації в Інтернеті та безпека (Інформатика, 3 клас, Морзе, Барна)

     Тема уроку

    Пошук інформації в Інтернеті. Достовірна інформація. Авторське право. Безпечна робота в Інтернеті.

     Мета

    Навчальна: Навчити учнів ефективно використовувати пошукові системи (пошуковики), визначати надійність джерел та засвоїти основні правила безпечної поведінки в Інтернеті.

    Розвивальна: Розвивати навички критичного мислення (перевірка інформації) та поваги до чужої інтелектуальної власності.


     Основні етапи уроку

    1. Актуалізація знань (5 хв) 

    • Бесіда: Що таке Інтернет? Навіщо ми ним користуємося?

    • Перехід: Інтернет — це величезна "бібліотека", але щоб знайти потрібну "книгу", потрібно знати, як шукати, і бути обережним.

     

    2. Пошук інформації (10 хв) 

    • Поняття "Пошуковик": Програма, яка допомагає знайти інформацію (наприклад, Google).

    • Ключові слова: Це головні слова, які ми вводимо в рядок пошуку. Чим точніші слова, тим кращий результат.

    • Практична частина (завдання 1):

    Завдання 1: "Магія ключових слів"

    • Мета: Навчитися використовувати синоніми для пошуку.

    • Дія: Учням дається об'єкт для пошуку, наприклад, "цуценя". Вони повинні придумати та записати 3 різні ключові слова для його пошуку ("песик", "маленький собака", "щеня").

     

    3. Достовірність та Авторське право (10 хв) 

    • Достовірна інформація: Чи завжди те, що написано в Інтернеті, є правдою? (Ні!)

      • Правило перевірки: Якщо інформація дуже важлива чи здається дивною, перевір її у 2-3 різних джерелах (або запитай у дорослого).

    • Авторське право (Чий це малюнок/текст?):

      • Не можна просто взяти чиюсь картинку чи пісню і сказати, що це зробив ти. Потрібно поважати працю інших (авторів).

    Завдання 2: "Правда чи фейк?"

    • Мета: Навчити критично оцінювати інформацію.

    • Дія: Вчитель називає два "факти": а) Вода кипить при 100 градусах (Правда). б) Пінгвіни вміють літати (Фейк).

    • Питання: Який факт точно треба перевірити? Де ми його перевіримо?

    Завдання 3: "Повага до автора"

    • Мета: Закріпити поняття авторського права.

    • Дія: Вчитель показує малюнок, знайдений в Інтернеті. Учні відповідають: "Я можу використати цей малюнок у своєму проекті, якщо напишу, хто його намалював (або якщо це дозволено автором)".

     

    4. Безпечна робота в Інтернеті (15 хв) 

    • Особисті дані: Що не можна розголошувати? (Прізвище, адреса, номер телефону, номер школи, паролі). Це — секретна інформація!

    • Спілкування з незнайомцями:

      • В Інтернеті не можна вірити всім. Незнайомець може видавати себе за твого однолітка.

      • Ніколи не погоджуйся на зустріч з людиною, з якою познайомився в Інтернеті, без дозволу батьків.

    • Підозрілі посилання/файли: Не натискай на рекламу або незрозумілі посилання, щоб не занести вірус.

    Завдання 4: "Секретні дані" (Гра "Світлофор")

    • Мета: Навчити розрізняти особисту та публічну інформацію.

    • Дія: Учні піднімають:

      • Зелену картку: Можна сказати (Улюблений колір, назва мультфільму).

      • Червону картку: Секрет! (Домашня адреса, пароль від планшета, коли батьки на роботі).

    Завдання 5: "Телефонний дзвінок"

    • Мета: Виробити алгоритм дій у разі небезпеки.

    • Дія: Учням дається ситуація: "Незнайомець в чаті просить твій номер телефону і фото".

    • Питання: Що ти зробиш? (1. Нічого не скажу. 2. Покличу дорослого).

     Що таке Авторське Право? (Створено ШІ)

     

    Привіт, друзі! Сьогодні ми поговоримо про щось дуже важливе, коли ви створюєте щось своє — це авторське право.


     Що це означає?

    Уявіть, що ви намалювали дуже гарний малюнок або написали цікаву пісеньку чи розповідь. Це ваша творчість!

    Зображення: Відкриється в новому вікні

    Shutterstock

    Авторське право — це як чарівний захист від закону, який говорить:

    • Тільки ви (як автор) маєте право вирішувати, що робити з вашою роботою.

    • Ніхто інший не може взяти ваш малюнок чи пісню і сказати, що це його, або продати це без вашого дозволу.


     Навіщо потрібен цей захист?

    Він потрібен, щоб:

    1. Показати, хто справжній автор: Щоб усі знали, що це саме ви придумали цю чудову річ.

    2. Заохочувати творити: Якщо ви знаєте, що ваша робота захищена, вам хочеться створювати більше нового та цікавого!

    3. Вчити поваги: Ми повинні поважати чужу працю. Якщо ви використовуєте чужий малюнок або текст, ви завжди маєте запитати дозволу або сказати, хто автор.


     Як це стосується комп'ютерів?

    Коли ви працюєте на комп'ютері:

    • Програми та ігри теж мають автора — це люди, які їх створили. Їх не можна просто так копіювати і дарувати друзям (хіба що це дозволяє автор).

    • Картинки та музика з Інтернету теж чиїсь. Перш ніж їх використовувати, подумайте про авторське право і чи можна це робити.


     Головне правило! Завжди пам'ятайте: "Якщо це не моє, я повинен поважати автора!"








    5. Підсумок уроку (5 хв) 

    • Що найважливіше ми запам'ятали про безпеку в Інтернеті?

    • Головне правило: Покликати батьків, якщо щось незрозуміло або тривожно.


     

    Домашнє завдання

    Обговорити з батьками 3 правила безпечної роботи в Інтернеті, які ви вивчили сьогодні.

    3 клас Інформатика | Переглядів: 4 | Завантажень: 0 | Додав: SvetlanaCh | Дата: 04.11.2025 | Коментарі (0)

    Тема уроку

    Поняття бази даних (БД) і систем керування базами даних (СКБД), їх призначення.

    Мета

    Навчальна: Сформувати розуміння сутності баз даних та необхідності їх використання. Ознайомити з поняттям СКБД та її основними функціями.

    Розвивальна: Розвивати вміння класифікувати та структурувати інформацію, аналізувати приклади використання БД у реальному житті.


     Основні етапи уроку

    1. Актуалізація знань та мотивація (5 хв) 

    • Питання: Пригадайте, що таке Дані та Інформація (7 клас). Чим відрізняється структурована інформація від неструктурованої?

    • Мотивація: Уявіть величезну бібліотеку, де всі книги лежать в одній купі. Чи зможете ви швидко знайти потрібну? Так само і з даними: коли їх багато, потрібен порядок.


     

    2. Вивчення нового матеріалу (20 хв) 

    А. Поняття Бази Даних (БД):
    • Визначення: База даних (БД) — це структурований набір взаємопов'язаних даних про об'єкти певної предметної області, що зберігаються та опрацьовуються за встановленими правилами.

    • Приклади БД у реальному житті:

      • Шкільний журнал/база учнів (дані про ім'я, клас, оцінки).

      • Каталог товарів в інтернет-магазині.

      • Бібліотечний каталог.

      • База даних пасажирів у аеропорту.

    • Структура БД (на прикладі таблиці):

      • Поле (Стовпець): Містить певний тип даних (наприклад, тільки "Ім'я", тільки "Дата народження").

      • Запис (Рядок): Містить повний набір даних про один об'єкт (наприклад, дані про одного учня).

     

    Б. Системи Керування Базами Даних (СКБД):
    • Визначення: СКБД — це комплекс програмних засобів, призначений для створення, підтримки (додавання, зміна, видалення даних) та використання (пошук, сортування, запити) баз даних.

    • Аналогія: БД — це бібліотека з книгами, а СКБД — це бібліотекар та система каталогів, які допомагають керувати цією бібліотекою.

    • Основне призначення СКБД:

      1. Створення структури БД.

      2. Додавання, редагування, видалення даних.

      3. Пошук та вибірка потрібної інформації (запити).

      4. Забезпечення цілісності та безпеки даних.

    • Приклади СКБД: Microsoft Access, MySQL, Oracle, PostgreSQL.


    3. Практичне застосування та закріплення (15 хв) 

    • Вправа "Склади структуру":

      • Завдання: Розробити структуру простої БД для "Музичної колекції".

      • Обговорення: Які поля (стовпці) потрібні?

        • Відповідь: Назва пісні, Виконавець, Рік випуску, Жанр.

      • Обговорення: Що буде записом (рядком)?

        • Відповідь: Інформація про одну конкретну пісню.

    • Розбір функцій СКБД: Як СКБД допоможе працювати з цією колекцією?

      • Створення: Дозволить ввести всі поля.

      • Пошук: Знайти всі пісні певного Жанру або Виконавця.

      • Опрацювання: Створити звіт про пісні, випущені після 2020 року.


    4. Підсумок уроку (5 хв) 

    • Чим База Даних відрізняється від звичайного списку в зошиті? (Вона структурована і нею можна керувати за допомогою програм).

    • Які основні функції виконує СКБД? (Створення, додавання, пошук, керування, безпека).


     Домашнє завдання

    Навести 3 приклади ситуацій, де використання БД є обов'язковим (крім тих, що були на уроці), та пояснити, які дані там зберігаються.

    10 клас Інформатика | Переглядів: 4 | Завантажень: 0 | Додав: SvetlanaCh | Дата: 04.11.2025 | Коментарі (0)

    Тема уроку

    Інформаційні процеси. Інформація, повідомлення, дані, знання.

    Мета

    Навчальна: Ознайомити учнів із поняттям інформаційні процеси та їхніми складовими. Сформувати чітке розуміння та вміння розрізняти сутність понять інформація, повідомлення, дані та знання.

    Розвивальна: Розвивати логічне мислення, вміння аналізувати та класифікувати відомості.


    Основні етапи уроку

    1. Актуалізація знань та мотивація (5 хв) 

     

    • Питання: Що ви пам'ятаєте про інформацію з попередніх класів?

    • Мотивація: Навіщо ми вивчаємо, як працює інформація? (Світ рухається завдяки інформації. Розуміння цих процесів допомагає нам бути ефективними користувачами комп'ютерів і технологій.)

     

    2. Вивчення нового матеріалу (20 хв) 

    А. Інформаційні процеси (ІП):

    • Визначення: Дії, які можна виконувати з інформацією. Це чотири основні дії, які відбуваються навколо нас постійно.

    • Складові ІП :

      1. Збирання (отримання): Отримання інформації із зовнішнього світу (бачимо, чуємо, читаємо). Приклад: Запис температури повітря у щоденник.

      2. Зберігання: Фіксація інформації на носіях (пам'ять, зошит, флешка, диск).

      3. Опрацювання (перетворення): Зміна форми або змісту інформації (розрахунки, переклад тексту, сортування даних). Приклад: Обчислення середньої температури за тиждень.

      4. Передавання (обмін): Пересилання інформації від джерела до приймача. Приклад: Розповісти другові про погоду.

     

    Б. Диференціація понять:

     

    • Повідомлення: Форма подання інформації. Це звуковий сигнал, текст, зображення, жест.

      • Приклад: Телефонний дзвінок, лист, картинка.

    • Дані: Зареєстровані сигнали, які самі по собі не несуть користі, доки їх не опрацюють. Це неопрацьована інформація.

      • Приклад: Список чисел: 15, 20, 18, 17, 19. (Самі по собі незрозумілі).

    • Інформація: Осмислене повідомлення, яке є новим і важливим для отримувача.

      • Приклад: Це список оцінок за тиждень. (Тепер числа набули значення).

    • Знання: Опрацьована, осмислена та структурована інформація, що дозволяє приймати рішення та прогнозувати. Це вищий рівень.

      • Приклад: Розрахувавши середній бал (17.8), я знаю, чи потрібно мені більше готуватися, щоб підвищити оцінку.

    3. Інтерактивна вправа "Інформаційний ланцюжок" (10 хв) 

     

    • Мета: Навчитися розрізняти "Дані", "Інформацію" та "Знання".

    • Завдання: Учитель пропонує ситуацію. Учні мають визначити, що в ній є чим.

    Ситуація Повідомлення Дані Інформація Знання
    Використання ліхтарика: Ввечері вимикається світло. Зображення (темрява), звук (клацання вимикача) Показник лічильника = 0, час доби = 20:00. Світла немає через вимкнення електроенергії. Потрібно знайти ліхтарик і заощаджувати заряд батареї.
    Електронний щоденник: Учитель виставляє оцінки. Текст (оцінка "10") Число "10". Учень має оцінку "10" з математики. Я знаю, що добре засвоїв тему, і можу відпочити.

     

    4. Практичне застосування ІП (7 хв) 

     

    • Завдання: Наведіть приклад кожного інформаційного процесу, який ви виконуєте за допомогою комп'ютера чи смартфона.

      • Збирання: Фотографування на камеру телефону.

      • Зберігання: Збереження файлу на Google Диску.

      • Опрацювання: Виправлення помилок у Word, обчислення у Калькуляторі, накладання фільтра на фото.

      • Передавання: Надсилання повідомлення в месенджері.

     

    5. Підсумок уроку (3 хв) 

     

    • Рефлексія: Скільки є основних інформаційних процесів? (Чотири: Збирання, Зберігання, Опрацювання, Передавання).

    • Яка відмінність між Даними і Знаннями? (Дані — сирі факти, Знання — осмислений результат).


    Домашнє завдання

    1. Скласти три речення, у яких ви використаєте слова "повідомлення", "дані" та "інформація".

    2. Навести по одному прикладу матеріального та інформаційного носія для зберігання інформації.

    7 клас Інформатика | Переглядів: 4 | Завантажень: 0 | Додав: SvetlanaCh | Дата: 04.11.2025 | Коментарі (0)

    Тема уроку

    Побудова та опрацювання графічних зображень у різних програмних середовищах та в Інтернеті.

     Мета

    Ознайомити учнів із поняттями комп'ютерна графіка та графічні редактори. Навчити розрізняти основні види графічних зображень та виконувати базові операції з їхнього опрацювання в різних середовищах.


     Основні етапи уроку

    1. Актуалізація знань (5 хв) 

     

    • Питання: Що таке графічна інформація? (Це зображення, малюнки, фотографії, схеми).

    • Питання: Як ми можемо створювати та зберігати графічну інформацію без комп'ютера? (Олівцем, фарбами, фотоапаратом).

    • Перехід: На комп'ютері для цього є спеціальні програми.

     

    2. Вивчення нового матеріалу (15 хв) 

     

    • Що таке Комп'ютерна Графіка?

      • Це розділ інформатики, що вивчає способи створення та опрацювання зображень за допомогою комп'ютера.

      • Графічний редактор — це програма, призначена для роботи із зображеннями (створення, редагування, зберігання).

    • Види комп'ютерної графіки:

      • Растрова графіка: Зображення складається з маленьких кольорових точок – пікселів .

        • Приклади: Фотографії.

        • Недолік: При сильному збільшенні якість погіршується, видно "квадратики".

      • Векторна графіка: Зображення складається з геометричних об'єктів (ліній, кіл, прямокутників).

        • Приклади: Логотипи, креслення, схеми.

        • Перевага: Можна збільшувати як завгодно, якість не погіршується.

    • Програмні середовища (Графічні редактори):

      • Локальні (встановлені на комп'ютері):

        • Paint (Microsoft Paint): Найпростіший растровий редактор.

        • Tux Paint: Редактор для наймолодших.

        • GIMP, Adobe Photoshop: Професійні растрові редактори.

      • Онлайнові (в Інтернеті):

        • Google Малюнки (Google Drawings): Для створення простих векторних схем і малюнків.

        • Canva, Pixlr: Популярні онлайн-сервіси для швидкого дизайну та обробки фото.

    • Основні операції опрацювання зображень:

      • Редагування: Зміна кольорів, розміру, обрізання, додавання тексту.

      • Малювання: Використання пензлів, фігур, ліній.

    3. Практична робота: Створення та опрацювання (15 хв) 

    • Завдання: Створити простий малюнок (наприклад, "Смайлик" або "Сонце") та змінити його.

    • Середовище: Paint або Google Малюнки (залежно від оснащення класу).

    • Кроки:

      1. Вибір інструменту Коло/Овал та заливка.

      2. Створення простої фігури.

      3. Опрацювання: Змінити колір фігури.

      4. Редагування: Додати текст (наприклад, своє ім'я).

      5. Зберегти файл.

    4. Закріплення та Підсумок уроку (5 хв) 

    • Бліц-опитування:

      • Як називається точка, з якої складається растрове зображення? (Піксель)

      • Який графічний редактор ви сьогодні використовували?

      • Чому зручно опрацьовувати зображення в онлайн-редакторах? (Не потрібно встановлювати, доступно з будь-якого комп'ютера з Інтернетом).

      • Що таке графічний редактор? (Програма для роботи із зображеннями).


    Домашнє завдання

    Дізнатися (ШІ вам на допомогу), які формати файлів використовуються для зберігання графічних зображень (наприклад, JPG, PNG).

    5 клас Інформатика | Переглядів: 5 | Завантажень: 0 | Додав: SvetlanaCh | Дата: 04.11.2025 | Коментарі (0)

     Тема уроку

    Об'єкти та моделі. Об'єкти для створення моделей.

    Мета

    Ознайомити учнів із поняттями «об'єкт» і «модель», навчити розрізняти об'єкти, що є оригіналами, та об'єкти, що є їхніми моделями. Розвивати логічне мислення через створення простих моделей.


     Основні етапи уроку

    1. Актуалізація опорних знань (5 хв) 

     

    • Фронтальне опитування:

      • Що таке інформація?

      • Назвіть відомі вам види інформації (текстова, графічна, звукова, числова).

    2. Вивчення нового матеріалу (15 хв) 

    • Поняття Об'єкт:

      • Об'єкт — це будь-який предмет, істота, явище, на яке спрямована увага (наприклад, дерево, учень, комп'ютер, дощ).

      • Властивості об'єкта: Це ознаки, за якими ми можемо описати об'єкт (колір, розмір, форма, матеріал).

      • Приклад: Об'єкт – ручка. Властивості – синя, пластикова, пише.

    • Поняття Модель:

      • Модель — це спрощене подання реального об'єкта або явища. Модель зберігає лише найважливіші властивості оригіналу.

      • Моделі створюють для того, щоб:

        1. Пояснити, як щось працює (наприклад, макет ракети).

        2. Вивчити об'єкт, який не можна вивчити в реальності (наприклад, модель Сонячної системи).

        3. Спланувати (наприклад, макет будинку).

    • Види моделей:

      • Матеріальні (або фізичні): Можна помацати (іграшка, глобус, макет, опудало).

      • Інформаційні: Подані у вигляді інформації (малюнок, схема, формула, текст).

     

    3. Інтерактивна гра "Знайди пару: Об'єкт-Модель" (10 хв) 

    • Правила: Учитель називає реальний об'єкт (оригінал), а учні пропонують його модель.

    • Приклади для гри:

      • Оригінал: Літак ➡️ Модель: Іграшковий літак, креслення літака.

      • Оригінал: Людина ➡️ Модель: Лялька, фотографія, схема скелета.

      • Оригінал: Земна куля ➡️ Модель: Глобус.

      • Оригінал: Справжній будинок ➡️ Модель: Схема будинку, макет будинку.

      • Оригінал: Зоряне небо ➡️ Модель: Карта зоряного неба (інформаційна модель).

    4. Практична робота / Гра "Створюємо інформаційну модель" (10 хв) 

    • Завдання: Створити просту інформаційну модель (словесний опис або малюнок) заданого об'єкта, зберігаючи лише 3-4 найважливіші властивості.

    • Об'єкт: Ваш шкільний ранець.

    • Інструкція:

      1. Назвіть 4 найважливіші властивості ранця (колір, кількість відділень, наявність світловідбивачів, матеріал).

      2. Запишіть ці властивості в зошит або намалюйте ранець, виділяючи ці властивості.

      3. Висновок: Ваш запис/малюнок – це інформаційна модель ранця.

    5. Підсумок уроку (5 хв) 

    • Бліц-опитування "Так чи Ні":

      • Чи є глобус моделлю Землі? (Так)

      • Чи є фотографія інформаційною моделлю? (Так)

      • Чи потрібно, щоб модель була точною копією оригіналу? (Ні, вона має бути спрощена і мати лише важливі властивості)

    4 клас Інформатика | Переглядів: 5 | Завантажень: 0 | Додав: SvetlanaCh | Дата: 04.11.2025 | Коментарі (0)

    Категорії розділу

    1 клас Інформатика [44]
    2 клас Інформатика [315]
    3 клас Інформатика [366]
    4 клас Інформатика [379]
    5 клас Інформатика [599]
    6 клас Інформатика [533]
    7 клас Інформатика [621]
    8 клас Інформатика [626]
    9 клас Інформатика [694]
    10 клас Інформатика [648]
    11 клас Інформатика [784]
    Астрономія [20]
    Вправи / Завдання / Практичні роботи [68]
    Цифрова та медіаграмотність [103]
    Академічна доброчесність [20]
    Медіатворчість [29]
    Проекти / Вправи [209]
    Інструктажі БЖД / Правила БЖД [24]

    Вхід на сайт

    Пошук

    СПІВПРАЦЯ

  • МОН України
  • Міська Рада м.Миргород
  • ПОІППО
  • Міськво м.Миргород
  • Телестудія МИРГОРОД
  • Шкільний канал YouTube
  • E-mail та сайти вчителів
  • ЗОШ №7