ІНФОРМАТИКА і не тільки... 

***

  • Інструктаж БЖД
  • Комп’ютер і здоров’я
  • Статистика


    Онлайн всього: 4
    Гостей: 4
    Користувачів: 0

    Навчання та творчість

    Головна » Файли » УРОКИ / ПРАКТИЧНІ РОБОТИ / ПІДРУЧНИКИ » 9 клас Інформатика

    Математичні та статистичні функції. 9 клас
    05.11.2025, 20:55

    Тема: Математичні та статистичні функції

    Предмет: Інформатика

    Клас: 9

    Розділ: Електронні таблиці

    Підручник: Барна М. М., Морзе Н. В. (орієнтація на загальну програму)

    Тривалість: 45 хвилин

    I. Загальна інформація

    Мета уроку:

    • Навчальна: Сформувати знання про призначення, синтаксис та правила використання математичних і статистичних функцій в електронних таблицях (SUM, AVERAGE, MAX, MIN, ROUND, COUNT та ін.). Навчити застосовувати ці функції для розв’язання практичних задач.

    • Розвивальна: Розвивати логічне мислення, навички аналізу та синтезу даних, уміння працювати з даними, що містять міжпредметну інформацію.

    • Виховна: Виховувати інформаційну культуру, уважність та відповідальне ставлення до точності обчислень.

    Тип уроку: Урок засвоєння нових знань та формування практичних навичок.

    Обладнання: Комп'ютери, програмне забезпечення для роботи з електронними таблицями (MS Excel/Google Sheets), мультимедійний проєктор, роздатковий матеріал (картки із задачами).

    II. Хід уроку (45 хв)

    1. Організаційний момент (1 хв)

    • Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.

    2. Актуалізація опорних знань (5 хв)

    (Фронтальне опитування: "Мікрофон")

    1. Що таке електронна таблиця? Назвіть її основні елементи.

    2. Яку функцію виконує адреса клітинки (наприклад, A1, C15)?

    3. З якого символу завжди починається запис формули в електронній таблиці?

    4. Які оператори ми вже використовували у формулах (наприклад, +, -, *, /)?

    5. Що таке діапазон клітинок? Наведіть приклад запису.

    3. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)

    • Слово вчителя: Ми вміємо додавати, віднімати та множити дані. Але що робити, якщо у нас 100 або 1000 чисел? Обчислення вручну забере багато часу і призведе до помилок. Сучасна наука, економіка та навіть повсякденне життя потребують швидкого аналізу великих масивів даних. Саме для цього існують спеціальні, вже готові інструменти – вбудовані функції!

    • Оголошення теми: "Математичні та статистичні функції".

    4. Вивчення нового матеріалу (10 хв)

    (Пояснення з демонстрацією на екрані)

    Група функцій

    Призначення

    Функція (Приклад)

    Математичні

    Виконання обчислень

    =SUM(діапазон) – обчислює суму чисел.

     

     

    =ROUND(число; кількість_знаків) – округлення числа.

     

     

    =ABS(число) – повертає модуль (абсолютне значення) числа.

     

     

    =POWER(число; степінь) – піднесення до степеня.

    Статистичні

    Аналіз та узагальнення даних

    =AVERAGE(діапазон) – обчислення середнього арифметичного.

     

     

    =MAX(діапазон) – знаходження найбільшого значення.

     

     

    =MIN(діапазон) – знаходження найменшого значення.

     

     

    =COUNT(діапазон) – підрахунок кількості числових значень у діапазоні.

    Важливо: Обов'язкове пояснення синтаксису:

    • Кожна функція починається зі знака =.

    • Після назви функції йдуть круглі дужки ().

    • У дужках вказуються аргументи (числа, адреси клітинок або діапазони), розділені ; (залежно від налаштувань).

    5. Практичне застосування та міжпредметні зв'язки (20 хв)

    А. Прості задачі (5 хв)

    1. Задача на SUM: Внесіть у стовпець А п’ять чисел (34, 12, 56, 90, 11). У клітинці А6 обчисліть їхню суму.

    2. Задача на AVERAGE: У клітинці А7 обчисліть середнє арифметичне цих п’яти чисел.

    3. Задача на MAX/MIN: У клітинках В1 і В2 знайдіть максимальне та мінімальне число з діапазону А1:А5.

    4. Задача на ROUND: Внесіть у клітинку С1 число $3.1415926$. У клітинці С2 округліть його до двох знаків після коми.

    Б. Міжпредметні зв'язки (15 хв)

    Учні створюють невелику таблицю для кожної задачі.

    Зв'язок

    Предмет

    Задача та функції

    Математика

    Геометрія

    Площа кола: У клітинку А1 внесіть радіус. У клітинці В1 обчисліть площу $S=\pi \cdot R^2$ (використовуйте $\pi \approx 3.14159$ та функцію POWER).

    Фізика

    Кінематика

    Середня швидкість: Уведіть 5 різних значень швидкості (м/с). Обчисліть середню швидкість руху тіла за допомогою функції AVERAGE.

    Економіка

    Фінанси

    Загальний бюджет: Створіть таблицю "Доходи" і "Витрати". Обчисліть загальну суму доходів за місяць за допомогою функції SUM.

    Біологія

    Екологія

    Аналіз популяції: Уведіть дані про кількість особин певного виду за 10 років. Знайдіть найбільшу (функція MAX) та найменшу (функція MIN) кількість особин за цей період.

    6. Систематизація та узагальнення (4 хв)

    • Повторення основних функцій: Назвіть математичну функцію для піднесення до степеня. Назвіть статистичну функцію для знаходження найбільшого значення.

    • Прийом "Зайди зайве": SUM, MAX, IF, AVERAGE. (Відповідь: IF, бо це логічна, а не математична/статистична функція).

    7. Домашнє завдання (2 хв)

    1. Опрацювати розділ підручника «Математичні та статистичні функції».

    2. Скласти невелику таблицю з 10 оцінками з будь-якого предмету та обчислити: середній бал, найвищий бал, найнижчий бал (використовуючи AVERAGE, MAX, MIN).

    III. 5 Інтегрованих задач (Для закріплення)

    Виконання цих задач вимагає використання не менше двох функцій та поєднання Інформатики з іншим предметом.

    Задача 1. «Фізика та середні показники» Учень проводив експеримент із вимірювання прискорення вільного падіння $g$ і отримав 7 різних значень (м/с²). Обчисліть:

    1. Середнє значення прискорення $g$ (функція AVERAGE).

    2. Максимальне та мінімальне відхилення від еталонного значення $9.81$ м/с² (функція ABS та MAX/MIN). Функції: AVERAGE, ABS, MAX, MIN.

    Задача 2. «Економіка та оподаткування» Компанія має 5 відділів. Відомий загальний дохід кожного відділу. За законодавством, 18% від доходу є податком на прибуток, а 1.5% — військовим збором.

    1. Обчисліть загальний податок на прибуток для всієї компанії (використовуйте SUM для доходу, а потім формулу з *%).

    2. Обчисліть загальну суму всіх зборів.

    3. Округліть отриману суму зборів до цілих гривень (функція ROUND). Функції: SUM, ROUND.

    Задача 3. «Біологія та екологія» На 10 різних ділянках лісу проводився підрахунок кількості дерев-саджанців. Необхідно проаналізувати отримані дані:

    1. Обчисліть загальну кількість саджанців, знайдених на всіх ділянках (функція SUM).

    2. Визначте, скільки з 10 ділянок містили понад 50 саджанців (функція COUNT, а також умовна функція, яку можна ввести пізніше, або COUNTIF).

    3. Знайдіть середню кількість саджанців на одну ділянку (функція AVERAGE). Функції: SUM, AVERAGE, COUNT.

    Задача 4. «Географія та метеорологія» Протягом тижня (7 днів) фіксувалася щоденна середня температура повітря (°C).

    1. Знайдіть найвищу та найнижчу температуру за тиждень (MAX, MIN).

    2. Обчисліть середню добову температуру за тиждень (AVERAGE).

    3. Обчисліть різницю між максимальною та мінімальною температурою (формула віднімання). Функції: MAX, MIN, AVERAGE.

    Задача 5. «Хімія та точність вимірювань» У хімічній лабораторії проводилося 6 вимірювань маси осаду (г).

    1. Знайдіть середню масу осаду (функція AVERAGE).

    2. Якщо відомо, що еталонна маса має бути $5.45$ г, обчисліть відхилення (різницю) кожного вимірювання від еталонного значення.

    3. Округліть всі значення маси осаду до трьох знаків після коми (функція ROUND). Функції: AVERAGE, ROUND.








    Розв'язки інтегрованих задач з поясненням

     

     

    1. Екологічний моніторинг та округлення (Біологія/Географія)

     

    Ділянка pH (A)
    1 6.25
    2 7.18
    3 5.92
    4 6.83
    5 7.05
    ... ...

     

    📊 Розрахунки:

     

    1. Середній показник pH (комірка B1):

       

      $$\text{Формула: } =AVERAGE(A1:A10)$$

      • Пояснення: Функція AVERAGE (Середнє) використовується для знаходження середнього арифметичного всіх числових значень у заданому діапазоні. У біології та географії це дає уявлення про загальний стан ґрунту на всій досліджуваній території.

    2. Округлення середнього значення (комірка C1):

       

      $$\text{Формула: } =ROUND(B1; 1)$$

      • Пояснення: Функція ROUND (Округлити) дозволяє представити число з необхідною точністю. Аргумент 1 вказує на округлення до одного знака після коми, що часто використовується у наукових звітах для спрощення даних.

    3. Найбільший і найменший показник pH:

      • Максимальний (D1):

        $$\text{Формула: } =MAX(A1:A10)$$

      • Мінімальний (E1):

        $$\text{Формула: } =MIN(A1:A10)$$

      • Пояснення: Функції MAX (Максимум) та MIN (Мінімум) допомагають швидко визначити екстремальні значення. Це важливо для екологів, щоб знайти ділянки з найбільш кислотним (низький pH) або лужним (високий pH) ґрунтом.


     

    2. Спортивні нормативи та модуль (Фізична культура/Математика)

     

    Учень Час (C) Норматив (B1) Відхилення (D) Абсолютне відхилення (E)
    1 13.8 14.0 -0.2 0.2
    2 14.5   0.5 0.5
    3 14.1   0.1 0.1
    4 13.5   -0.5 0.5
    5 15.0   1.0 1.0

     

    📊 Розрахунки:

     

    1. Обчислення відхилення (D2):

       

      $$\text{Формула: } =C2 - \$B\$1$$

      • Пояснення: Формула віднімає норматив (абсолютне посилання \$B\$1) від фактичного часу учня. Від'ємне число означає, що учень пробіг швидше за норматив, додатне — повільніше.

    2. Обчислення абсолютного відхилення (E2):

       

      $$\text{Формула: } =ABS(D2)$$

      • Пояснення: Функція ABS (Absolute, Модуль) перетворює від'ємні значення на додатні, ігноруючи знак. У фізичній культурі це дає об'єктивну оцінку "точності" попадання в норматив, незалежно від того, чи було відхилення в бік кращого, чи гіршого результату.

    3. Сумарна кількість учнів (комірка F1):

       

      $$\text{Формула: } =COUNT(C2:C6)$$

      • Пояснення: Функція COUNT (Лічильник) підраховує кількість числових записів у діапазоні. Це гарантує, що ми рахуємо лише тих учнів, для яких є фактичний результат часу.


     

    3. Фінансовий аналіз та відсотки (Економіка/Математика)

     

    Місяць Дохід (A)
    1 12000
    2 15500
    3 13000
    4 16000
    5 14500
    6 17000

     

    📊 Розрахунки:

     

    1. Сума доходу за півроку (комірка B1):

       

      $$\text{Формула: } =SUM(A1:A6)$$

      • Пояснення: Функція SUM (Сума) використовується для швидкого підрахунку загального доходу, необхідного для складання фінансової звітності.

    2. Сума податків (комірка B2):

       

      $$\text{Формула: } =SUM(A1:A6) * 0.2$$

      • Пояснення: Це інтегрована формула, що поєднує функцію SUM з арифметичною операцією множення. Спочатку обчислюється загальна сума, а потім знаходиться 20% від цієї суми (0.2). Це приклад розрахунку відсотків, що є ключовим у економіці.

    3. Середній місячний дохід (комірка B3):

       

      $$\text{Формула: } =AVERAGE(A1:A6)$$

      • Пояснення: Середній показник є важливим індикатором стабільності бізнесу, дозволяючи порівнювати успішність різних періодів.


     

    4. Фізика: Швидкість та Квадратний корінь (Фізика)

     

    Параметр Значення Комірка
    Маса ($m$) 2 кг A1
    Енергія ($E_k$) 50 Дж B1
    Швидкість ($V$)   C1

     

    📊 Розрахунки:

     

    Формула для швидкості: $V = \sqrt{\frac{2 \cdot E_k}{m}}$

    1. Обчислення швидкості (C1):

       

      $$\text{Формула: } =SQRT(2*B1/A1)$$

      • Пояснення: Функція SQRT (Square Root, Квадратний корінь) є необхідною математичною функцією для розв'язання цієї фізичної задачі. Формула в табличному процесорі точно відтворює фізичну формулу, використовуючи посилання на комірки для підстановки значень маси та енергії.


     

    5. Аналіз успішності (Педагогіка/Статистика)

     

    Учень Бали (A)
    1 9
    2 11
    3 7
    4 12
    5 8
    ... ...

     

    📊 Розрахунки:

     

    1. Середній бал класу (комірка B1):

       

      $$\text{Формула: } =AVERAGE(A1:A15)$$

      • Пояснення: Середній бал дає педагогу уявлення про загальний рівень засвоєння матеріалу в класі.

    2. Найвищий і найнижчий бал:

      • Максимальний (C1):

        $$\text{Формула: } =MAX(A1:A15)$$

      • Мінімальний (D1):

        $$\text{Формула: } =MIN(A1:A15)$$

      • Пояснення: Ці функції допомагають виявити лідерів (MAX) та учнів, які потребують допомоги (MIN), для подальшої індивідуальної роботи.

    3. Кількість учнів, які отримали бали (комірка E1):

       

      $$\text{Формула: } =COUNT(A1:A15)$$

      • Пояснення: Функція COUNT підтверджує, скільки робіт було фактично оцінено.

    4. Сума всіх балів (комірка F1):

       

      $$\text{Формула: } =SUM(A1:A15)$$

      • Пояснення: SUM використовується як допоміжний інструмент для перевірки середнього балу (SUM/COUNT) та аналізу загальної успішності.


    задачі, що використовують функцію знаходження середнього арифметичного (AVERAGE), з детальною інструкцією та поясненням.









    Інтегровані задачі на знах. сер.знач

    1. 🌡️ Задача: Аналіз кліматичних даних (Географія та Статистика)

     

     

    Умова

     

    Стовпець A містить середньодобову температуру повітря в місті N за перший тиждень квітня, а стовпець B – кількість опадів (у мм).

    День Температура (°C) (A) Опади (мм) (B)
    1 8.5 0
    2 10.2 2.5
    3 9.8 1.1
    4 7.1 5.3
    5 8.9 0
    6 11.5 0.8
    7 12.0 0

     

    Завдання

     

    1. У комірці C1 обчисліть середньотижневу температуру за допомогою функції AVERAGE.

    2. У комірці C2 обчисліть середню кількість опадів за тиждень.

    3. У комірці C3 визначте кількість днів, коли температура була вище середньотижневої (використовуйте функції AVERAGE та логічні операції у функціях підрахунку, наприклад, COUNTIF).

     

    Розрахунки та пояснення

     

    Комірка Формула Пояснення
    C1 =AVERAGE(A1:A7) Використання функції AVERAGE для знаходження середньої температури. Це основний статистичний показник у кліматології.
    C2 =AVERAGE(B1:B7) Використання функції AVERAGE для визначення середньої кількості опадів.
    C3 =COUNTIF(A1:A7; ">"&C1) Функція COUNTIF (Порахувати якщо) – це статистична функція з логічною умовою. Вона підраховує, скільки комірок у діапазоні A1:A7 задовольняють умові "більше, ніж середнє значення в комірці C1". Це дозволяє зробити висновок про аномально теплі дні.

     

    2. 🧪 Задача: Розрахунок концентрації розчину (Хімія та Математика)

     

     

    Умова

     

    Для лабораторної роботи у стовпці A записано маси п'яти різних зразків речовини (в грамах), які було використано для приготування розчинів. У стовпці B записано об'єм розчинника, доданого до кожного зразка (в мл).

    Зразок Маса речовини (г) (A) Об'єм розчинника (мл) (B)
    1 10 100
    2 12 120
    3 8 90
    4 15 110
    5 9 95

     

    Завдання

     

    1. У стовпці C для кожного зразка обчисліть концентрацію розчину за формулою: $C = \frac{\text{Маса речовини}}{\text{Об'єм розчинника}}$.

    2. У комірці D1 обчисліть середню концентрацію всіх п'яти розчинів, використовуючи функцію AVERAGE до стовпця C.

    3. У комірці D2 обчисліть сумарну масу речовини, використану в усіх зразках (функція SUM).

     

    Розрахунки та пояснення

     

    Комірка Формула Пояснення
    C1 =A1/B1 Використання арифметичної операції ділення для визначення концентрації першого розчину (основа хімічних розрахунків). Формула копіюється вниз до C5.
    D1 =AVERAGE(C1:C5) Застосування функції AVERAGE до обчислених значень концентрації. Це дає уявлення про типову концентрацію в серії лабораторних експериментів, нівелюючи невеликі похибки.
    D2 =SUM(A1:A5) Використання функції SUM (Сума) для підрахунку загальної кількості використаного матеріалу. Це важливий елемент для планування та обліку реагентів у хімічній лабораторії.
    Категорія: 9 клас Інформатика | Додав: SvetlanaCh
    Переглядів: 17 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    avatar

    Категорії розділу

    1 клас Інформатика [44]
    2 клас Інформатика [316]
    3 клас Інформатика [367]
    4 клас Інформатика [379]
    5 клас Інформатика [603]
    6 клас Інформатика [536]
    7 клас Інформатика [625]
    8 клас Інформатика [629]
    9 клас Інформатика [699]
    10 клас Інформатика [654]
    11 клас Інформатика [788]
    Астрономія [20]
    Вправи / Завдання / Практичні роботи [68]
    Цифрова та медіаграмотність [103]
    Академічна доброчесність [20]
    Медіатворчість [29]
    Проекти / Вправи [209]
    Інструктажі БЖД / Правила БЖД [24]

    Вхід на сайт

    Пошук

    СПІВПРАЦЯ

  • МОН України
  • Міська Рада м.Миргород
  • ПОІППО
  • Міськво м.Миргород
  • Телестудія МИРГОРОД
  • Шкільний канал YouTube
  • E-mail та сайти вчителів
  • ЗОШ №7