Предмет: Інформатика
Клас: 9
Розділ: Електронні таблиці
Підручник: Барна М. М., Морзе Н. В. (орієнтація на загальну програму)
Тривалість: 45 хвилин
I. Загальна інформація
Мета уроку:
-
Навчальна: Сформувати знання про призначення, синтаксис та правила використання математичних і статистичних функцій в електронних таблицях (SUM, AVERAGE, MAX, MIN, ROUND, COUNT та ін.). Навчити застосовувати ці функції для розв’язання практичних задач.
-
Розвивальна: Розвивати логічне мислення, навички аналізу та синтезу даних, уміння працювати з даними, що містять міжпредметну інформацію.
-
Виховна: Виховувати інформаційну культуру, уважність та відповідальне ставлення до точності обчислень.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань та формування практичних навичок.
Обладнання: Комп'ютери, програмне забезпечення для роботи з електронними таблицями (MS Excel/Google Sheets), мультимедійний проєктор, роздатковий матеріал (картки із задачами).
II. Хід уроку (45 хв)
1. Організаційний момент (1 хв)
2. Актуалізація опорних знань (5 хв)
(Фронтальне опитування: "Мікрофон")
-
Що таке електронна таблиця? Назвіть її основні елементи.
-
Яку функцію виконує адреса клітинки (наприклад, A1, C15)?
-
З якого символу завжди починається запис формули в електронній таблиці?
-
Які оператори ми вже використовували у формулах (наприклад, +, -, *, /)?
-
Що таке діапазон клітинок? Наведіть приклад запису.
3. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)
-
Слово вчителя: Ми вміємо додавати, віднімати та множити дані. Але що робити, якщо у нас 100 або 1000 чисел? Обчислення вручну забере багато часу і призведе до помилок. Сучасна наука, економіка та навіть повсякденне життя потребують швидкого аналізу великих масивів даних. Саме для цього існують спеціальні, вже готові інструменти – вбудовані функції!
-
Оголошення теми: "Математичні та статистичні функції".
4. Вивчення нового матеріалу (10 хв)
(Пояснення з демонстрацією на екрані)
|
Група функцій
|
Призначення
|
Функція (Приклад)
|
|
Математичні
|
Виконання обчислень
|
=SUM(діапазон) – обчислює суму чисел.
|
|
|
|
=ROUND(число; кількість_знаків) – округлення числа.
|
|
|
|
=ABS(число) – повертає модуль (абсолютне значення) числа.
|
|
|
|
=POWER(число; степінь) – піднесення до степеня.
|
|
Статистичні
|
Аналіз та узагальнення даних
|
=AVERAGE(діапазон) – обчислення середнього арифметичного.
|
|
|
|
=MAX(діапазон) – знаходження найбільшого значення.
|
|
|
|
=MIN(діапазон) – знаходження найменшого значення.
|
|
|
|
=COUNT(діапазон) – підрахунок кількості числових значень у діапазоні.
|
Важливо: Обов'язкове пояснення синтаксису:
-
Кожна функція починається зі знака =.
-
Після назви функції йдуть круглі дужки ().
-
У дужках вказуються аргументи (числа, адреси клітинок або діапазони), розділені ; (залежно від налаштувань).
5. Практичне застосування та міжпредметні зв'язки (20 хв)
А. Прості задачі (5 хв)
-
Задача на SUM: Внесіть у стовпець А п’ять чисел (34, 12, 56, 90, 11). У клітинці А6 обчисліть їхню суму.
-
Задача на AVERAGE: У клітинці А7 обчисліть середнє арифметичне цих п’яти чисел.
-
Задача на MAX/MIN: У клітинках В1 і В2 знайдіть максимальне та мінімальне число з діапазону А1:А5.
-
Задача на ROUND: Внесіть у клітинку С1 число $3.1415926$. У клітинці С2 округліть його до двох знаків після коми.
Б. Міжпредметні зв'язки (15 хв)
Учні створюють невелику таблицю для кожної задачі.
|
Зв'язок
|
Предмет
|
Задача та функції
|
|
Математика
|
Геометрія
|
Площа кола: У клітинку А1 внесіть радіус. У клітинці В1 обчисліть площу $S=\pi \cdot R^2$ (використовуйте $\pi \approx 3.14159$ та функцію POWER).
|
|
Фізика
|
Кінематика
|
Середня швидкість: Уведіть 5 різних значень швидкості (м/с). Обчисліть середню швидкість руху тіла за допомогою функції AVERAGE.
|
|
Економіка
|
Фінанси
|
Загальний бюджет: Створіть таблицю "Доходи" і "Витрати". Обчисліть загальну суму доходів за місяць за допомогою функції SUM.
|
|
Біологія
|
Екологія
|
Аналіз популяції: Уведіть дані про кількість особин певного виду за 10 років. Знайдіть найбільшу (функція MAX) та найменшу (функція MIN) кількість особин за цей період.
|
6. Систематизація та узагальнення (4 хв)
-
Повторення основних функцій: Назвіть математичну функцію для піднесення до степеня. Назвіть статистичну функцію для знаходження найбільшого значення.
-
Прийом "Зайди зайве": SUM, MAX, IF, AVERAGE. (Відповідь: IF, бо це логічна, а не математична/статистична функція).
7. Домашнє завдання (2 хв)
-
Опрацювати розділ підручника «Математичні та статистичні функції».
-
Скласти невелику таблицю з 10 оцінками з будь-якого предмету та обчислити: середній бал, найвищий бал, найнижчий бал (використовуючи AVERAGE, MAX, MIN).
III. 5 Інтегрованих задач (Для закріплення)
Виконання цих задач вимагає використання не менше двох функцій та поєднання Інформатики з іншим предметом.
Задача 1. «Фізика та середні показники» Учень проводив експеримент із вимірювання прискорення вільного падіння $g$ і отримав 7 різних значень (м/с²). Обчисліть:
-
Середнє значення прискорення $g$ (функція AVERAGE).
-
Максимальне та мінімальне відхилення від еталонного значення $9.81$ м/с² (функція ABS та MAX/MIN). Функції: AVERAGE, ABS, MAX, MIN.
Задача 2. «Економіка та оподаткування» Компанія має 5 відділів. Відомий загальний дохід кожного відділу. За законодавством, 18% від доходу є податком на прибуток, а 1.5% — військовим збором.
-
Обчисліть загальний податок на прибуток для всієї компанії (використовуйте SUM для доходу, а потім формулу з *%).
-
Обчисліть загальну суму всіх зборів.
-
Округліть отриману суму зборів до цілих гривень (функція ROUND). Функції: SUM, ROUND.
Задача 3. «Біологія та екологія» На 10 різних ділянках лісу проводився підрахунок кількості дерев-саджанців. Необхідно проаналізувати отримані дані:
-
Обчисліть загальну кількість саджанців, знайдених на всіх ділянках (функція SUM).
-
Визначте, скільки з 10 ділянок містили понад 50 саджанців (функція COUNT, а також умовна функція, яку можна ввести пізніше, або COUNTIF).
-
Знайдіть середню кількість саджанців на одну ділянку (функція AVERAGE). Функції: SUM, AVERAGE, COUNT.
Задача 4. «Географія та метеорологія» Протягом тижня (7 днів) фіксувалася щоденна середня температура повітря (°C).
-
Знайдіть найвищу та найнижчу температуру за тиждень (MAX, MIN).
-
Обчисліть середню добову температуру за тиждень (AVERAGE).
-
Обчисліть різницю між максимальною та мінімальною температурою (формула віднімання). Функції: MAX, MIN, AVERAGE.
Задача 5. «Хімія та точність вимірювань» У хімічній лабораторії проводилося 6 вимірювань маси осаду (г).
-
Знайдіть середню масу осаду (функція AVERAGE).
-
Якщо відомо, що еталонна маса має бути $5.45$ г, обчисліть відхилення (різницю) кожного вимірювання від еталонного значення.
-
Округліть всі значення маси осаду до трьох знаків після коми (функція ROUND). Функції: AVERAGE, ROUND.
Розв'язки інтегрованих задач з поясненням
1. Екологічний моніторинг та округлення (Біологія/Географія)
| Ділянка |
pH (A) |
| 1 |
6.25 |
| 2 |
7.18 |
| 3 |
5.92 |
| 4 |
6.83 |
| 5 |
7.05 |
| ... |
... |
📊 Розрахунки:
-
Середній показник pH (комірка B1):
$$\text{Формула: } =AVERAGE(A1:A10)$$
-
Округлення середнього значення (комірка C1):
$$\text{Формула: } =ROUND(B1; 1)$$
-
Найбільший і найменший показник pH:
-
Максимальний (D1):
$$\text{Формула: } =MAX(A1:A10)$$
-
Мінімальний (E1):
$$\text{Формула: } =MIN(A1:A10)$$
-
Пояснення: Функції MAX (Максимум) та MIN (Мінімум) допомагають швидко визначити екстремальні значення. Це важливо для екологів, щоб знайти ділянки з найбільш кислотним (низький pH) або лужним (високий pH) ґрунтом.
2. Спортивні нормативи та модуль (Фізична культура/Математика)
| Учень |
Час (C) |
Норматив (B1) |
Відхилення (D) |
Абсолютне відхилення (E) |
| 1 |
13.8 |
14.0 |
-0.2 |
0.2 |
| 2 |
14.5 |
|
0.5 |
0.5 |
| 3 |
14.1 |
|
0.1 |
0.1 |
| 4 |
13.5 |
|
-0.5 |
0.5 |
| 5 |
15.0 |
|
1.0 |
1.0 |
📊 Розрахунки:
-
Обчислення відхилення (D2):
$$\text{Формула: } =C2 - \$B\$1$$
-
Обчислення абсолютного відхилення (E2):
$$\text{Формула: } =ABS(D2)$$
-
Пояснення: Функція ABS (Absolute, Модуль) перетворює від'ємні значення на додатні, ігноруючи знак. У фізичній культурі це дає об'єктивну оцінку "точності" попадання в норматив, незалежно від того, чи було відхилення в бік кращого, чи гіршого результату.
-
Сумарна кількість учнів (комірка F1):
$$\text{Формула: } =COUNT(C2:C6)$$
3. Фінансовий аналіз та відсотки (Економіка/Математика)
| Місяць |
Дохід (A) |
| 1 |
12000 |
| 2 |
15500 |
| 3 |
13000 |
| 4 |
16000 |
| 5 |
14500 |
| 6 |
17000 |
📊 Розрахунки:
-
Сума доходу за півроку (комірка B1):
$$\text{Формула: } =SUM(A1:A6)$$
-
Сума податків (комірка B2):
$$\text{Формула: } =SUM(A1:A6) * 0.2$$
-
Пояснення: Це інтегрована формула, що поєднує функцію SUM з арифметичною операцією множення. Спочатку обчислюється загальна сума, а потім знаходиться 20% від цієї суми (0.2). Це приклад розрахунку відсотків, що є ключовим у економіці.
-
Середній місячний дохід (комірка B3):
$$\text{Формула: } =AVERAGE(A1:A6)$$
4. Фізика: Швидкість та Квадратний корінь (Фізика)
| Параметр |
Значення |
Комірка |
| Маса ($m$) |
2 кг |
A1 |
| Енергія ($E_k$) |
50 Дж |
B1 |
| Швидкість ($V$) |
|
C1 |
📊 Розрахунки:
Формула для швидкості: $V = \sqrt{\frac{2 \cdot E_k}{m}}$
-
Обчислення швидкості (C1):
$$\text{Формула: } =SQRT(2*B1/A1)$$
-
Пояснення: Функція SQRT (Square Root, Квадратний корінь) є необхідною математичною функцією для розв'язання цієї фізичної задачі. Формула в табличному процесорі точно відтворює фізичну формулу, використовуючи посилання на комірки для підстановки значень маси та енергії.
5. Аналіз успішності (Педагогіка/Статистика)
| Учень |
Бали (A) |
| 1 |
9 |
| 2 |
11 |
| 3 |
7 |
| 4 |
12 |
| 5 |
8 |
| ... |
... |
📊 Розрахунки:
-
Середній бал класу (комірка B1):
$$\text{Формула: } =AVERAGE(A1:A15)$$
-
Найвищий і найнижчий бал:
-
Максимальний (C1):
$$\text{Формула: } =MAX(A1:A15)$$
-
Мінімальний (D1):
$$\text{Формула: } =MIN(A1:A15)$$
-
Пояснення: Ці функції допомагають виявити лідерів (MAX) та учнів, які потребують допомоги (MIN), для подальшої індивідуальної роботи.
-
Кількість учнів, які отримали бали (комірка E1):
$$\text{Формула: } =COUNT(A1:A15)$$
-
Сума всіх балів (комірка F1):
$$\text{Формула: } =SUM(A1:A15)$$
задачі, що використовують функцію знаходження середнього арифметичного (AVERAGE), з детальною інструкцією та поясненням.
Інтегровані задачі на знах. сер.знач
1. 🌡️ Задача: Аналіз кліматичних даних (Географія та Статистика)
Умова
Стовпець A містить середньодобову температуру повітря в місті N за перший тиждень квітня, а стовпець B – кількість опадів (у мм).
| День |
Температура (°C) (A) |
Опади (мм) (B) |
| 1 |
8.5 |
0 |
| 2 |
10.2 |
2.5 |
| 3 |
9.8 |
1.1 |
| 4 |
7.1 |
5.3 |
| 5 |
8.9 |
0 |
| 6 |
11.5 |
0.8 |
| 7 |
12.0 |
0 |
Завдання
-
У комірці C1 обчисліть середньотижневу температуру за допомогою функції AVERAGE.
-
У комірці C2 обчисліть середню кількість опадів за тиждень.
-
У комірці C3 визначте кількість днів, коли температура була вище середньотижневої (використовуйте функції AVERAGE та логічні операції у функціях підрахунку, наприклад, COUNTIF).
Розрахунки та пояснення
| Комірка |
Формула |
Пояснення |
| C1 |
=AVERAGE(A1:A7) |
Використання функції AVERAGE для знаходження середньої температури. Це основний статистичний показник у кліматології. |
| C2 |
=AVERAGE(B1:B7) |
Використання функції AVERAGE для визначення середньої кількості опадів. |
| C3 |
=COUNTIF(A1:A7; ">"&C1) |
Функція COUNTIF (Порахувати якщо) – це статистична функція з логічною умовою. Вона підраховує, скільки комірок у діапазоні A1:A7 задовольняють умові "більше, ніж середнє значення в комірці C1". Це дозволяє зробити висновок про аномально теплі дні. |
2. 🧪 Задача: Розрахунок концентрації розчину (Хімія та Математика)
Умова
Для лабораторної роботи у стовпці A записано маси п'яти різних зразків речовини (в грамах), які було використано для приготування розчинів. У стовпці B записано об'єм розчинника, доданого до кожного зразка (в мл).
| Зразок |
Маса речовини (г) (A) |
Об'єм розчинника (мл) (B) |
| 1 |
10 |
100 |
| 2 |
12 |
120 |
| 3 |
8 |
90 |
| 4 |
15 |
110 |
| 5 |
9 |
95 |
Завдання
-
У стовпці C для кожного зразка обчисліть концентрацію розчину за формулою: $C = \frac{\text{Маса речовини}}{\text{Об'єм розчинника}}$.
-
У комірці D1 обчисліть середню концентрацію всіх п'яти розчинів, використовуючи функцію AVERAGE до стовпця C.
-
У комірці D2 обчисліть сумарну масу речовини, використану в усіх зразках (функція SUM).
Розрахунки та пояснення
| Комірка |
Формула |
Пояснення |
| C1 |
=A1/B1 |
Використання арифметичної операції ділення для визначення концентрації першого розчину (основа хімічних розрахунків). Формула копіюється вниз до C5. |
| D1 |
=AVERAGE(C1:C5) |
Застосування функції AVERAGE до обчислених значень концентрації. Це дає уявлення про типову концентрацію в серії лабораторних експериментів, нівелюючи невеликі похибки. |
| D2 |
=SUM(A1:A5) |
Використання функції SUM (Сума) для підрахунку загальної кількості використаного матеріалу. Це важливий елемент для планування та обліку реагентів у хімічній лабораторії. |
|