Метод проектів виник у 20-х роках минулого століття в США.
Він допомагає виробити дослідницькі навички школярів, розвиває пізнавальний інтерес, привчає їх до самостійності, сприяє творчій самореалізації учнів, підвищує мотивацію до навчання; розвиває інтелектуальні здібності; дає змогу залучити кожного учня до активного пізнавального процесу; формувати навички пошуково-дослідницької діяльності; виявляти здібності учнів у груповій співпраці, де вони набувають комунікативних умінь; грамотно працювати з інформацією.
Переваги методу проектів:
☼ максимальний розвиток і самореалізація особистості;
☼ зміна ролі вчителя;
☼ формування колективізму;
☼ дотримання міжпредметних зв’язків;
☼ посилення мотивації до навчання;
☼ урізноманітнення засобів навчання.
Проектна діяльність відкриває в учнів здібності лідерів, які вміють доводити свою точку зору. У школярів розвивається вміння співпрацювати, почуватися членом команди, брати відповідальність на себе , аналізувати результати діяльності. Це відповідає сучасним соціальним запитам: надається перевага комунікативній компетентності (навчатися жити разом) .
Навіть невдало виконаний проект має позитивне значення. Розуміння помилок створює мотивацію до повторної діяльності, розвиває прагнення до нових знань. Подібна рефлексія дає змогу сформувати адекватну оцінку (самооцінку) навколишнього світу й себе в цьому соціумі.
Метод проектів дає змогу посилити мотивацію до навчання.
В організації пізнавальної діяльності важливо урізноманітнювати засоби навчання. Зокрема, використовувати інформаційні технології. Це можуть бути сучасні засоби ( комп’ютерні телекомунікації, електронні бази даних, факс, віртуальні бібліотеки, відео -, мультимедійні й педагогічні програмні засоби) і традиційні (енциклопедії, посібники, відеозаписи, дидактичні матеріали, засоби масової інформації).
Метод проектів стимулює учнів до вирішення проблем, які потребують певних знань; розвиває критичне мислення; формує навички роботи з інформацією (учні добирають потрібну інформацію, аналізують її та систематизують); допомагає вирішувати пізнавальні й творчі завдання у співпраці, де учні виконують різні соціальні ролі.
Метод проектів можна використовувати як самостійну індивідуальну чи групову роботу учнів різного за тривалістю часу, а також використанням сучасних засобів інформаційних технологій, зокрема комп’ютерних, телекомунікаційних.
Проектна діяльність відкриває в учнів здібності лідерів, які вміють доводити свою точку зору. У школярів розвивається вміння співпрацювати, почуватися членом команди, брати відповідальність на себе, аналізувати результати діяльності.
Типи проектів
Проекти розрізняють за
- пріоритетним видом діяльності : творчі, соціальні, дослідні, рольові, пошукові, ігрові;
- предметно - змістовою сферою інтересів: екологічні, правові, телекомунікаційні, філологічні, політехнічні, інформаційні, художні;
- участю в розробці: індивідуальні, парні, групові, колективні;
- терміном виконання: короткочасні, середньої тривалості, довготривалі;
- характером партнерської взаємодії між учасниками, проектної діяльності: кооперативні, загальні, конкурсні;
- рівнем реалізації міжпредметних звязків: одно-предметні, міжпредметні;
- формою презентації (захисту): пленарні, стендові, мультимедійні, рольові, творчі.
Дослідницькі проекти потребують добре обміркованої структури визначеної мети, актуальності предмета дослідження для всіх учасників, соціальної значущості, продуманості методів, зокрема - експериментальних методів обробки результатів. Вони цілком підпорядковані логіці дослідження і мають відповідну структуру: визначення теми дослідження, її актуальності, а також предмета та об'єкта, завдань і методів, методології дослідження, висунення гіпотез вирішення проблеми.
Творчі проекти не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона розвивається, підпорядковуючись кінцевому результату, прийнятій групою логіці спільної діяльності, інтересам учасників проекту. Вони заздалегідь домовляються про заплановані результати і форму їх представлення - рукописний журнал, колективний колаж, відеофільм, вечір, свято тощо. І тоді потрібні сценарій фільму, програма свята, макети журналу, альбому, газети.
Ігрові проекти. Учасники обирають ролі, зумовлені характером і змістом проекту. Це можуть бути як літературні персонажі, так і реально існуючі особистості, імітуються їх соціальні та ділові стосунки, які ускладнюються вигаданими учасниками, ситуаціями. Ступінь творчості учасників дуже високий, але все ж домінуючим видом діяльності є гра.
Інформаційні проекти спрямовані на збирання інформації про той чи інший об'єкт, явище, на ознайомлення учасників проекту з цією інформацією, її аналіз і узагальнення фактів. Такі проекти потребують добре продуманої структури, систематичної корекції під час роботи над ними.
Структура їх така: мета проекту, його актуальність, методи отримання (літературні джерела, засоби масової інформації, бази даних, у тому числі й електронні, інтерв'ю, анкетування тощо) та обробка інформації (її аналіз, узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки); результат проекту та його презентація (усний журнал, ранок, свято, відеофільм). Такі проекти можуть бути органічною частиною дослідницьких проектів, їхнім модулем.
Етапи роботи над проектом
Визначають кілька етапів роботи над проектом: пошуковий - визначення теми проекту, пошук та аналіз проблеми, висування гіпотези, визначення мети, обговорення методів дослідження; аналітичний - аналіз вхідної інформації. Пошук оптимального способу дослідження мети проекту, побудова алгоритму діяльності. Поетапне планування роботи; практичний - виконання запланованих заходів; презентаційний - оформлення остаточних результатів, підготовка та проведення презентації, "захист" проекту; контрольний - аналіз результатів, корекція, оцінювання якості проекту, рефлексія.