Оносова О. А.
учитель інформатики
Іванопільської спеціалізованої школи
Костянтинівської районної ради
ІНТЕГРАЦІЯ У ВИКЛАДАННІ ПРЕДМЕТІВ ІНФОРМАТИКИ ТА ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНОГО ЦИКЛУ ВАЖЛИВА УМОВА РЕАЛІЗАЦІЇ НУШ
Розвиток змісту сучасної української освіти спрямовано на формування в учнів цілісної картини світу. Реалізація цієї задачі нерозривно пов'язана з міжпредметною інтеграцією в освітньому процесі, який характеризується широким впровадженням інформаційних технологій. Інформаційні технології знаходять своє застосування в різних предметних областях, на всіх вікових рівнях, допомагаючи кращому засвоєнню як окремих тем, так і досліджуваних дисциплін у цілому.
У зв'язку з тим, що сучасна система освіти спрямована на формування випускника нового покоління від вчителя шкільної дисципліни потрібне гарне знання і методично грамотне використання досягнень сучасних інформаційних технологій в навчанні, а також здатність залучити учнів до створення нового середовища навчання. Допомогу в рішенні цієї задачі можуть зробити вчителі інформатики, якщо навчання будувати на основі інтеграції предмета з іншими шкільними предметами, з їх закономірним об'єднанням.
Інтеграція – засіб отримання нових уявлень на основі традиційних предметних знань. Вона спрямована на розвиток ерудиції учнів, на оновлення існуючої вузької спеціалізації у навчанні. Але інтеграція не повинна замінити навчання традиційних предметів, вона повинна з'єднати одержувані знання в єдину систему.
Методичною основою інтегрованого підходу до навчання є формування знань про навколишній світ і його закономірностей в цілому, встановлення міжпредметних зв'язків у засвоєнні наук, зниження перевантажень учнів, розширення сфери одержуваної інформації учнями, зміцнення мотивації навчання.
Інтеграція – це висока форма втілення міжпредметних зв'язків, які можна успішно використовувати для доповнення, підтвердження або поповнення знань учнів у предметах. Інтеграція є джерелом знаходження нових фактів, які підтверджують або поглиблюють певні спостереження, висновки учнів у різних предметах.
Застосування інтегрованого підходу дає вчителю можливість домогтися від учнів не тільки розуміння предмета, а й уміння застосовувати і закріплювати отримані знання при вивченні інших предметів, а учням можливість зрозуміти, що отримані знання з предметів тісно взаємопов'язані і можуть стати в нагоді в повсякденній життєдіяльності.
Інтеграція в сучасній школі йде по декількох напрямках і на різних рівнях: внутрішньопредметна і міжпредметна. Внутрішньопредметна інтеграція включає фрагментарну інтеграцію, яка включає окремий фрагмент уроку, що вимагає знань з інших предметів; і вузлову інтеграцію, коли протягом усього уроку вчитель спирається на знання з інших предметів, що складає необхідну умову засвоєння нового матеріалу. Наступний рівень – міжпредметна, яка об'єднує знання різних наук для розкриття того чи іншого питання.
Одним із самих доступних способів здійснення інтеграції є проведення інтегрованих уроків.
Інтегрований урок інформатики— це спеціально організований урок, мета якого може бути досягнута лише при об'єднанні знань з різних предметів, спрямований на розгляд і рішення якої-небудь проблеми, що дозволяє домогтися цілісного, синтезованого сприйняття учнями досліджуваного питання, гармонійно поєднує в собі методи різних наук, що має практичну спрямованість.
Використовуючи інструментарій інформаційних технологій і рівень підготовленості учнів, можна побудувати інтегрований урок, створити інтегровані завдання, провести інтегрований модуль для учнів. Наприклад, вивчення електронних таблиць – це ідеальне середовище для рішення практично всіх задач з шкільного курсу математики. Побудова діаграм і графіків функцій, вирішення рівнянь, виконання наближених обчислень з використанням формул, моделювання хімічних і біологічних процесів, все це можна активно вивчати на уроках інформатики при інтеграції з предметами математики, хімії, біології, географії.
При вивченні теми «Алгоритми», можна будувати блок-схеми на основі літературних творів.
Освоюючи сервіси і служби мережі Інтернет, учні можуть дізнаватися цікаві факти з географії, біології, дізнаватися про останні наукові досягнення, обробляти і систематизувати знайдену інформацію. Вивчаючи бази даних, можна формувати навички класифікації і структуризації інформації з будь-якого предмету.
Досвід використання інтегрованого підходу на уроках інформатики показує, що творчість учнів активізується навіть у період підготовки до уроку. Матеріал засвоюється глибше, знання набувають усвідомленість, гнучкість, розвиваються дослідницькі навички, школярі вчаться приймати самостійні рішення, беруть активну участь в обговоренні проблеми. Висока активність учнів спостирегається при виконанні навчальних проектів, оскільки ця форма роботи відкриває масу можливостей для розвитку пізнавальної творчої активності школяра, самореалізації його особистості. Підготовка і захист учнівських проектів, як інноваційна форма навчання, виховує відчуття впевненості та відповідальності, професійної компетентності.
Вчителю, що проводити інтегрований урок, слід враховувати, що інтеграція – це не просте додавання, а взаємопроникнення двох або більше предметів. Відмінність інтегрованого уроку від звичайного полягає в специфіці навчального матеріалу. Найчастіше предметом аналізу виступають багатопланові об'єкти, інформація про сутність яких міститься в різних навчальних дисциплінах. Вчителю необхідно вміти знаходити точки дотику між предметами. Потрібна кропітка робота по ретельному відбору змісту матеріалу уроку.
Інтегровані уроки – незвичні за задумом, організації, методикою проведення – більше подобаються учням, ніж традиційні навчальні заняття, тому практикувати такі уроки слід всім вчителям. Але вони не можуть стати головною формою роботи. Ефективність інтегрованих уроків в більшій мірі залежить від високоякісної попередньої підготовки.
Вчитель повинен повною мірою володіти змістом свого предмета, щоб ретельно і цілеспрямовано відібрати те, що необхідно вивчити з певної теми. Він повинен добре знати матеріал навчального предмета, з яким передбачається інтеграція, вміти створювати для себе єдину картину світу. Тільки це забезпечує педагогу свободу і варіативність оперування навчальним матеріалом.
Інтеграція інформатики з іншими предметами є реальною необхідністю. Така інтеграція є засобом розширення можливостей шкільної освіти, способом методичного збагачення педагога і підвищення якості навчання. Введення інтеграції предметів у систему освіти дозволить вирішити завдання, поставлені перед школою і суспільством у цілому.
Крім того, міжпредметна інтеграція дає можливість для формування комунікативних, а також регулятивних універсальних навчальних дій, таких як цілепокладання (прийняття пізнавальної задачі та її збереження, регуляція учням навчальних дій на основі прийнятої пізнавальної задачі), контроль (вміння самостійно контролювати свій час і управляти їм) та інших.
Міжпредметна інтеграція сприяє здійсненню компетентнісного підходу у викладанні математики, фізики, хімії, біології, географії, інформатики та інших предметів, розвиває потенціал учнів, спонукає до активного пізнання навколишньої дійсності, до осмислення і знаходження причинно-наслідкових зв'язків, до розвитку логіки, мислення, комунікативних здібностей.
Список використаних джерел:
1. Дік. Ю.І. Інтеграція навчальних предметів / Ю.І. Дік / / Сучасна педагогіка. - 2008. - № 9.
2. Лискова. В. Ю. Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках інформатики в умовах навчально-інформаційного середовища / В. Ю. Лискова. - Стиль. - 2007.
3. Іванова. М.А. Міжпредметні зв'язки на уроках інформатики / М.А. Іванова, І.Л. Карєва / / Інформатика та освіта. - 2005. - № 5.