Критерії спрощеної оцінки інформації.
Мінімальний набір критеріїв для первинної оцінки - релевантність (відповідність) цієї інформації нашим потребам. Інакше кажучи, якщо інформація якось стосується теми, або потенційно може допомогти в роботі над проектом. Якщо інформація релевантна - питання в її достовірності. Потім - в її актуальності.
А після цього, при необхідності, здійснюється оцінка за іншими критеріями.
Релевантність інформації - наявність зв'язку з проблемою і здатність інформації внести вклад в процес розуміння проблеми. Іншими словами необхідно зіставити дану інформацію з вашими інформаційними потребами і відповісти на питання, чи зможе допомогти вона вам чимось зараз або в найближчому майбутньому?
Прийняття рішення про релевантністю інформації якоїсь проблеми здійснюється за кількома ознаками. Перша ознака - це наявність явної вказівки на сферу інтересів. Такі вказівки виявляються через наявність ключових слів (назв, імен, дат, специфічних термінів і т.п.). Друга ознака більш складна - це наявність непрямої, смислової вказівки. Тут прямо назвати ознаки не вийде - в кожній ситуації вони свої.
Достовірність інформації - на скільки представлене опис відповідає дійсності: можна вірити інформації, потрібне додаткове дослідження чи не можна довіряти в принципі.
Достовірність перевіряється за наступними параметрами:
- наявність підтвердження з інших джерел;
- стикування з іншою інформацією;
- знання джерела і його мотивів;
- авторитет або тривала позитивна історія роботи з джерелом;
- властивості каналу передачі інформації.
Актуальність інформації визначається її важливістю і значимістю в даний час для цільової аудиторії; відповідністю інформації запитам аудиторії.
Значимість інформації:
- розуміння самої інформації;
- повнота висвітлення предмету інтересу;
- своєчасність інформації та її достатність для прийняття рішення.
Цінність:
- Своєчасність веб-сторінки.
- Якщо доречно, коли інформація була зібрана?
- Коли вона була розміщена?
- Коли вона в останній раз переглядалася?
- Чи відкриваються сайти за посиланнями?
- Чи є ознаки оновлення інформації або посилань?
Актуальність / Охоплення:
- Унікальність контенту і його значення для ваших потреб.
- Яка глибина і широта представленої інформації?
- Чи є інформація унікальною?
- Чи доступно це в іншому місці, в друкованому або електронному форматі?
- Не могли б ви знайти таку ж або кращу інформацію в іншому джерелі?
- Хто є цільовою аудиторією? Чи легко це визначити?
- Чи цей сайт забезпечує інформацією, яка необхідна вам?
- Ваша загальна оцінка має важливе значення. Чи будете ви комфортно використовувати це джерело для дослідницької статті?
Авторитетність:
- Джерело веб-сторінки.
- Хто автор / творець / спонсор?
- Чи є облікові дані про автора в списку?
- Чи автором є викладач або студент з цієї теми?
- Чи автор має репутацію?
- Є контактна інформація, така як адреси електронної пошти?
- Чи має автор опубліковані роботи в традиційних форматах?
- Чи пов'язаний автор з організацією?
- Чи можна виявити, що ця організація підтримує або організовує цю сторінціку?
- Що означає назва домену / Приклад: .... com, .edu, .net, .gov, .org
Точність:
- Надійність, правдивість та правильність інформаційного змісту.
- Звідки інформація?
- Чи є список з посиланнями на оригінальні джерела інформації?
- Чи можете ви перевірити будь-яку інформацію в незалежних джерел або з власних знань?
- Чи є зовнішні посилання, огляди, реферати на цю інформацію?
- Чи не здаються упередженим мова або тон ?
- Чи є помилки з правопису, граматики, друкарські помилки або інші?
Мета:
- Чи можна виявити прихильність або упередженість / Причина існування веб-сайту.
- Чи можна чітко визначити можливі упередження?
- Чи можна чітко визначити розділ між рекламним та інформаційним змістом?
- Чи чітко позначені передовиці, або звернення главреда?
- Чи можна виявити мету створення сторінки?
- Чи є метою: повідомити про щось? вчити? розважати? просвіщати? продати? переконати?
- Що означає назва домену / Приклад: .... com, .edu, .net, .gov, .org
Джерело http://library.macewan.ca/craap_test
http://discovery.4uth.gov.ua/ak-provesti-doslidzenna/evaluate
|