Назва проекту: «Чи насправді енергозбереження захищає природу?»
Тип проекту: інформаційний, дослідницький, екологічний, творчий, природничо-науковий.
Навчальний предмет: природознавство.
Клас: 3 клас.
Мета:
v розкрити необхідність енергозбереження для захисту природи;
v пригадати вивчене з даної проблеми на попередніх уроках;
v ознайомити учнів зі способами збереження енергії;
v розвивати спостережливість, уміння аналізувати, узагальнювати;
v виховувати дбайливе ставлення до природи.
Очікувані результати:
- учні навчаться планувати свій час;
- створювати продукти проекту згідно критеріїв;
- здобувати інформацію з різних джерел;
- аналізувати, систематизувати та представляти отриману інформацію у графічному вигляді;
- навчаться проводити цільовий або ефективний пошук в мережі Інтернет;
- отримають досвід публічного виступу під час захисту проекту,
- навчаться переносити наукові методи пізнання (аналіз, синтез, оцінювання), відпрацьовані під час роботи над проектом, на навчальну та суспільну діяльність;
- учні набудуть навички давати творчу оцінку результатам проектної діяльності та власним навчальним досягненням.
Матерiалъно-технiчне та методичне забезпечення:інтерактивна дошка, комп’ютери, підручник «Природознавство», друковані матеріали, малюнки чи плакати.
Форма представлення кiнцевого продукту: слайдова презентація, доповідь (колективна з використанням наочності).
Тема уроку. Поняття про збереження тепла та енергії в побуті (3 клас).
Мета: розкрити необхідність енергозбереження для захисту природи; пригадати вивчене з даної проблеми на попередніх уроках; ознайомити учнів зі способами збереження енергії; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, узагальнювати;виховувати дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: урок-проект.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку.
ІІ. Підсумок спостережень за змінами в природі.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.
1. Рефлексивний аналіз.
- Прочитайте вірш. Які емоції викликає у Тебе його зміст?
Буває часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси,
Усе так гарно,чисто, незрадливо…
(Ліна Костенко)
- Розляньте ілюстрації. Опишіть (усно) красу природи України та почуття, які вона у вас викликає.
- Доповніть схему прикладами відновлювальних та невідновлювальних джерел енергії.
- Розкажіть за ілюстраціями про перетворення енергії.
2. творення проблемної ситуації.
а) Лист-звернення Смайлика
Наша планета потребує допомоги, бо люди використовують занадто багато енергії з не відновлюваних джерел. Для українців теж дуже важливо дбати про енергозбереження.
Разом ми зможемо зробити світ трохи чистішим, а майбутнє нашої країни - безпечнішим. Давайте зберемо інформацію про користь енергозбереження:
«Бережи енергію. Збережи Україну!"
Ваш друг Смайлик
б) Розповідь вчителя з елементами бесіди
Щоб на заводах, фабриках та шахтах могли працювати верстати і машини, їх приводять до руху електродвигуни, які витрачають при цьому електричну енергію.
Автомобілі та літаки, тепловози і теплоходи працюють, використовуючи енергію палива, яке згоряє, гідротурбіни – енергію води, яка падає з висоти. Ми використовуємо енергію практично щосекунди у житті. Енергія робить наше життя більш цікавим та комфортним. Ви використовуєте енергію, коли: допомагаєте матусі готувати сніданок, слухаєте музику, миєте посуд, читаєте при світлі настільної лампи та ще у багатьох випадках.
Ви повинні знати, що під час вироблення електроенергії, залишаються відходи на кожній стадії виробництва продукції. А вони завдають шкоди здоров’ю людини та забруднюють навколишнє середовище. Крім цього, при спалюванні палива виділяється вуглекислий газ, який є однією з причин парникового ефекту – процесу глобального потепління планети, який виникає за рахунок створення шару газів навколо нашої планети, що затримують тепло.
Річ у тому, що наша Земля отримує тепло від Сонця. Частина його поглинається Землею, інша – відбивається та повертається назад у космос. Однак такі гази, як вуглекислий та інші, створюють шар навколо Землі, що затримує тепло в атмосфері.
Таким чином, температура на Землі збільшується. Це відбувається дуже повільно, але навіть підвищення температури на декілька градусів призведе до трагічних наслідків у деяких частинах планети. Потепління може розтопити льодовики, що підвищить рівень води у морях та затопить прилеглі території.
Зберігаючи енергію, ми зменшуємо кількість викидів газу в атмосферу.
І ще, що переконає нас у необхідності економити енергію – це те, що більшість ресурсів, які ми використовуємо, не є безкінечними, колись вони зникнуть зовсім. Тоді майбутні покоління не зможуть користуватися природними ресурсами. Тому важливо використовувати ці джерела енергії як можна менше, а застосовувати більш дешевші – повітряну енергію, енергію руху води, енергію сонця тощо.
- Чому так важливо економно використовувати енергію? Розкажіть і поясніть свої міркування.
ІV. Повідомлення теми та мети уроку.
- Наша мета сьогодні — з’ясувати необхідність енергозбереження для захисту природи та дізнатися про способи збереження енергії.
Попередньо ви були розділені на підгрупи, визначилися із завданнями, працювали з різними джерелами інформації, створювали свої презентації, публікації, а зараз я пропоную вам познайомити учнів класу з ними і захистити свої проекти, об’єднавши все в один проект «Чи насправді енергозбереження захищає природу?»
Ми дослідили, дізналися і з’ясували:
1. Чому економлячи воду ми зберігаємо природу?
2. Як захистити довкілля від побутових відходів?
3. Як економно споживати світло?
4. Правила економного використання побутових приладів
V. Захист проектів.
1. Презентація проектів.
а) «Економні споживачі води»
Ми поставили перед собою завдання дізнатися:
Як економно використовував воду в побуті: «Економлячи воду – зберігаємо природу!»?
Ми дізнавалися :
1. Де знаходиться вода на Землі?
2. Як економно можна використовувати воду вдома?
3. Скільки води можна зекономити за умови правильного використання приладів?
Дослідження показали :
Вода – найдивовижніша рідина на Землі. Енергія Світового океану – невичерпна і чиста. Економно використовуй воду у побуті! Цьому сприятиме дотримання таких порад.
Приймай душ замість ванни. Витрати води при прийнятті ванни в 2,5-3 рази більші, ніж при прийнятті душа. Душ замість ванни зекономить до 400 літрів води за тиждень.
Зважай на стан сантехніки. Слідкуй за станом сантехнічного обладнання. Полагодь змішувачі, які протікають. При несправному крані, з якого капає вода, витрати води можуть складати 24 л/доби або 720 л/р.
Заміни зливний бачок унітаза на сучасний. Сучасний бачок з кнопкою економного зливу зменшить обсяг води, що зливається, на 20 літрів на день.
Закручуй кран, поки чистиш зуби. З повністю відкритого крана щохвилини витікають 15 літрів води. Закручуючи кран, ти заощадиш 900 літрів води на місяць на кожну людину.
Не мий посуд у проточній воді. Набирай у раковину — це дозволить витратити наполовину менше води.
Посудомийна машина економить. Кількість зекономленої води становить приблизно 8-15 тис. літрів теплої води на рік.
Висновок:
1. Вода – джерело життя на Землі
2. Водні запаси є вичерпними.
3. Воду потрібно використовувати економно.
б)«Захисники чистого довкілля»
Ми вирішили дізнатися:
Як захистити довкілля від побутових відходів: «Про чистоту дбаємо – природу зберігаємо!»
Дослідження показали:
Корисні копалини – основне джерело енергії, але з них ще виготовляють тисячі цінних речовин і матеріалів, зокрема гуму, пластмаси, пральні порошки, лінолеум, штучну шкіру. Після використання людина викидає їх на смітник.
На нашій планеті сміття саме собою не утворюється – його не залишають ні рослини, ні тварини. Лише діяльність людини призводить до появи великої кількості сміття. На землі його стало так багато, що видно навіть з космосу.
«Лідерами» серед сміття є папір, харчові та металеві відходи, пластик, тому що вони дуже повільно розкладаються природним шляхом. Так, для розпаду консервної бляшанки має пройти 100 років, пластикової пляшки – 400, а скляної – 1000 років! Водночас, лише в Україні протягом року кожен мешканець купує приблизно 180 пластикових пакетів, які потім викидає на смітник. Учені підрахували: якщо сміття не переробляти, то за 10-20 років планета може перетворитися на суцільне звалище. Тому нині все більше людей намагаються у своїх родинах зменшити кількість відходів, знайти можливість використати повторно те, що зазвичай викидають, зберігши цим корисні копалини.
Висновок:
1. Діяльність людини призводить до утворення великої кількості сміття
2. Сміття можна повторно переробляти, щоб зберегти довкілля
в) Економні споживачі світла»
Ми з’ясовували:
Чому потрібно економно споживати світло: «Про економне споживання світла дбаємо - природу зберігаємо!»
Ми дізнавалися:
1. Звідки береться світло?
2. Як скоротити споживання електроенергії?
3. Які бувають енергозберігаючі лампи?
Дослідження показали:
Найбільше електроенергії витрачається на штучне освітлення приміщень. Щоб заощадити електроенергію, потрібно збільшити надходження природного світла. Цьому сприятимуть світлі кольори стін і стелі. Брудні вікна затримують третю частину сонячного світла. Тому віконне скло має бути чистим.
Значно скоротити споживання електроенергії можна, якщо щоразу, виходячи останнім з кімнати, вимикати після себе світло. При цьому ти заощаджуєш не тільки електроенергію, але й гроші за неї. Звичайні лампочки бажано замінити на енергозберігаючі. Це дасть змогу знизити оплату за споживання електроенергії в 2,5–3 рази. При безцільному горінні звичайної лампочки (40 Вт) за 1 добу витрачається майже 1 кВт енергії. А її вистачило б для випікання 36 кг хліба, для виготовлення 17 кг цукру, 23 кг борошна, 6 кг олії.
Сьогодні в усьому світі користуються енергозберігаючими лампами. Хоч і коштують вони дорожче, зате служать довше і зберігають енергію та кошти родини. Та й прослужить енергозберігаюча лампа набагато довше.
Висновок:
1. Найбільше електроенергії витрачається на штучне освітлення приміщень.
2. Значно скоротити споживання електроенергії можна, якщо щоразу, виходячи останнім з кімнати, вимикати після себе світло.
3. Звичайні лампочки бажано замінити на енергозберігаючі.
г) «Економні споживачі побутової електроенергії»
Ми вирішили з’ясувати:
Чому потрібно економно споживати побутову електроенергію:
«Про економне споживання електроенергії дбаємо - природу зберігаємо!».
Ми дізнавалися:
Яку побутову техніку люди використовують
Які прилади використовують найбільше електроенергії?
Як економити електроенергію?
В результаті досліджень визначили:
У кожному будинку, квартирі люди використовують для власних потреб побутову електричну техніку: телевізор, праску, пральну машину, комп’ютер та іншу. З кожним роком кількість таких приладів зростає. Для роботи кожного із цих приладів витрачається багато електроенергії.
Найбільше електроенергії на кухні витрачають електроплити. Їжу, яка має варитися довго, слід готувати на маленькій конфорці, прикривши посудину кришкою.
Холодильник працює цілодобово, тому витрачає електроенергії більше, ніж інші електроприлади. Щоб заощадити електроенергію, не тримай дверцята холодильника довго відчиненими. Не став у нього гарячі продукти.
Комп’ютер краще вмикати тоді, коли ти збираєшся на ньому працювати.
Не користуйся багатьма електроприладами одночасно.
Висновок:
1. Для роботи кожного із побутових приладів витрачається багато електроенергії.
2. Не користуйся багатьма електроприладами одночасно.
2. Нагородження груп.
VІ. Осмислення учнями знань.
1. Інтерактивний метод «Мікрофон».
- Прочитайте та поясніть значення вислову.
«Економлячи світло, тепло та ще й воду –
Зберігаємо ми свою рідну природу!»
2. Робота в групах «Поради енергоощадного Смайлика»
- Підпишіть кожен малюнок, створивши плакат «Поради енергоощадного Смайлика»
VІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1. Кросворд.
- Розгадайте кросворд та назвіть ключове слово.
1) Їжа нам дає …(енергію).
2) Взимку на ноги обов’язково одягають теплі…(шкарпетки).
3) Без чого не буде працювати телевізор? (Електроенергія)
4) Головне джерело енергії рослин? (Сонце)
5) Крім світла сонце дає…(тепло).
6) Тварина, яка запасається енергією восени, щоб використати її під час сплячки. (Ведмідь)
7) Прилад для освітлення, який працює на батарейках.(Ліхтарик)
8) Що допомагає людині зберегти тепло свого тіла? (Одяг).
VІІ.Підсумок уроку.
ІX. Домашнє завдання.
Опрацювати статтю «Поняття про збереження тепла та електроенергії в побуті» (за методикою критичного мислення «Читання та письмо з помітками»), класифікуючи за позначками:
«+» — це для мене нове;
«–» — суперечить моїм уявленням;
«?» — матеріал, що зацікавив;
«V» — знаю. |