Комп’ютерно-орієнтовані засоби планування, виконання і прогнозування результатів навчальної, дослідницької і практичної діяльності
18.09.2021, 20:10
Домашня робота
1. Опрацювати навчальний матеріал п.1.4 (підручника або електронного посібника)
2. Виконати практичні завдання:
Вправа 5. Створіть за допомогою сервісу Google Календар власний календар Дати народження з датами народження ваших подруг і друзів, однокласниць та однокласників тощо. Надайте їм доступ до створеного календаря. Позначте в календарі дати народження всіх однокласниць та однокласників. Перегляньте ваш календар на мобільному телефоні.
Вправа 7. Створіть Google Календар для планування підготовки до шкільного свята, куди внесіть план заходів по днях і відповідальних за їх виконання. Надайте доступ до цього календаря вашим рідним.
Комп’ютерно-орієнтовані засоби для здійснення навчальної діяльності
Коли ви виконуєте домашнє завдання, добираєте матеріал для написання реферату, готуєтеся до контрольної роботи, вам потрібні різноманітні друковані джерела інформації: підручники та збірники завдань, атласи, словники, хрестоматії, колекції фотографій тощо.
Для виконання навчальних завдань ви використовуєте й різноманітні електронні ресурси. Це можуть бути ресурси Інтернету, електронні енциклопедії, галереї зображень, а також прикладні програми загального призначення, які використовуються для проведення обчислень (наприклад, Калькулятор), для підготовки рефератів (наприклад, текстовий процесор Word), для створення та редагування малюнків (наприклад, графічний редактор Paint.Net) та ін.
Разом з тим існують програми, які безпосередньо призначені для забезпечення навчання. Такі програми називають програмними засобами навчального призначення, або педагогічними програмними засобами (ППЗ).
Перевагою програмних засобів навчального призначення порівняно з традиційними засобами навчання є наявність зручних у використанні засобів візуалізації навчального матеріалу: статичне та динамічне подання об’єктів, процесів, явищ, їх складових, наочне подання результатів і закономірностей проведених експериментів, дослідів, знайдених розв’яз ків задач. Однією з переваг ППЗ є швидкий зворотний зв’язок між користувачем і засобами ІКТ. Такий зворотний зв’язок називають інтерактивним. Завдяки використанню ППЗ, навчання може здійснюватися в тому темпі, який найбільше задовольняє учнів.
Використання електронного атласу з географії в навчальному кабінеті, обладнаному мультимедійним проектором
Педагогічні програмні засоби можна розподілити на такі групи:
• електронні посібники — електронні навчальні видання, які доповнюють підручники та містять навчальний матеріал з певного предмета, окремих розділів навчальної дисципліни, факультативного курсу або курсу за вибором, найчастіше представлений з використанням мультимедійних засобів, наприклад Мультимедійний інтерактивний підручник з географії для 7–9 класу, Мультимедійний інтерактивний підручник з історії України для 9 класу від компанії «Розумники» (rozumniki.net)
Кадри з мультимедійних інтерактивних підручників
• електронні (віртуальні) практикуми (лабораторії) — електронні навчальні збірки практичних завдань і вправ, наприклад Віртуальна хімічна лабораторія. 10 клас, Віртуальна біологічна лабораторія. 10 клас від компанії «Електронні засоби навчання» (www.znanius. com)
Приклади педагогічних програмних засобів
• електронні тренажери, наприклад Електронний тренажер української мови (http://book.osnova.com.ua), Клавіатурний тренажер Poli (allinf.at.ua/load/9_klas/1–1-0–4)
• електронні задачники, наприклад Електронний задачник «Фізика. 7–9» (http://shkola.ostriv.in.ua);
• електронні засоби контролю навчальних досягнень учнів — комп’ютерні програми, призначені для створення тестових завдань, проведення тестування та фіксації результатів, наприклад Система електронного тестування «ЗНАЙКА» (www.znanius.com);
• мультимедійні засоби ілюстративного й довідникового призначення:
• електронні атласи — електронні колекції зображень різних об’єктів (карти, креслення, малюнки та ін.) із засобами навігації та пошуку, наприклад Електронний національний атлас України (http://www.isgeo.com.ua);
• електронні хрестоматії — електронні навчальні видання літературно-художніх, історичних та інших друкованих творів, музичних творів, творів образотворчого чи кіномистецтва або їх фрагментів, наприклад Фонохрестоматія для 10–12 класів з англійської літератури (https://ychebnik.com.ua);
• електронні енциклопедії — електронні довідникові видання, що містять основні відомості з однієї чи кількох галузей знань і практичної діяльності, подані в коротких статтях, доповнені аудіо- та відеома теріалами, засобами пошуку та відбору довідникових матеріалів, наприклад Всеукраїнська електронна енциклопедія (https://електрон на-енциклопедія.укр/);
• електронні словники — електронні словники державної або іноземних мов, що містять засоби пошуку слів та словосполучень і доповнені можливістю прослуховувати фрагменти словника, наприклад Сучасний електронний словник української мови (www.mtranslate.com.ua/slovnik/electronic)
та ін.
Складові педагогічного програмного засобу:
• меню програми, яке відображає зміст матеріалу в програмному засобі або надає доступ до його основних функцій;
• гіпертекстова система навігації між блоками навчального або довідкового матеріалу;
• пошукова система для швидкого пошуку потрібного навчального матеріалу;
• довідка з навчального матеріалу або щодо роботи з програмою.
Склад педагогічного програмного засобу
Залежно від його типу, до складу педагогічного програмного засобу можуть входити:
• текстовий інформаційний блок;
• колекція графічних зображень;
• колекція аудіо- та відеоматеріалів;
• блок виконання тренувальних вправ і практичних завдань;
• контролюючий блок та ін.
ППЗ розробляють за клієнт-серверною технологією
Деякі ППЗ розроблені за клієнт-серверною технологією. Передбачається, що на комп’ютері вчителя або в Інтернеті встановлюється серверна частина таких засобів, на комп’ютерах учнів — клієнтська частина. Вибір для використання того чи іншого педагогічного програмного засобу залежить від навчального завдання, яке стоїть перед учнем. Наприклад, готуючи повідомлення на урок географії, ви зможете шукати потрібні матеріали в електронному посібнику, хрестоматії, енциклопедії або електронному атласі. Якщо ж вам потрібно підготуватися до контрольної роботи з хімії, корисним буде звернутися до віртуальної хімічної лабораторії, задачника або засобу контролю навчальних досягнень.
ППЗ можуть містити не тільки програмний матеріал з предмета, а й додатковий, наприклад теоретичний матеріал, що виходить за межі шкільної програми, задачі підвищеної складності, засоби для проведення навчальних досліджень та ін. Це може бути корисним під час підготовки до олімпіад та інших інтелектуальних і творчих змагань, написання робіт МАН тощо.
Використовуючи комп’ютерні засоби навчання, користувач повинен дотримуватися принципів поваги до авторського права, інтелектуальної власності та академічної доброчесності.
Комп’ютерно-орієнтовані засоби планування практичної діяльності
У сьогоднішньому світі, насиченому різноманітною інформацією та інтенсивною практичною діяльністю, актуальною для людини стає проблема ефективної організації власної діяльності та планування часу.
Помічником у цьому питанні можуть бути спеціальні програмні засоби — органайзери (менеджери). Це програмне забезпечення призначено не тільки для планування якихось дій, але й для зберігання у впорядкованому вигляді потрібних відомостей.
Ці програми мають у своєму складі календар, адресну книгу та записник. Їх основні функції:
• створення переліку подій, заходів, які плануються на конкретні дати та час, своєчасне нагадування про ці події;
• організація особистих контактів, створення адресної книги, імпортування та експортування даних;
• організація спільного доступу до матеріалів, створення проектів, наявність інструментів для колективної роботи;
• доступність для мобільних пристроїв, інтеграція з онлайн-сервісами, можливість синхронізації локальних і онлайн-даних;
• установка прав доступу до даних або окремих розділів органайзера, захист і шифрування даних.
Приклади комп’ютерно-орієнтованих засобів планування практичної діяльності
Google Календар, Microsoft OneNote, C-Organizer (http://www.csoftlab.com/ru/C-Organizer Pro.html), Mozilla Sunbird ( www.mozilla.org/en-US/projects/calendar), LeaderTask (http://www.leadertask.ru), WinOrganizer (http://www.tgslabs. com/ru/winorganizer/), EverNote (https://evernote.com/intl/ru/download/).
Google Календар
C-Organizer
Mozilla Sunbird
LeaderTask
WinOrganizer
EverNote
Google Календар
Широко використовують аналогічне програмне забезпечення і для мобільних пристроїв.
Пропонуємо вам ознайомитися і навчитися користуватися органайзером Google Календар, яким можна безкоштовно користуватися і зі стаціонарного комп’ютера, і з мобільного телефона.
Для доступу до календаря Google потрібно:
1. Увійти у свій обліковий запис Google, використавши браузер Google Chrome.
2. Відкрити меню сервісів Google вибором кнопки Додатки Google .
3. Вибрати у списку сервісів кнопку Календар . У вікні, що відкрилося, у лівій частині розміщено календар на поточний місяць і перелік доступних для користувача GoogleКалендарів.
У центральній частині вікна відкрито поточний календар з відображенням подій на поточний місяць, тиждень, день (залежно від налаштувань).
Щоб створити новий Календар, потрібно вибрати на лівій панелі навігації команду Додати календар та вибрати у списку команду Новий календар, увести назву нового календаря та стислий опис, додати осіб, які матимуть доступ до цього календаря. Після цього можна додавати до днів календаря записи про події, їх опис. Для цього потрібно вибрати на календарі дату та заповнити необхідні відомості, додати гостей до створеної події, налаштувати права доступу гостей тощо.
Після завершення налаштувань відомості про подію потрібно зберегти, вибравши кнопку Зберегти.
Вікно створення події в Google Календарі
Практична робота
Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся вимог безпеки життєдіяльності та санітарно-гігієнічних норм.
1. Запустіть на виконання педагогічний програмний засіб (інтерактивний мультимедійний курс. Наприклад, на сайті Нова школа відкрийте розділ 10 клас з курсу Історія за посиланням https:// novashkola.ua/10-klas/istoriya-10-klas/:
1. Розгляньте меню програми.
2. Ознайомтеся зі змістом програмного засобу.
3. З’ясуйте призначення елементів керування та умовних позначок у тексті посібника.
4. Складіть їх опис у зошиті.
5. Запишіть у зошит три приклади використання курсу для роз в’язування навчальних завдань.
Тренувальні вправи
1. Відкрийте головну сторінку сайту Математика для школи (http:// www.formula.co.ua). Ознайомтеся зі змістом рубрик Алгебра та Геометрія. Знайдіть пояснення слова тригонометрія. Переведіть 30° у радіани, використовуючи засоби сайту, та обчисліть значення виразу sin30° + cos30° з використанням вбудованого калькулятора. Поясніть, чим можуть бути корисними для вас матеріали цього сайту.
2. Відкрийте сайт ЗНО онлайн (https://zno.osvita.ua/). Відкрийте розділ Історія України. Виберіть рік проведення ЗНО, наприклад 2017. Спробуйте відповісти на запитання тесту, вибираючи кнопку Відповісти після введення відповіді на запитання. Перевірте результати тестування, вибравши кнопку Завершити тест.
3. Завантажте із сайту Google Earth (http://earth.google.com) безкоштовну версію програми Google Earth і запустіть на своєму комп’ютері. Знайдіть на моделі Землі мапу й фотографії вашої місцевості та історичних місць вашої області (Меджибіж, Камянець-Полільський, Хмельницький).
Домашня робота
1. Опрацювати навчальний матеріал п.1.4 (підручника або електронного посібника)
2. Виконати практичні завдання:
Вправа 5. Створіть за допомогою сервісу Google Календар власний календар Дати народження з датами народження ваших подруг і друзів, однокласниць та однокласників тощо. Надайте їм доступ до створеного календаря. Позначте в календарі дати народження всіх однокласниць та однокласників. Перегляньте ваш календар на мобільному телефоні.
Вправа 7. Створіть Google Календар для планування підготовки до шкільного свята, куди внесіть план заходів по днях і відповідальних за їх виконання. Надайте доступ до цього календаря вашим рідним.