Веб-квест «Безпека в Інтернеті» Джерело: https://urok.osvita.ua/materials/edu_technology/30734/
Мета:
- узагальнення і систематизація знань учнів щодо безпеки в Інтернеті;
- формування навичок та вмінь з пошуку інформації в Інтернеті, правильного використання інтернет-ресурсів для підтримки навчального процесу;
- формування вміння працювати в колективі та відповідальності;
- формування основ орієнтованої діяльності учнів, розвиток навичок самостійної роботи;
- розвиток навичок та вмінь аналізувати, систематизувати знайдену інформацію та робити висновки.
Після проходження веб-квесту учні повинні:
- мати уявлення про послуги, які надає будь-якому користувачу всесвітня мережа Інтернет;
- знати правила етикет-спілкування;
- знати про небезпеки, що їх очікують в Інтернеті;
- ознайомитися з антивірусним, антиспамовим та анти шпигунським програмним забезпеченням;
- знати, що призводить до інтернет-залежності і як з цим боротися;
- що потрібно робити, щоб уникнути негативного впливу мережі на психіку людини;
- знати, що таке плагіат, про відповідальність за порушення прав інтелектуальної власності тощо.
Тип веб-квесту: короткочасний.
Хід веб-квесту
І. Організаційний момент.
Повторення правил техніки безпеки.
ІІ. Мотивація веб-квесту.
Інтернет — дуже потужний ресурс, який значно полегшує життя та відкриває майже необмежені можливості для самореалізації та саморозвитку кожного, спілкування, навчання, дозвілля. Але разом із тим в Інтернеті приховано досить багато небезпек як для дітей та і для дорослих. Знання цих небезпек дозволить їх уникнути.
Мета веб-квесту — розглянути найпоширеніші сервіси мережі Інтернет, інтернет-небезпеки, які підстерігають кожного користувача, а також психологічні небезпеки, яким може піддаватися школяр в мережі та дізнатися про сучасні засоби антивірусного, антиспамового програмного забезпечення. Крім того ознайомитися з відповідальністю за порушення прав інтелектуальної власності.
Вам необхідно виступити в одній із ролей:
Роль 1. Користувач мережі.
Роль 2. Консультант з програмного забезпечення.
Роль 3. Юрист.
Роль 4. Психолог.
Кожна мінігрупа після проходження веб-квесту повинна відповісти на головне питання веб-квесту: «Як зробити світ Інтернету безпечним для себе і свого комп’ютера».
ІІ. Організація роботи у веб-квесті. Створення міні-груп. Розподіл ролей.
Для проходження веб-квесту клас необхідно розбити на команди по 3 людини і вибрати для кожної команди відповідну роль. Всі члени команди повинні допомагати один одному. У кожній ролі є свої завдання, які буде необхідно виконати і підготувати звіт про виконану роботу у вказаному в завданнях вигляді. Завдання веб-квесту є окремими блоками питань, в яких є перелічені інтернет-ресурси, де можна отримати необхідну інформацію. Питання сформульовані так, що при перегляді сайту учень був вимушений робити підбір матеріалу, виділивши головне з тієї інформації, яку він знаходить. Після завершення роботи над квестом проводиться захист робіт (звіт) у вигляді поданому до кожної ролі. З кожної команди виступатимуть по одному учасникові. Основні критерії звіту: розуміння завдання, достовірність використовуваної інформації, творчий підхід.
(Кожен учасник веб-квесту отримує пам’ятку — алгоритм роботи у веб-квесті, яка допоможе йому організувати свою роботу)
Пам’ятка для учасників веб-квесту
- Познайомтеся з темою і проблемою квесту.
- Виберіть одну із запропонованих ролей.
- Познайомтеся із завданнями своєї ролі.
- Вивчіть список ресурсів.
- Складіть план пошуку інформації згідно своєї ролі.
- Досліджуйте інформаційні ресурси згідно своєї ролі.
- Оформіть звіт у вигляді мультимедійної презентації, веб-сторінки, веб-сайту, буклету чи в іншій запропонованій формі.
- Познайомтеся з критеріями оцінки вашого звіту.
- Обговоріть результати роботи в мікрогрупі.
10. Підготуйтеся до захисту веб-квесту.
Роль 1. Користувач мережі
Завдання
До обов’язків користувачів мережі входить описати, які послуги надає будь-якому користувачу всесвітня мережа Інтернет, чи потрібно дотримуватися правил мережевого етикету. Провести дослідження та представити їх і вигляді діаграмВам потрібно буде відповісти на такі запитання:
- Якими послугами мережі Інтернет ви користуєтеся?
- Сформулювати правила мережевого етикету.
- Чи обов’язково дотримуватися цих правил?
- Що буде, якщо не дотримуватися правил мережевого етикету?
- Чи можна надавати особисту інформацію на різних сайтах? До чого це може призвести?
Використовуйте для пошуку такі джерела:
http://www.onlandia.org.ua — Портал «Онляндія — безпека дітей в Інтернеті»
Ошибка! Недопустимый объект гиперссылки. Правила онлайн-безпеки
http://www.chl.kiev.ua — Правила інтернет-безпеки та інтернет етики для дітей і підлітків
http://www.etika.ru — Про етикет в Інтернеті
http://www.youtube.com/watch?v=MfTGJJmDP50&feature=related — відео про інтернет-безпеку
http://www.viruslist.com — Портал інтернет-безпеки
Форма звіту: презентація, буклет або веб-сторінка.
Роль 2. Консультант з програмного забезпечення
Завдання
До обов’язків консультанта з програмного забезпечення входить користуючись даними джерелами охарактеризувати найпоширеніші класи комп’ютерних вірусів, описати сучасні засоби антивірусного захисту та порівняти можливості декількох програм. Крім того розглянути і інше програмне забезпечення, яке дозволить убезпечити комп’ютер від інших інтернет-небезпек.
Вам потрібно буде відповісти на такі запитання:
- Описати основні джерела вірусів та ознаки зараження комп’ютера ними.
- Чи одразу всі ознаки проявляються у разі зараження?
- Порівняти можливості декількох антивірусних програм, вказати їх переваги та недоліки.
- Що являє собою антиспамове програмне забезпечення?
- Як убезпечитися від мережевих атак?
- Які правила треба знати та виконувати, щоб не наражати комп’ютер на небезпеку зараження комп’ютерними вірусами.
Використовуйте для пошуку такі джерела:
http://www.kaspersky.ru — Сайт антивірусної програми Лабораторії Касперського
http://bezpeka.ho.ua — Правила безпечного використання інтернет ресурсів для учнів, про інтернет фільтри та антивірусні програми
http://www.avast.com — Антивірусна програма Avast!
http://www.drweb.com — Сайт антивірусної програми Dr. Web
http://www.lavasoft.com — Сайт виробника анти шпигунської програми Ad-Aware
http://www.nospamtoday.com — Антиспамова програма No Spam Today
http://www.viruslist.com — Портал інтернет-безпеки
http://www.onlandia.org.ua — Портал «Онляндія — безпека дітей в Інтернеті»
http://www.chl.kiev.ua — Правила інтернет-безпеки та інтернет етики для дітей і підлітків
Форма звіту: презентація, буклет або веб-сторінка.
Роль 3. Юрист
Ви юрист, який займається вивченням інформаційного права і інформаційної безпеки.
Завдання
Завдання юриста — це розглянути правові аспекти інтернет-піратства, порушення авторського права та як правильно розміщувати інформацію в мережі, щоб потім не зіткнутися з плагіатом.
Вам потрібно буде відповісти на такі запитання:
- Чи можна на своєму сайті розміщувати викачані з мережі картинки, тексти, музику?
- Що таке плагіат?
- Що таке інтернет-піратство?
- Що буде, якщо користуватися неліцензійними програмами, викачаними з Інтернету?
- Які наслідки може призвести порушення авторських прав?
Ресурси для роботи:
http://www.patent.net.ua — Відповідальність за порушення прав інтелектуальної власності
http://uk.wikipedia.org — Порушення авторського права
http://udau.edu.ua — Комп’ютерне піратство: методи і засоби боротьби
http://zakon1.rada.gov.ua — Конвенція про кіберзлочинність
http://zakon.rada.gov.ua — Про захист суспільної моралі
http://www.google.com/intl/uk/goodtoknow — Поради щодо контролю даних в Інтернеті
Форма звіту: презентація, буклет або веб-сторінка.
Роль 4. Психолог
Ви — психолог, який займається вивченням інформаційно-психологічної безпеки особи і впливу комп'ютерних технологій на психіку людини.
Завдання:
Психолог повинен знати у чому виявляється інтернет-залежність, чим небезпечна недостовірна інформація в мережі, та що собою представляє кібернасилля.
Вам потрібно буде відповісти на такі запитання:
- Які симптоми інтернет-залежності?
- Що робить Інтернет притягальним як засіб "відходу” від реальності?
- Що потрібно робити, щоб уникнути негативного впливу мережі на психіку людини?
- Що таке кібер-хуліганство?
- Що таке кібер-булінг?
Використовуйте для пошуку такі джерела:
http://www.onlandia.org.ua — Портал «Онляндія — безпека дітей в інтернеті»
http://uk.wikipedia.org — енциклопедія
http://tsn.ua — всі новини про інтернет-залежність
http://it-tehnolog.com — про інтернет-залежність
http://netiquette4uth.blogspot.com — про веб-спілкування
http://psiholog.com.ua — про кібер-буллінг
http://bezpeka.kyivstar.ua — безпечний інтернет
Форма звіту: презентація, буклет або веб-сторінка.
ІІІ. Робота учасників веб-квесту над обраними завданнями з використанням ресурсів мережі Інтернет.
IV. Представлення результатів роботи.
Виступ учнів з кожної групи. Представлення звіту.
V. Підведення підсумків. Оцінювання учнів.
Обговорення кожного виступу. Самооцінка та взаємооцінка результатів роботи.
Отже, веб-квест — це формат уроку з орієнтацією на розвиток пізнавальної, дослідницької діяльності учнів, на якому основна частина інформації добувається через ресурси Інтернет. Ця технологія перетворює інформаційні технології на універсальний інструмент, здатний допомогти в рішенні найрізноманітніших проблем сучасної людини.
Література
- http://festival.1september.ru
- http://uk.wikipedia.org
- http://www.itlt.edu.nstu.ru
- http://blognauroke.blogspot.com
- http://wquest.info
- http://ito.edu.ru
- http://webquest.sdsu.edu/taskonomy.html
- http://webquest.sdsu.edu/webquestrubric.html
|