Мотивація. Спонукання до дії. Причини, за яких ми докладаємо зусиль, долаємо труднощі, прагнемо до того, що нас приваблює. Про мотивацію в житті дорослих написано багато книг.
Діти не відрізняються від дорослих тією мірою, у якій ми звикли думати. Вони теж потребують справжньої мотивації до діяльності, розвитку, боротьби з труднощами, навчання тощо...
На жаль, сьогодні пересічний учитель і типовий навчальний заклад орієнтовані переважно на підтримування зовнішньої мотивації у вигляді контролю, наказів та вимог.
Взаємозв'язок мотивації з характером навчальної діяльності
Показники навчальної діяльності
|
Мотивація
|
Зовнішня
|
Внутрішня
|
Тенденція
до продовження
навчальної діяльності
|
Припиняється, якщо зникають зовнішні стимули
|
Триває досить довго
|
Креативність
|
Викликає напруженість, стримує творчість
|
Сприяє одержанню задоволення від роботи, викликає інтерес, радісне збудження, підвищує самоповагу особистості
|
Складність
завдань
|
Учні надають перевагу спрощеним завданням, що призводить до втрати інтересу
й активності у навчальній діяльності
|
Надають перевагу ускладненим завданням, що полегшує виконання дій, які вимагають евристичного підходу
|
Характер
виконуваних дій
|
Полегшує виконання дій, що вимагають алгоритмічного підходу, але погіршує якість вирішення евристичних завдань, сповільнює творчу активність
|
Заважає виконанню алгоритмічних завдань,
але сприяє евристичному підходові до вирішення завдань, прискорює зростання творчого мислення
|
Ефективність
засвоєння навчального матеріалу
|
Поверхневе оволодіння навчальним матеріалом
|
Більш високий рівень освоєння теоретичного матеріалу
|
Тип
сформованого
мислення
|
Позитивно впливає на формування алгоритмічного мислення й алгоритмічної діяльності
|
Більш успішно впливає на пізнавальні процеси та поведінку особистості, сприяє
формуванню творчого
мислення
|
ДИДАКТИЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ НАВЧАЛЬНОЇ МОТИВАЦІЇ ТА СПОСОБИ ЇЇ ЗДІЙСНЕННЯ.
Способи формування внутрішньої мотивації:
Класифікація навчальної мотивації
Фактори, що сприяють формуванню внутрішньої мотивації навчальної діяльності:
- Позитивний емоційний настрій.
- Вивчення мотиваційної сфери учнів, її кореляція.
- Ситуація успіху.
- Наявність свободи вибору.
- Сформованість загальнонавчальних умінь і навичок.
- Диференціація, індивідуалізація опора на типологічні особливостей учнів.
- Використання різноманітних прийомів і методів інноваційних технологій метод-проектів, дослідницько-пошукових, ТРИЗ та інші.
- Організація ігрової діяльності та колективної діяльності на уроках.
- Формування мотивації на кожному етапі уроку:
Початок уроку
|
Середина уроку
|
Кінець уроку
|
Етап викликання вихідної мотивації (наукова мотивація: зв'язок з майбутніми і попередніми знаннями) (побутова мотивація де в житті застосовується дане знання)
|
Етап підкріплення і посилення мотивації виникла (усвідомлення і розуміння, якими способами він діє, вміє їх оцінювати, порівнювати, отримувати задоволення від процесу навчання)
|
Етап завершення роботи (мотивації перспективи, кінцевого результату, засвоєння знань і умінь)
|
Учитель-мотиватор обов’язково знайде можливість донести учням, що:
- чим вищий ступінь самоповаги, тим кращі результати в навчанні;
- почуття радості й інтерес полегшують навчання;
- страх і напруженість ускладнюють процес навчання;
- невдачі у навчанні можуть призвести до бажання припинити навчання.
Заохочення до творчості
Діти із задоволенням докладають зусиль для виконання цікавих, творчих завдань, з задоволенням їх виконують, виділяють для виконання творчого завдання чимало часу, радісно сприймають інформацію про те, що їхня робота сподобалася
Спритність, винахідливість, кмітливість – усе це вміння вирішувати завдання різними нетривіальними способами, використовуючи при цьому своє творче мислення.
У процесі розвитку винахідливості діти вчаться довіряти власній інтуїції та унікальним здібностям. Вони набувають позитивного ставлення до вирішення проблем. А тому, винахідливі діти виростають упевненими і працьовитими людьми. Також важливо й те, що вони набувають здатності насолоджуватись радощами, які пропонує їм життя.
Для заохочення до творчості:
- Заохочуємо допитливість дітей і пошук відповідей. Виходячи з цього, для батьків і вчителів одним з найкращих способів відповісти на запитання дитини будуть такі слова: «Як ти думаєш, як нам знайти відповідь?».
-
-
Для мотивації навчання актуальними залишаються поради:
- підтримувати рівний стиль стосунків між усіма учасниками навчання;
- підбадьорювати учнів, коли вони стикатимуться з труднощами;
- підтримувати позитивний зворотній зв’язок;
- піклуватися про різноманітність форм і методів навчання;
- привчати учнів до пізнавальної праці, розвивати їх наполегливість, силу волі, цілеспрямованість;
- заохочувати виконання завдань підвищеної складності;
- учити чітко визначати мету, завдання;
- формувати почуття відповідальності, обов’язку;
- учити висувати вимоги насамперед до самого себе.
- Шановні батьки! Не придушуйте й не гальмуйте прагнення до творчості надто великою кількістю іграшок фабричного виробництва. Стримуйтесь і не купуйте дітям черговий іграшковий персонаж, який з'являється в магазинах після виходу нового фільму чи мультфільму; тоді винахідливість отримає благодатний простір і зможе повноцінно розвиватись. Ляльки – так, вони можуть бути модними й актуальними, але не пробуджують уяву дитини, не спонукають до фантазії, адже вони приходять до нас уже в готовому завершеному вигляді. Фабрично зібрані іграшки позбавляють дітей можливості думати самостійно.
-
Надавайте значення різноманітності ідей і думок. Стимулюйте «мозковий штурм», підкреслюючи: «Звісно, це всього лише один зі способів поглянути на дану річ» або «Яка хороша ідея, я ніколи не думала про це раніше».
-
Заохочуйте осягнення чогось нового. Робіть конкретні мотивуючі коментарі, наприклад: «Той спосіб, яким ти змішала різні відтінки зеленого, малюючи листя, зробив дерево неймовірно реалістичним!».
Миргород вечірній. Автор: Степанюк Діма. 2016 рік
-
Уникайте того, щоб соромити чи бентежити дітей, які експериментують, використовуючи метод проб і помилок. Не кажіть: «І що це ти таке мав на увазі?». Замість цього підтримайте дитину: «Якщо це не спрацювало, не страшно, спробуй щось інше, і в тебе обов'язково вийде». Заохочуйте розумний ризик, він буде живити творчість
-
Стимулюйте уяву, самостійність і незалежність мислення, ставлячи запитання в якості супроводу певної діяльності. Коли разом реалізуєте якісь ідеї чи працюєте над проектом, не кажіть учням, що саме треба зробити, нехай вони самі подумають над цим.
- Права та обов’язки дитини. Проект. 5 клас
|