Штучний інтелект увірвався в життя освітян з відкриттям доступу до сервісу ChatGPT у листопаді 2022 року. Але за цей час було стільки дискусій, статей, дописів, круглих столів, семінарів та майстерок про ШІ, що здається, він з нами вже давно.
Але насправді не здається. Бо технології штучного інтелекту, зокрема й ті, що лежать в основі славнозвісного ChatGPT, існують уже не один десяток років. Рекомендаційні алгоритми YouTube чи інтернет-магазинів, розпізнавання відбитків пальців, голосове введення тексту, прокладання маршрутів на картах – усе це приклади застосування певних технологій штучного інтелекту.
Наявність величезних обсягів даних, поєднана з відкритістю доступу, створила безпрецедентну хвилю інтересу до ChatGPT з боку звичайних користувачів інтернету. Для залучення першого мільйона користувачів на свій сайт, цьому сервісу знадобилось лише 5 днів.
Для порівняння – Facebook досяг таких показників за 10 місяців, а Netflix – за 3,5 роки. Навіть для динамічної сфери інформаційних технологій, ці показники вражають.
Можливості сервісу
Що ж такого неймовірного в можливостях цього сервісу, який так швидко став незамінним асистентом у багатьох задачах?
Ми знаємо, що можна отримати конспект уроку, план проведення заходу, список тестових питань, стислий виклад статті, створити ілюстрації, презентації за лічені секунди. Для цього не потрібно самостійно переглядати джерела, обирати важливе, укладати його в логічну послідовність – все це може зробити генеративний штучний інтелект, який працює на основі великої мовної моделі.
Ось короткий огляд плюсів і мінусів штучного інтелекту в освіті, який може бути корисним для обговорення з колегами:
### Плюси:
1. **Індивідуалізація навчання**: Штучний інтелект може адаптувати навчальні плани відповідно до потреб і темпу кожного учня.
2. **Автоматизація рутинних завдань**: AI може допомогти в автоматизації оцінювання, адміністративних завдань, зменшуючи навантаження на вчителів.
3. **Доступ до різноманітних навчальних ресурсів**: Технології AI можуть забезпечити доступ до нових освітніх матеріалів та платформ для навчання.
4. **Аналітика даних**: AI може аналізувати прогрес учнів і допомагати у виявленні проблемних областей, що полегшує інтервенцію.
5. **Підтримка навчання в режимі 24/7**: Учні можуть отримувати допомогу в будь-який час, що сприяє самостійності в навчанні.
### Мінуси:
1. **Відчуття ізоляції**: Залежність від технологій може зменшити соціальну взаємодію між учнями.
2. **Проблеми з конфіденційністю даних**: Використання AI може викликати занепокоєння щодо безпеки і конфіденційності учнівських даних.
3. **Недостатня система оцінювання**: AI не завжди може адекватно оцінити емоційний та соціальний розвиток учнів.
4. **Вартість впровадження**: Впровадження технологій AI може вимагати значних фінансових витрат на навчальні платформи та обладнання.
5. **Ризик нерівності**: Доступ до modern technology не завжди однаковий для всіх учнів, що може посилити соціальну несправедливість в освіті.
Якщо вам потрібні додаткові деталі або пояснення, дайте знати!
Володимир Співаковський - "На нас напав ШІ!, тепер освіта зміниться і все буде інакше - нічого страшного, що 80% хейтять ШІ, чи ігнорують його. Для прогресу важливі решта 20%. Особливо в освіті. Я вважаю, що це зараз найважливіше, тому що освіта виявилася найвідсталішою галуззю у світі, консервативною, яка використовує переважно ручну працю… Але так не повинно бути. Тож ШІ встиг вчасно. Тепер освіту буде влаштовано зовсім інакше. Її гасла тепер зрозумілі: більше знань за менший час; знання давати ті, що потрібно; та швидко перебудовуватися. І вже зрозуміло – як саме перебудовуватись".
Насправді все дещо не так - освіта не є процесом споживання та накопичення інформації, освіта - це процес упорядкування знань у свідомості кожного окремого індивіда. І знання не еквівалентні інформації, знання є результатом опрацювання інформації, результатом виникнення контексту для сприйнятої інформації. Інтернет-пошуковики та ШІ не дають нам знань - вони дають нам інформацію, а освіта для того, щоб навчити цю інформацію сприймати, критично осмислювати, робити висновки, та вчитися робити це протягом всього життя.
Чому ШІ не замінить вчителя і не зробить "революцію в освіті"? Тому, що освіта є не тільки процесом "поглинання інформації", а й результатом складних міжособистісних стосунків між вчителем та учнями. ШІ пропонує готову "рибу", а освіта - "вудочку", якою цю "рибу" можна "ловити".
ШІ у найближчому майбутньому не матиме особистості, самосвідомості і свободи волі, а вся його "творчість" - компіляція існуючих "датасетів" або цифрові "галюцинації"
Дослідницький інженерний тест для задач машинного наввчання RE-Bench (так, це шлях, щоб моделі навчалися й вдосконалювалися самостійно) напряму порівнює граничні моделі Claude 3.5 Sonnet і OpenAI o1-preview, із понад 50 експертами-людьми у 7 складних дослідницьких завданнях.
На відміну від пересічних порівнянь швидкості й якості виконання досить примітивних завдань між моделями – автори створили 7 реалістичних завдань з програмування, для вирішення яких потрібно виконати багато задач різного характеру: формалізації, оптимізації, програмування тощо.
Більше 50 людей-суперників ШІ були з серйозним досвідом у галузі машинного навчання (багато з яких працювали у провідних галузевих лабораторіях або були докторами наук в університетах), тож їхня продуктивність значно відрізняється від базового рівня.
У результаті...
«Найкращі ШІ агенти справляються значно краще, ніж люди, за 2 години, але експерти-люди з часом покращують продуктивність набагато швидше» (на ілюстрації, людська продуктивність – сіреньким).
Але!
Найсучасніші агенти (OpenAI o1-preview) вже також використовують ланцюжки міркувань й...
«…У той час як середня (не найкраща з декількох) спроба ШІ-агента ледь покращує еталонне рішення, агент o1-preview створив рішення, яке перевершує найкраще людське рішення в одному з завдань.»
Тож, ШІ-сервіси вчаться у нас і наздоганяють...
Автор: Юрій Дʼяченко, професор Київської школи економіки.