З появою ChatGPT у вчителів виникло логічне запитання: чи не буде він виконувати роботу замість учнів? Тож тепер, окрім перевірки на списування з інтернет-джерел, вчителі ще й намагаються визначити, чи не користувалися діти ШІ. Як розпізнати в учнівських роботах ChatGPT? Як учителю реагувати на його використання? Про це ми розпитали у засновника студії онлайн-освіти EdEra Іллі Філіпова. А також дослідили, як ставляться до проблеми використання штучного інтелекту вчителі зі США.
Важливо навчити дітей працювати з ШІ
У питанні штучного інтелекту варто зрозуміти, що тотальна заборона не спрацює, учні все одно будуть його використовувати. Тому краще замість залякування, змінити деякі підходи до навчання. Перше, що можна зробити — встановити правила використання ШІ для навчання. Це може бути щось схоже на кодекс честі, який вчителі розроблять разом із учнями.
Варто визначити, для яких завдань не можна використовувати штучний інтелект і просити учнів зазначати, яку частину завдання вони виконали з допомогою ШІ. І, звісно, важливо стежити за тим, як діти дотримуються цих правил.
Також потрібно поговорити з учнями про їхню відповідальність. Наприклад, створити щось аналогічне до договору про нерозголошення, який підписують працівники багатьох компаній. Довести його порушення на практиці буває складно, але люди все ж відчувають свою відповідальність. Тож учителі можуть так само попросити учнів підписати кодекс із правилами щодо використання ШІ. Це ймовірно буде психологічний чинник, але він допоможе педагогам та учням вибудувати правомірну стратегію відповідальності за порушення.
Для дотримання академічної доброчесності важливо навчити дітей працювати зі штучним інтелектом. Наприклад, давати домашні завдання, які учням потрібно виконати з ChatGPT. Нехай вони з його допомогою щось досліджують або шукають альтернативні варіанти історії та нові ідеї. А в класі діти можуть обговорити, як вони застосовували ChatGPT, які промпти прописували йому.
Використання штучного інтелекту вивільняє багато часу для творчої роботи, і це варто показати учням. Тобто можна побудувати навчання таким чином, щоб була легальна частина використання ШІ та творча, де він застосовуватись не повинен. Наприклад, якщо діти пишуть твір, можна запропонувати їм використати ChatGPT для пошуку аналогій або прикладів з історії.
Важливо пояснити дітям, що ChatGPT не генерує кінцевий результат. Він допомагає рухатись до нього: пропонує ідеї, структуру. Навіть якщо попросити ШІ згенерувати повністю текст, його все одно доведеться відредагувати та доповнити.
Як розпізнати використання ШІ? ...