Урочиста пісня. Гімн (Модуль 4. Учителі музичного мистецтва (20.05-24.09.2020))
02.10.2023, 12:17
Тема. Урочиста пісня. Гімн. (Тема 1: «Жанри камерно-вокальної музики». 6 клас. Інтегрований урок з використанням ІКТ та хмарних технологій. Інтеграція з історією, краєзнавством, інформатикою, літературою).
Примітка: Цей урок можна легко адаптувати до дистанційного навчання.
Мета:
продовжити знайомити учнів із камерно-вокальними жанрами, збагатити їхні уявлення про гімн, пояснити особливості цього жанру; продемонструвати учням важливе значення музичних творів – пісень, що стали державними та духовними символами українського народу, допомогти їм це усвідомити;
повторити визначення поняття «гімн»; повтори гімн школи, міста
розвивати предметні компетентності учнів, здатність відчувати і розуміти емоційно-образний зміст і характер музики гімнів, поширювати загальний і музичний кругозір;
прищеплювати учням зацікавленість патріотичними образами в музичних творах, почуття патріотизму, кращі моральні та духовні якості особистості; вчити буди активними громадянами міста та України
Создание стандартного QR-кода онлайн, с расширенными настройками и возможностью указать размер в пикселях, цвет QR-кода и прозрачность фона, навчальні акаунти для роботи зі спільною презентацією pc1kab17@gmail.com,
pc2kab17@gmail.com, pc3kab17@gmail.com, pc4kab17@gmail.com, pc5kab17@gmail.com, pc6kab17@gmail.com, pc7kab17@gmail.com,
pc8kab17@gmail.com, pc1khmkab@gmail.com pc3khmkab@gmail.com
Актуалізація музичного досвіду учнів та повторення вивченого за минулі роки та на минулому уроці.
Який музичний твір звучав на початку уроку?
До якого виду музики він належить?
Що таке вокальна музика? (музика для співу з інструментальним супроводом або без нього)
Якою буває вокальна музика? (камерно-вокальна, хорова)
Що означає камерно-вокальна музика? (музика, призначена для невеликого складу виконавців, для сприйняття невеликою аудиторією слухачів, у невеликих концертних залах)
Який жанр камерно-вокальної музики є найпопулярнішим?
Що таке жанр?
Що таке пісня?
Якими бувають пісні?
У якій манері звукоздобування можуть виконуватися пісні?
Повторення української народної пісні «Од Києва до Лубен»
До якого жанру народних пісень належить ця народна пісня?
Який настрій пісні?
Який характер вона має?
Як треба виконувати?
Перевірка домашнього завдання.
Учитель. Розкажіть про улюблену народну пісню вашої родини.
Мотивація навчальної діяльності.
Назвіть камерно-вокальні жанри.
Що вам відомо про гімн? Які гімни ви знаєте?
Чому присвячені різні гімни?
За яких життєвих обставин вони звучать?
Якого характеру музика і зміст гімнів?
Повідомлення теми уроку.
Учитель. А зараз мова піде про такий жанр камерно-вокальної музики, як гімн. Спробуємо визначити особливості цього жанру і познайомимось з найвідомішими з гімнів. Об’єднаємося у групи. Кожна група отримає запитання. Відповідь на це запитання треба розмістити на відповідному слайді спільної презентації. Вказуйте джерела.
Основна частина. Робота з поняттями. Робота в групах. Створення спільної презентації (вивести заготовку презентації на інтерактивну дошку, щоб кожен міг спостерігати за підготовкою). Учитель знайомить учнів із завданнями та роз’яснює кожній із груп що шукати та де розмістити.
Слухання (фрагменти) знайденої учнями музики. Диригування (за схемою 4/4) (наприклад, Гімн України).
Перший в історії тиражований на грамплатівці запис гімну «Ще не вмерла Україна!» співає Михайло Зазуляк. Студія Columbia, США, 1916 рік.
12. Гра «Мікрофон»
Що вам відомо про історію створення пісні «Ще не вмерла України…»?
Коли з’явилась ця пісня?
Що виникло спочатку: пісня чи вірш?
Хто є автором вірша «Ще не вмерла України…»?
Коли це сталося?
Де і коли виконується (звучить) Державний Гімн України?
Учитель. (При необхідності доповнює відповіді учнів, задає питання).
24 серпня 1991 року на церемонії затвердження «Акту проголошення незалежності України» в залі Верховної Ради було виконано національний гімн «Ще не вмерла України…». Статусу Державного Гімну України ця пісня набула 6 березня 2003 року. У статті 1 Закону «Про Державний Гімн України» записано, що Державним Гімном України є національний Гімн на музику М.М.Вербицького зі словами першого куплету та приспіву твору П.П.Чубинського. Конституція України затвердила статус пісні як офіційного державного музичного символу.
Мелодія Гімну зазвичай звучить під час урочистих заходів, державних свят, демонстрацій, військових парадів, ушанування переможців на міжнародних спортивних змаганнях.
Гімн «Ще не вмерла України…» поряд із Державним Гербом – тризубом і синьо-жовтим Прапором є офіційним символом нашої держави. За своїм змістом він є відображенням ідей боротьби на національну незалежність, гарячої любові до своєї землі, її героїчної історії.
Після проголошення незалежності України Державний Гімн відіграє роль заклику до ствердження самостійності й суверенітету України, надихає український народ на розбудову своєї держави.
Гімн звучить в ознаменування сили, слави і могутності держави.
Як слід поводитися під час його виконання (звучання)?
Учитель. Слухати Гімн потрібно стоячи, мовчки.
Із якими почуттями потрібно виконувати Державний Гімн?
Слухання Державного Гімну України «Ще не вмерла України…»
Який характер твору?
Які почуття викликало у вас виконання Державного Гімну України?
Учитель. Поряд із твором «Ще не вмерла України…» другим національним духовним гімном виступає «Молитва за Україну» - «Боже Великий, Єдиний, нам Україну храни».
Пісня «Молитва за Україну» є символом духовно-патріотичних почуттів українського народу. Цей твір пройшов довгий історичний шлях. Вірш Олександра Яковича Кониського (1836 – 1900), написаний у 90-ті роки XIX століття, був призначений для дітей, для українських шкіл Галичини, Буковини та Закарпаття. Водночас, покладений на музику Миколою Віталійьовичем Лисенком (1842 – 1912), лунав на релігійних святах у церквах Галичини, хоча й не належав до канонізованих релігійних текстів.
Спочатку пісня називалась «Боже Великий, Єдиний» і мала примітку композитора «Дитячий гімн», а згодом отримала назву «Молитва за Україну». У передмові до видання твору автори написали: «Вкласти… хотіли передусім в «неложнії уста» дітей, від яких Всевишній найскоріше міг почути це благання».
«Молитва за Україну» є одним із шести творів духовної музики Миколи Лисенка. У ній поєднані ніжно-ліричне та піднесено-величне звучання; розвиток образу простежується від молитовно-ліричного до енергійно-рішучого. За спогадами сучасників класик української музики Микола Лисенко був одним зі справжніх пропагандистів українства. Куди не дісталася наука, письменство – сміливо йшли національне мистецтво, рідна пісня, почуття – і перед ними розкривалися двері й душі.
Значення Миколи Лисенка для української музики можна порівняти зі значенням Тараса Шевченка для української літератури.
Уважно прослухайте пісню М.Лисенка та О.Кониського «Молитва за Україну».
Поміркуйте: чому «Молитва за Україну» є образом-символом духовності українського народу?
Слухання духовного гімну «Молитва за Україну»
Який характер пісні? (піднесений, урочистий)
Чи є ця пісня актуальною в наш час?
Що в ній виражено? (сподівання всього великого українського народу)
У чому полягає високий духовний зміст пісні?
Чи можна цю пісню назвати гімном?
Чому?
Які ще гімни вам знайомі?
Учитель. Кожна країна має свій гімн, який виконується під час урочистих зібрань, подій. Багато спортивних клубів, Ліга Чемпіонів, навіть школи мають власний гімн. В усьому світі відомий і студентський гімн «Гаудеамус». https://www.youtube.com/watch?v=rxlyD9lR_T8
Ця пісня з’явилася в XIII чи в XIV столітті або в Гейдельберзькому або в Паризькому університеті (Сорбонні). «Гаудеамус» належить до жанру застільних пісень вагантів – середньовічних мандрівних поетів і співаків, серед яких були і студенти. Протягом декількох століть пісня передавалася усно й тому має багато варіантів. У лрукованому виді текст «Гаудеамуса» уперше з’явився 1776 року, а 1781-го мандрівний письменник Крістіан Вільгельм Кіндлебен надав йому форми, що збереглася і дотепер.
Відомий мотив пісні затвердив, імовірно, композитор XV століття Йоганнес Окегем. Російський композитор Петро Чайковський переклав мелодію для чотириголосного чоловічого хору з фортепіано. «Гаудеамус» використовували Ференц Ліст, Йоганнес Брамс, Анатолій Кос-Анатольський. Цю пісню тепер співають на святах і зустрічах студенти усього світу, вона є своєрідним символом студентства й молодості.
Учитель. Послухайте цей студентський гімн і дайте відповідь на запитання.
Що його об’єднує з Гімном України і що різнить?
13. Слухання «Гаудеамусу»
Які почуття та емоції викликала у вас ця пісня-гімн?
Який характер звучання гімну? (піднесений, урочистий, хвалебний)
Якою є мелодія гімну? (виразна)
Який темп? (помірний)
Який ритм? (чіткий пунктирний)
Учитель. Саме ці засоби виразності: виразна мелодія, помірний темп, чіткий пунктирний ритм, підкреслюють урочистий характер твору.
З яким жанром камерно-вокальної музики познайомились?
Назвіть особливості жанру гімн?
Які гімни, що звучали на уроці, вам запам’яталися?
Що таке гімн?
Учитель. Кожна українська пісня має свою історію. Доля багатьох із них схожа на долю нашого народу. Патріотичні українські пісні суворо забороняли, однак знищити їх не змогли. Багато патріотичних пісень продовжують існувати, вселяючи в серця віру в краще майбутнє.
Знайти твори, що за своїм духовним і патріотичним значенням можуть стати музичними символами українського народу.
Повторити слова гімну нашого міста. (QR-код та посилання на створену спільну презентацію учитель відправляє учням в електронний щоденник). Поспівати вдома разом з батьками. Доповнити шкільний фотоальбом Миргород своїми фотографіями нашого міста
Джерела:
Інтерактивна сторінка цього уроку на моєму сайті (Ще треба створити)
Чи знали ви, хто створив перший самовчитель для гітари? Автор музики до гімну України – Михайло Вербицький! Сьогодні відзначають день народження композитора, що народився 4 березня 1815 року. Згадаємо про нього у рубриці #ГЕНІАЛЬНЕ_НАУКОПЛАВАННЯ!
Дитинство минало не надто щасливо: 10-річний Михайло втратив батька, а мати від дітей відмовилася. Та йому із молодшим братом пощастило опинитися в родині двоюрідного батькового брата Івана Снігурського, єпископа і мецената, що опікувався освітою селянських мас. Він заснував хор та місцеву музичну школу, щоб на рідній землі вивчали мистецький спів на рівні Відня. І братів Вербицьких залучили до навчання!
Михайло Вербицький закінчив гімназію і музичну школу при греко-католицькому храмі у Перемишлі, а потім вступив у Львівську духовну семінарію.
Але зразковим семінаристом пана Вербицького назвати важко. Його двічі відраховували – за запізнення на ранкові молитви, співи веселих пісень і… гру на гітарі! Саме цей інструмент був найулюбленішим у юнака. Знайомство з ним сталося випадково: творчий і непосидючий Михайло Вербицький зламав ногу на репетиції хору, коли бешкетував і стрибав з товаришами. Травмованого семінариста навідував друг, котрий грав на гітарі, і, щоб Михайлу не було сумно, взявся його навчати.
Отак маленька прикрість відкрила композиторові величезну життєву справу. Михайло Вербицький написав зошит гітарних композицій Guitarre №16, що зберігся і до нині. А книга «Поученіє Хітари» стала першим українським посібником! Мелодія до гімну, до речі, писалася спершу для гітари, а потім її адаптували до хору.
Історія створення цієї мелодії – курйозна. Вербицький мріяв написати музику до слів Шевченка, читав його вірші у часопису «Зоря». В одному випуску вірш Чубинського, без підпису, надрукували на сторінці із творами Кобзаря. То й Михайло Вербицький думав, що пише музику до вірша Шевченка!
Композитор жив скромно, стикнувся з багатьма нещастями – двічі овдовів. З харчів вдома лишалися іноді одні яблука…Зате був неймовірно багатий на талант. Він був творцем хорового стилю в Галичині, заклав основи музичної літератури, коли ще не було ані Лисенка, ані Запорожця. Навіть творив і для театру «Руська бесіда»! Працював у жанрі співоігри – це низка пісень, переплетена з прозою: «В людях ангел, не жена, вдома з мужем сатана», «Сільські пленіпотенти», «Підгіряни»…
Отака сьогодні оповідка. Вподобайте МаліОК – ми працюєм для діток!