Інтерактивне навчання: онлайн-ігри про кібербезпеку
Влітку діти і підлітки більше часу проводять в Інтернеті. Вони шукають тут нових друзів, що може призводити до контактів з потенційно небезпечними людьми. Через зайнятість на роботі або інші обов'язки, батьки можуть мати менше можливостей контролювати онлайн-активність своїх дітей. Це створює ризик того, що підлітки можуть бути залучені в небезпечні ситуації без належного нагляду.
Тому в нагоді стане наступна підбірка - ці ігри націлені на те, щоб зробити процес навчання безпеки в Інтернеті цікавим та інтерактивним, допомагаючи підліткам засвоїти важливі навички через гру.
1. Interland - розроблена Google, ця гра є частиною програми "Be Internet Awesome". Вона складається з кількох міні-ігор, які навчають дітей основам інтернет-безпеки, включаючи захист особистих даних, розпізнавання фішингових атак та вміння критично оцінювати інформацію.
2. Медіаосвітню онлайн-гру "Пригоди Літератуса" створив Центр медіаіціатив (Вірменія), а українську версію — Академія української преси. Її головний герой — юний принц Літератус. Гра складається із 10 рівнів. Герой проходить 10 світів в пошуках своєї коханої Верітас, викраденої Маніпулісом. Йому доводиться оцінити достовірність і правдивість інформації, яка йому трапляється, перевірити та знайти правду. Допоможіть Літератусу пройти його шлях: читайте оповідання і знаходьте предмети. Наприкінці гри можна дізнатися, чи компетентний ти медіаспоживач?
✔ схему обговорення для батьків та вчителів (фактично анкету для дітей)
✔ вікторину Kahoot! для закріплення вивченого
✔ робочий аркуш — веселе й корисне домашнє завдання, яке можна робити всією сім’єю
6. Освітній серіал «Про кібербулінг» для підлітків, переглянувши який можна зрозуміти, як виглядає кібербулінг, які його причини та потенційні наслідки, та як припинити булінг в Інтернеті.
7. У 2021 році #stop_sexтинг представив першу в Україні та світі віртуальну реальність про безпеку дітей в інтернеті “(Не)дитячі онлайн-стосунки”. Завантажити ПК програму для проходження квесту віртуальної реальності можна за посиланням: https://stop-sexting.in.ua/adult/virtualna-realnist/
8. Spoofy – це чудовий інструмент, який в ігровій формі допоможе підвищити поінформованість школярів про безпеку і Інтернеті. «Spoofy розповідає дітям про загрози, які можна зустріти в інтернеті, вчить правилам поведінки в глобальній мережі, а також знайомить із багатьма іншими темами пов’язаними зі смарт-пристроями. Цікаво, повчально та безкоштовно! Ця гра – благодійний проєкт, у створенні якого взяли участь біженці з України.»
На сайті Міжнародного центру академічної доброчесності (ICAI) опублікована стаття Даніеля Ендрюс-Брауна і Маркуса Комера «Навички критичного мислення». У ній наголошується, що оцінювання студентів являє собою вимірювання того, наскільки ефективним є навчання студентів, тобто процес визначення їхнього освітнього прогресу, ідентифікації «проблемних місць», де здобувачі освіти потребують додаткової допомоги, а також у більш широкому сенсі - визначення ефективності освітніх програм. У часи штучного інтелекту багато викладачів дуже розчаровані стандартними методиками оцінювання, оскільки вони не дають відповіді на ці запитання: майже неможливо відрізнити оригінальність думок людини від контенту, створеного ШІ. Звісно, інструменти штучного інтелекту дають людству значні переваги у деяких сферах діяльності, навіть можуть здійснювати опис, узагальнення та генерацію ідей, - вони не замінюють потребу у критичному мисленні людини. Потрібно зосередити увагу на оцінюванні здатності студентів знаходити, аналізувати та застосовувати ресурси для вирішення поставлених проблем із розумінням обмежень, які має модель ГШІ. Викладачі повинні навчати студентів, як відрізняти якісні ресурси від неякісних, фейкових, хибних. Йдеться про будь-які джерела інформації - дослідницькі статті, публікації у соціальних мережах, текст, згенерований штучним інтелектом. Необхідно змінити фокус оцінювання: викладачі, які зазвичай приділяли увагу стилю, логічності та змісту есе, вже відстали від реального життя задовго до приходу ChatGPT, бо такі інструменти, як Grammarly (випущений 15 років тому), зробили переворот у галузі написання текстів (автоматизували перевірку граматики, покращення стилістики тощо). ШІ став поширеним інструментом, тому викладачі університетів мають зосередитися на тому, що справді має значення: зміст, критичне мислення, здатність вирішення проблем.
AI надає можливість покращити освіту, віддаляючись від застарілих методів та заохочуючи глибше навчання та розуміння.
Яан Ару - Доцент університету Тарту, який вивчає творчість, нейронауку, штучний інтелект
Штучний інтелект в освіті: виклики та можливості
У цій проникливій лекції Яан Ару, доцент університету Тарту, обговорює глибокий вплив штучного інтелекту (AI) на освіту. Презентація підкреслює, як інструменти AI, такі як Chatgpt та Google Gemini, переробляють навчальний пейзаж, пропонуючи як виклики, так і можливості для викладачів та студентів.
Ключові теми висвітлюються:
Розуміння AI: розбиття того, як систем AI імітує функцію мозку та генеративні можливості таких інструментів, як Chatgpt, які можуть генерувати текст, зображення та навіть відео.
Зростання ШІ в класі: Джаан Ару вказує, що студенти вже використовують інструменти AI для виконання завдань, зокрема письмових завдань, таких як нариси, та викладачі повинні знати про цю зміну.
Виклики для педагогів:
Можливості письма AI: AI може створювати нариси та відповіді, які часто не відрізняються від роботи студентів, що ускладнює вчителі визначати справжність.
Обмеження виявлення: Немає надійних інструментів для виявлення вмісту, поподіеного AI, що може призвести до помилкових звинувачень або пропущених екземплярів використання ШІ.
Як звернутися до AI в освіті:
Заборона AI не буде працювати: спроби заборонити АІ неефективні, оскільки студенти можуть отримати доступ до широкого спектру інструментів AI поза класом.
Ігнорування AI не є рішенням: ігнорування присутності інструментів AI ставить студентів, які насправді не вивчають матеріал під загрозою, оскільки вони можуть занадто сильно покладатися на AI для завдань.
Отримання AI:
Навчальні педагоги: Найкращий підхід полягає в тому, щоб педагоги стали експертами у використанні самих інструментів AI та інтегрують AI у процес навчання.
Зміна фокусу: Традиційне домашнє завдання, яке можна легко виконати за допомогою ШІ, слід замінити на оцінки та дискусії в класі, де студенти можуть продемонструвати своє розуміння.
AI як навчальна допомога:
AI слід використовувати для підготовки студентів до дискусій та складних тем, вдосконалення навчання, при цьому все ще гарантуючи, що вони повинні самі представити свої знання та аргументи.
Майбутнє освіти з AI:
Потрібні зміни: AI надає можливість покращити освіту, віддаляючись від застарілих методів та заохочуючи глибше навчання та розуміння.