ІНФОРМАТИКА і не тільки... 

***

  • КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ
  • Інструктаж БЖД
  • Комп’ютер і здоров’я
  • Статистика


    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Методичний кейс

    Головна » Статті » Методичний кейс » Актуально / Нові підручники

    Відсутність творчості веде до примітивізму

    Перечитуючи коментарі директорів і вчителів про стан справ в школах, можна впасти у відчай. А ще як побачити, що пишуть ті ж директори, заступники, вчителі про шкільне життя, про свою діяльність, про заходи з національно-патріотичного виховання. Стає зрозумілим: ніяка реформа не допоможе нам з тим освітнім менталітетом, що у нас є. Про проблеми сучасної української освіти та можливі шляхи покращення ситуації розмірковує Олександр Остапчук.

    Одні розпинають директорів, які вони «князьки», інші на вчителів – які вони недолугі, треті пишуть, як вони організовують педагогічні ради-фуршети з банально-примітивними питаннями, четверті – дякують своїм вчителям за прикрашену школу тощо.

    Один директор пише: «Треба в школі створити такі умови, щоб той, хто не хоче змін, або пішов зі школи, або почав щось робити». Яка мудрість! Так ти ж директор – от і зроби так, як пишеш і допиши «У мене в школі такі умови, що працювати всім в насолоду!»

    Далі пишуть, що директор в школі не любить, коли з’являється творча особистість, яка сама знає, як проводити урок, а ще й незалежна. Незалежна від чого чи кого? Навіть найслабший в професійному розумінні директор, буде радіти, що в школі хоч якісь досягнення є. Тому не треба «сплітати» дурниць, а працювати так, щоб можна було запросити до себе людей і сказати: «От в освіті є багато проблем, називайте будь-яку - і я розповім, як наша школа з нею справляється».

    Освітні експерти звертають увагу на те, що в сучасній освіті найслабшою ланкою є управління освітою, далі – директори, вчителі. Заступники також не вириваються в лідери. Я – не молодий директор, і знайомий з роботою багатьох директорів, управлінь освіти, методичних центрів. Мало демократизму чи, тим більше, аристократичності в управлінні освітнім процесом. Якщо і є – то це промінчики світла в царстві буденної роботи. Їх потрібно берегти. Але хто збереже? Якщо у нас, педагогів, живе немудра ментальність: «Якщо нам 100 разів добре, а один раз щось не так, то все: закреслимо ці 100 разів, а один отой раз «роздмухаємо» так, щоб було чим потішитися». І так діє багато педагогів. То кого ми хочемо виховати?

    «Підставки» в спортивних змаганнях, списування завдань і інші нечесні навчальні умови – їх хто створює? І хочемо справедливості? У нас, в Тернополі, коли відбуваються спортивні змагання серед школярів, варто поспостерігати за вчителями фізичного виховання деяких шкіл, які будь-якими способами хочуть здобути перемогу: чи це брехня, чи несправедливе суддівство, чи «горлохватство». Не можуть вчителі так себе поводити!

    І тому, коли говорять про вчителів, запитують: «Це нормальний вчитель, чи ні?» Та не нормальний, бо в нього ні поняття культури спілкування, ні поняття справедливості немає! От і діти, коли змагаються, кричать один на одного, бо їх учитель так поводиться.

    Рік тому я тому був Польщі (м. Любава), в місцевій гімназії. Зайшов у величезний спортивний зал, де займалися діти. 20-22 школярів грали у футбол. Окрім звуків удару по м’ячу я не чув ніяких криків. Нам потрібно вчитися кращому!

    А тепер про освітній процес. Знову повернімося до постів у Фейсбуці. Не можу я зрозуміти, для чого педагоги там розміщують інформації про їхні заходи з того, як вони вирізують новорічні сніжинки, як вони розповідають віршики, як проводять флеш-моби на підтримку руху Сонця, як отримують грамоти – сертифікати за будь-що, як вони втілюють чужі ідеї.

    Шановні колеги! Всі ми оперуємо цікавими словами, як «креативні», «інноваційні», «прогресивні». Будь ласка, вникніть в суть ваших заходів і дайте відповідь: чи цікаві вони середньостатистичному користувачеві Фейсбуку?

    Та ж розміщуйте інформацію про шкільне життя на шкільному сайті, а на ФБ давайте лише посилання.

    І ще одне старе: є банальні речі, є повсякденні дійові, є творчі, і є інноваційні. Розберімося, що може бути цікавим! А відсутність творчості веде до примітивізму, що і процвітає в освіті.

    Хочу звернутися до прихильників концепції національно-патріотичного виховання: патріотизм не виховується одяганням у вишиванки та шаровари зі штучним виконанням віршиків і монтажів про мову, націю, країну. Патріотизм виникає на основі гарного життя, мудрого управління в державі, області, місті, школі. Патріотизм виникає на основі чесності, справедливості, інтелекту та інтелігентності, носіями яких має бути батько, мати, учитель, суспільство в цілому.

    І тоді не потрібно буде кричати: «Ми – українці!» Тоді світ скаже: «Вони – українці!» А відчуття того, що ти українець, має бути в серці та виражатися в наших справах.

    А справи наші освітянські – кепські. Я вже писав, що добре, коли є в освіті такі експерти, як І. Лікарчук, В. Громовий, Г. Сазоненко, Л. Паращенко, Ю. Шукевич і інші, які на основі своїх досягнень, свого досвіду можуть виступати аналітиками освітніх процесів.

    А то сидимо в куточку і «дзявкаємо»: «управління – нездале, директор – нездалий, вчителі – хабарники». Для цього розуму не потрібно багато. Вчитель на своєму місці повинен творити добро, директор – на своєму. Але якщо ти нічого не досяг на роботі, бо хтось весь час заважає, значить - ти слабак. Шукай в собі силу, змінюй навколо себе оточення, думки, себе, ідеї. Будь живим! (Хоч цей пост теж виглядає як «дзявкання», але з пропозиціями).

    Страшним у педагогічній роботі є «дешевий авторитет». Я зустрічався з декількома його власниками. Це неприємне явище, коли вчитель виставляє себе, як «свого» в учнів, як захисника всього, що роблять діти, а інших вчителів при цьому зневажає, не розуміючи, що дітям лише спочатку подобається такий «свояк», а потім вони оцінюють, хто є хто! Однак такі «авторитети» роблять багато шкоди навчально-виховному процесу. Практично, це - підлість.

    А якщо вони стають директорами? О! Тоді вони вмиваються «самовихвалянням» і люблять лише себе в школі. От тому-то і важливим фактором в школі має бути щира і доброзичлива атмосфера. А носії «каменя за пазухою» становлять небезпеку навчальному закладу.

    Але є ще в освітян одна важка проблема. Це лідерство. На жаль, справжніх лідерів в освіті підтримують лише педагоги з високим інтелектом, щирістю і відданістю справі. А «дешевих» лідерів, які завжди незадоволені й виступають як «Баба-Яга – проти», підтримує більшість. Правда ці «дешеві авторитети» потім «сідають в калюжу», але деякий час псують життя справжній освіті. Тому будь-яка реформа в освіті залежить в першу чергу від вчителів.

    Але не хочу все подавати в темних кольорах. Світлого є ще в нас: це і діти, і цікаві й інтелігентні вчителі, і чуйні й доброзичливі батьки та надія (можна пам’ятник поставити). А головне, є бажання і вміння творити щасливий освітній простір в кожному навчальному закладі.

    Тому у мене є пропозиції до всіх освітян, що користуються соціальними мережами:

    • Інформацію про шкільні «заходи-виходи» розміщати на шкільному сайті!
    • Цікавим для людей є цікаве з точки зору оригінальності та неповторності. Тому – прагнімо до неповторності!
    • Якщо інформуємо про щось визначне – описуймо не тільки процес дійства, а й результат.
    • Як би добре було хоч раз в рік зібрати з’їзд небайдужих освітян (ЗНО).

    Олександр Остапчук, оригінал на сайті Освітня політика.

    Категорія: Актуально / Нові підручники | Додав: SvetlanaCh (05.04.2017)
    Переглядів: 1025 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    avatar

    Категорії розділу

    Тести / Загадки / Перевір себе / Логіка [231]
    Актуально / Нові підручники [73]
    Олімпіади [4]
    Поурочне планування [16]
    Рефлексія [7]
    Інклюзія / Психологія / Педагогіка [189]
    Методичні рекомендації [59]
    http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/metoduchni.html
    Календарне планування, програми та Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів [32]
    НУШ [27]
    Астрономія МЕТОДИКИ [6]
    Інформатика МЕТОДИКИ [20]
    Кабінет інформатики [16]
    Як формувати у учнів ключові та ІКТ-компетентності? [44]
    Сучасні технології, методи, прийоми. Інструменти [279]
    Інструментальна цифрова дидактика [17]
    Хмарні технології в освіті [89]
    Сервіси Wеb 2.0. та хмарні технології як моделювальне середовище освітнього підпростору вчителів [59]
    Сервіси Wеb 2.0. та хмарні технології як моделювальне середовище освітнього підпростору вчителів
    Сервіси та послуги Google [18]
    Крім основного свого бізнесу — звичайного пошуку, Google пропонує ряд сервісів та послуг для різних потреб.
    Сайт вчителя [17]
    Змішане навчання [7]
    Перевернуте навчання [15]
    Кейс-метод навчання [13]
    Ігрова педагогіка [26]
    Веб-квести [14]
    Створення навчальних інтерактивних мультимедійних ігрових вправ [4]
    Брейн-ринг [5]
    Онлайн-освіта [7]
    Освіта за допомогою відео [25]
    STEM-освіта [15]
    Абревіатура STEM розшифровується як Science (Наука), Technology (Технології), Engineering (Інженерія) та Mathematics (Математика). При цьому дані дисципліни вивчаються не окремо, як ми звикли, а у комплексі. Велике значення грає практичне застосування отриманих знань.
    Проектний метод навчання [96]
    Інтегроване навчання [18]
    ІНТЕГРОВАНІ УРОКИ інформатики: сутність, ефективність, методика [31]
    http://svch.ucoz.com/publ/0-0-0-1578-13
    Бінарні уроки [6]
    Як працює мозок? [114]
    Мотивація [10]
    Мотивація. Спонукання до дії. Причини, за яких ми докладаємо зусиль, долаємо труднощі, прагнемо до того, що нас приваблює. Про мотивацію
    Розвиток критичного мислення [12]
    Розвиваємо креативність та критичне мислення [31]
    Тематичні тижні та декади [7]
    Україна - рідний край [1]
    Творчість [2]
    Спритність, винахідливість, кмітливість – усе це вміння вирішувати завдання різними нетривіальними способами, використовуючи при цьому своє творче мислення

    Вхід на сайт

    Пошук

    СПІВПРАЦЯ

  • МОН України
  • Міська Рада м.Миргород
  • ПОІППО
  • Міськво м.Миргород
  • Телестудія МИРГОРОД
  • Шкільний канал YouTube
  • E-mail та сайти вчителів
  • ЗОШ №7