ІНФОРМАТИКА і не тільки... 

***

  • КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ
  • Інструктаж БЖД
  • Комп’ютер і здоров’я
  • Статистика


    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Методичний кейс

    Головна » Статті » Методичний кейс » Сучасні технології, методи, прийоми. Інструменти

    Три прийоми для активізації навчання учнів на будь-якому уроці

    Прийоми, які доцільно використовувати на уроках з будь-якої предмету, в межах окремої теми за навчальною програмою.

    У якому форматі здебільшого ви проводите уроки? А як здійснюєте перевірку знань? Учні завжди із захопленням сприймають будь-який формат роботи, за якими ви працюєте?

    Час від часу навіть у найкращого вчителя діти втрачають не тільки увагу на уроці, але інтерес до навчання. Тому пропонуємо 3 корисні прийоми роботи для того, щоб збадьорити учнів та налаштувати їх на продуктивну роботу на уроці.

    1. Асоціативна схема

    «Асоціативна схема» – спеціальний прийом, який дозволяє структурувати кіпу програмного теоретичного матеріалу та виявити причинно-наслідкові зв'язки.

    Головна мета прийому – «розкласти по полицях» вивчені поняття та осягнути, що від чого залежить і як пов'язане між собою.

    Такий вид роботи добре пропонувати учням на підсумковому уроці з теми, при повторенні матеріалу або ж у вигляді командного змагання.

    Принцип виконання
    Вчитель надає добірку понять з вивченої теми або лише опорну фразу.

    У першому випадку необхідно створити схему, яка зможе ввібрати максимальну кількість слів, запропонованих вчителем, а в другому – дібрати якомога більше асоціацій до опорного поняття.

    Суть прийому: всі елементи в схемі мають бути пов'язані між собою за єдиним принципом. Наприклад, схема асоціацій може бути побудована за принципами «ціле – частини», «причина – наслідки», «засіб – результат» тощо.

    Запроваджувати такий прийом роботи можна в якості як індивідуального, так і групового завдання.

    Приклад
    На уроці географії можна запропонувати такий приклад завдань:

    Завдання 1: складіть схему з термінів, які пов'язані з поняттям «карта». Урахуйте, що зав'язки мають бути різнорівневими.

    Приклад відповіді: складена нижче схема побудована за принципом «ціле-частини».


    Завдання 2: Із наданих понять створіть схему, яка охоплюватиме максимальну їх кількість та обґрунтуйте свою позицію.

    Поняття: флюгер, кліматичні пояси, теплові пояси, температура, кулеподібна форма Землі, мезосфера, азот, кисень, кліматичні пояси.

    Приклад відповіді: Запропонована нижче схема побудована за принципом «причина-наслідок».

    Сонячні промені, потрапляючи на поверхню кулеподібної форми Землі, утворюють різний кут падіння сонячних променів. Кут падіння сонячних променів обумовлює різну температуру по поверхні Землі. В свою чергу, території з різною температурою утворюють теплові пояси. В кожному тепловому поясі міститься декілька кліматичних поясів.

    Критерії оцінювання
    При індивідуальній роботі можна обрати таку шкалу:

    Критерії Бал
    Кожен елемент у схемі 0,5
    Наявність різнорівневих зв’язків до 1
    Якість оформлення до 1
    Цілісність та логічність до 1
    Обґрунтованість до 2
    Загальний бал максимум 12

    В цьому завданні може бути менше елементів схеми, але вони мають бути складнішими. В такому випадку доцільніше збільшити кількість балів за кожен добраний елемент і за обґрунтування побудови схеми.

    При груповій формі роботи доцільно додатково передбачити такі критерії як:

    • згуртованість команди, тобто залучення всіх членів колективу до участі у роботі;
    • виконання завдання в умовах найменшої галасливості;
    • швидкість.

    Останні критерії можна формалізувати у вигляді штрафних чи, навпаки, бонусних балів.

    Рефлексія
    Підбиваючи підсумки роботи, варто зазначити, що такий спосіб роботи допомагає осягнути взаємопов`язаність понять з вивченої теми. А кожен учень вчиться не тільки систематизувати, але і аргументувати власну позицію у побудові схеми за певною логічною ознакою. Також такий тип роботи сприяє формуванню навички виділення саме необхідних даних з інформаційного шуму.

    2. «Збери слово вірно»

    Такий прийом призначений для набуття навички виявлення розсіяної або спотвореної під час передачі інформації.

    Принцип виконання
    Учням пропонуються певні терміни чи поняття, літери в яких знаходяться у довільному порядку. Цей прийом нагадує відому з дитинства гру «кубики», де з перемішаних елементів треба зібрати будь-яке, а в даному випадку цілком конкретне, слово.

    Важлива умова: необхідно уважно перевірити, щоб літери у переробці та у вихідному слові збігалися за кількістю і типом, всіх вистачало і не було зайвих. Також до кожного зашифрованого слова доречно додати підказки основних ознак об'єкта, про який йдеться.

    Приклад
    На уроці природознавства можна запропонувати такі переробки:

    • ксорпомік – за допомогою цього можна побачити найдрібніших представників живої природи (вірна відповідь: мікроскоп);
    • кірза –  складається з розпечених газів (вірна відповідь: зірка);
    • фесібора – складається з рослин, тварин, комах, грибів тощо (вірна відповідь: біосфера);

    Критерії оцінювання
    Головний критерій – складність завдання, тому чим більша кількість букв, відповідно, тим вищий бал. При командній роботі доцільно ввести додатковий критерій – згуртованість.

    При індивідуальній роботі можна обрати таку систему оцінювання:

    Кількість букв у слові Кількість балів
    1-4 1
    5-6 2
    7-8 3
    9 і більше 4

    При груповій роботі загальний бал виставляється не учневі, а всій команді. Окрім того, у випадку командної роботи, такий прийом доцільно використовувати як один із етапів загального змагання.

    Рефлексія
    Варто звернути увагу учнів, що на відміну від підручників, де все систематизовано, у житті цінні крихти інформації розкидані без будь-якого порядку. А дійсність часто ставить завдання знайти, відокремити та скомпонувати цінні біти інформації.

    3. «Навіщо це»

    Такий прийом роботи варто запроваджувати з метою перевірки засвоєння не тільки всього масиву термінів і понять з теми, але і усвідомлення їх практичного значення. Окрім того, у такий спосіб у школярів формується вміння швидко та ситуативно переключати увагу в умовах змагання (командного чи ланцюжком).

    Принцип виконання
    Учні мають пояснити, для чого використовується або які функції виконує певне поняття з теми, яка вивчається.

    Важлива умова: помилкою вважаються відповідь типу «поняття чи термін – це». Сенс такого виду роботи полягає саме в тому, щоб вміти пояснити корисність і практичне застосування певного об'єкта.

    Даний прийом можна запровадити у таких формах роботи:

    При роботі у складі команди (тип А):
    Командне змагання між групами класу, в ході якого команди одна одній поперемінно дають завдання пояснити щось з практичної точки зору, але після того, як відповіли на запитання супротивника. Перша помилка одразу визначає переможця у грі.

    При роботі у форматі ланцюжка (тип Б):
    Учні ланцюжком відповідають на питання попереднього участика і пропонують своє поняття. Той, хто помиляється з відповіддю або не може запропонувати відповідне слово – вибуває з гри.

    При індивідуальній роботі (тип В):
    Використовуючи цей прийом, можна запропонувати формат перевірочної роботи. У такому випадку учень отримує певну кількість понять від вчителя і самостійно опрацьовує їх у зошиті.

    Приклад
    На уроці математики серед загальної добірки можна включити наступні поняття, а відповідь на них виглядатиме таким чином:

    • відсотки – використовується для визначення долі чогось у порівнянні з цілим.
    • пропорція – дозволяє виявити співвідношення окремих частин чогось між собою;
    • множення – використовується для визначення кінечної суми, яка складається з однакових частин;
    • градус – дозволяє виявити розмір кута на площині;
    • координати – за допомогою них можна виявити місцеположення окремої точки на певній площині.

    Критерії оцінювання
    При формі роботи типу А можна обрати таку систему:

    Критерії Кількість балів
    Перемога команди 12
    Штрафи
    Незгуртованість групи -1
    Невичерпні відповіді -1
    Участь не всіх членів колективу у командній роботі -1
    Не чіткі відповіді -1
    Галасливість команди -1
    Невміння самоорганізуватися -1

    Так учні переможеної команди не отримують оцінок, а представники команди-переможниці отримують однаковий бал.

    Якщо всі умови дотримані, то всі учні команди отримують за роботу на уроці 12 балів. Якщо ж гра була стислою (2-4 кола) і не всі умови були дотримані, в такому випадку невиконання кожної з них перетворюється на штрафний бал. Він віднімається від загальної оцінки кожного учасника команди. Таким чином у разі порушення всіх умов максимальний бал команди-переможниці може скласти всього 6 балів.

    При формі роботи типу Б:
    Кожен учень, який помилився вибуває з ланцюжка і, відповідно, не отримує оцінки. Той, хто залишився останнім отримує 12 балів, попередній – 11, третій з кінця – 10 і далі за цим принципом.

    При формі роботи типу В:
    Учневі пропонується 11 понять. У разі якщо він не надасть жодної правильної відповіді, то отримує 1 бал. Кожна вірна відповідь збільшить оцінку учня на 1 бал.

    Рефлексія
    Форма роботи типу А:
    «Один за всі та всі за одного» – головний сенс командної роботи. Команда і виграє і програє разом. Тому кожен учень може зробити свій внесок як на загальне покращення, так і погіршення командного балу.

    Так, занадто активний учень, який не дає змоги відповісти іншим членам команди, та учень, який відмовляється від участі у процесі, обов'язково відберуть у своєї команди бали. А вміння працювати разом, організованість та згуртованість кожному принесе перемогу.

    Форма роботи типу Б:
    Задача учня не тільки миттєво реагувати, але і встигати надати правильну відповідь. В іншому випадку він вибуває з гри та отримує зовсім не ту оцінку, на яку розраховував.

    Форма роботи типу В:
    Кожна відповідь має бути не тільки влучною, але і лаконічною, адже вона впливає на загальний результат роботи.

    Спробуйте запропонувати такий формат роботи своїм учням! Школярі молодших за середніх класів, ймовірніше, із захопленням сприймуть опрацювання програмного матеріалу за форматом переробок. Учні ж середніх та старших класів, скоріше за все, із зацікавленістю візьмуться добирати пояснення та складати логічні схеми.

    L;thtkj^ https://naurok.com.ua/post/tri-priyomi-dlya-aktivizaci-navchannya-uchniv-na-bud-yakomu-uroci 

     

    Категорія: Сучасні технології, методи, прийоми. Інструменти | Додав: chuhyys (08.01.2018)
    Переглядів: 983 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    avatar

    Категорії розділу

    Тести / Загадки / Перевір себе / Логіка [231]
    Актуально / Нові підручники [73]
    Олімпіади [4]
    Поурочне планування [16]
    Рефлексія [7]
    Інклюзія / Психологія / Педагогіка [189]
    Методичні рекомендації [59]
    http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/metoduchni.html
    Календарне планування, програми та Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів [32]
    НУШ [27]
    Астрономія МЕТОДИКИ [6]
    Інформатика МЕТОДИКИ [20]
    Кабінет інформатики [16]
    Як формувати у учнів ключові та ІКТ-компетентності? [44]
    Сучасні технології, методи, прийоми. Інструменти [279]
    Інструментальна цифрова дидактика [17]
    Хмарні технології в освіті [89]
    Сервіси Wеb 2.0. та хмарні технології як моделювальне середовище освітнього підпростору вчителів [59]
    Сервіси Wеb 2.0. та хмарні технології як моделювальне середовище освітнього підпростору вчителів
    Сервіси та послуги Google [18]
    Крім основного свого бізнесу — звичайного пошуку, Google пропонує ряд сервісів та послуг для різних потреб.
    Сайт вчителя [17]
    Змішане навчання [7]
    Перевернуте навчання [15]
    Кейс-метод навчання [13]
    Ігрова педагогіка [26]
    Веб-квести [14]
    Створення навчальних інтерактивних мультимедійних ігрових вправ [4]
    Брейн-ринг [5]
    Онлайн-освіта [7]
    Освіта за допомогою відео [25]
    STEM-освіта [15]
    Абревіатура STEM розшифровується як Science (Наука), Technology (Технології), Engineering (Інженерія) та Mathematics (Математика). При цьому дані дисципліни вивчаються не окремо, як ми звикли, а у комплексі. Велике значення грає практичне застосування отриманих знань.
    Проектний метод навчання [96]
    Інтегроване навчання [18]
    ІНТЕГРОВАНІ УРОКИ інформатики: сутність, ефективність, методика [31]
    http://svch.ucoz.com/publ/0-0-0-1578-13
    Бінарні уроки [6]
    Як працює мозок? [114]
    Мотивація [10]
    Мотивація. Спонукання до дії. Причини, за яких ми докладаємо зусиль, долаємо труднощі, прагнемо до того, що нас приваблює. Про мотивацію
    Розвиток критичного мислення [12]
    Розвиваємо креативність та критичне мислення [31]
    Тематичні тижні та декади [7]
    Україна - рідний край [1]
    Творчість [2]
    Спритність, винахідливість, кмітливість – усе це вміння вирішувати завдання різними нетривіальними способами, використовуючи при цьому своє творче мислення

    Вхід на сайт

    Пошук

    СПІВПРАЦЯ

  • МОН України
  • Міська Рада м.Миргород
  • ПОІППО
  • Міськво м.Миргород
  • Телестудія МИРГОРОД
  • Шкільний канал YouTube
  • E-mail та сайти вчителів
  • ЗОШ №7