ІНФОРМАТИКА і не тільки... 

***

  • КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ
  • Інструктаж БЖД
  • Комп’ютер і здоров’я
  • Статистика


    Онлайн всього: 5
    Гостей: 5
    Користувачів: 0

    Методичний кейс

    Головна » Статті » Методичний кейс » Інклюзія / Психологія / Педагогіка

    Самооцінка й розуміння себе як особистості

    Самооцінка залежить не від похвали, а від того, наскільки людина збагачена спілкуванням і його плодами – розумінням своєї особистості

    У слові «Самооцінка» не так важлива частина «оцінка», скільки «само-»!

    Ми постійно використовуємо це слово. Ми кажемо, що в когось занижена самооцінка, а в когось, навпаки, вона занадто завищена. Нам здається, що ми розуміємо, про що кажемо. Здавалось би, усе просто: якщо в когось занижена самооцінка, треба похвалити цю людину або переконати її в тому, що все добре. Якщо вона, наприклад, зможе перейти канатний міст під підбадьорливі крики людей, тоді рівень її самооцінки підвищиться і вона стане впевненою людиною.

    Звісно, над цим питанням працюють у школах та інших навчальних і оздоровчих закладах – усюди, де цілеспрямовані, співчутливі дорослі підтримують проблемних молодих людей. При цьому, безсумнівно, похвала, підбадьорення, визнання зусиль і досягнень відіграють дуже важливу роль. Але все не так просто. Такі складні поняття, як відчуття самого себе, автономність та унікальність своєї особистості й почуття власної значущості для цього світу при застосуванні їх до молодих людей ризикують звестися всього до одного слова – «самооцінка» і, можливо, до ще кількох втручань у їхню поведінкову сферу. Якщо в підлітків відчуття самого себе, свого «я» (розуміння себе як особистості) з якоїсь причини недорозвинене або відсутнє, усі наші спроби та благі наміри, спрямовані на те, щоби підвищити їхню самооцінку, швидше за все, не отримають бажаного результату.

    Ми не народжуємося з розумінням власного «я», самовідчуттям і глибоким самоусвідомленням. Усе це розвивається разом зі стосунками та суттєво залежить від їх якості. Новонароджений малюк фізично і психологічно пов'язаний зі своєю матір'ю. І тільки коли він дивиться у дзеркало, у нього починає розвиватись його внутрішнє «я».

    Але малюк, який не може тримати голівку, ще не здатний виповзти зі свого ліжечка, щоб дістатись до дзеркала й поглянути на себе! «Дзеркалом» для нього є дорослі. Коли ми бачимо цю маленьку людину, то починаємо імітувати (відображати) її емоції й вираз обличчя в той момент, коли вона плаче або сміється. І вже дуже скоро починаємо розширювати її діапазон, пропонуючи все нові й нові вирази обличчя, звуки, які дитина уважно запам'ятовує.

    Є теорія, що коли дитина отримує достатню кількість такого співзвучного тонкого віддзеркалювання, то вона засвоює вміння віддзеркалювати й саму себе. Інакше кажучи, їй не потрібна фізична присутність іншої людини, щоби підтвердити своє існування, тому що вона вже навчилась розмірковувати про себе, усвідомлюючи свої почуття й настрій. Дитина може розслабитися, знаючи про те, що вона по праву існує як окрема особистість. Відчуття дитиною самої себе, своєї особистості – це сукупність усіх її почуттів, емоцій і жестів, які були визнані й віддзеркалені їй (назад), усе, що засвоєно нею ззовні, ставши внутрішніми особливостями дитини: «Ось який я! Ось який я є!».

    Однак якщо дитина навкруги себе бачить тільки гнів (тобто її «дзеркало» демонструє їй гнів), вона стане злою. Якщо її батьки (усі ті ж «дзеркала») завжди хвилюються й переживають, то вона теж буде постійно хвилюватись.

    Наше сприйняття себе звужується або розширюється в залежності від того, що ми бачимо в тому «дзеркалі», яким є наше оточення. Так, наприклад, ми стаємо творчими, цікавими, якщо нас оточують цікаві та творчі люди. Тому таке популярне поняття, як «самооцінка», безпосередньо залежить від розвитку самосвідомості, самовідчуття й розуміння себе, як особистості – нашої внутрішньої, дуже глибокої й фундаментальної складової. Забудьте про «оцінку», поставте спочатку «я». Наскільки невпевненим тепер стало ваше «я»? Як розвинути свою особистість і зробити її більш упевненою та гнучкою? Ось у чому питання й наше завдання.

    Відчуття й розуміння самого себе залежить не від похвали, не від корекції поведінки, а багато в чому від тих людей, які нас знають, цікавляться нами, уважно вислуховують, спілкуються й відображають нас для того, щоб ми могли краще зрозуміти самих себе. Ну що ж, усе це не важко виправити та внести відповідні корективи в життя дитини, ставши для неї найпрекраснішими «дзеркалами» на світі.

    Категорія: Інклюзія / Психологія / Педагогіка | Додав: SvetlanaCh (05.04.2017)
    Переглядів: 220 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    avatar

    Категорії розділу

    Тести / Загадки / Перевір себе / Логіка [231]
    Актуально / Нові підручники [73]
    Олімпіади [4]
    Поурочне планування [16]
    Рефлексія [7]
    Інклюзія / Психологія / Педагогіка [189]
    Методичні рекомендації [59]
    http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/metoduchni.html
    Календарне планування, програми та Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів [32]
    НУШ [27]
    Астрономія МЕТОДИКИ [6]
    Інформатика МЕТОДИКИ [20]
    Кабінет інформатики [16]
    Як формувати у учнів ключові та ІКТ-компетентності? [44]
    Сучасні технології, методи, прийоми. Інструменти [279]
    Інструментальна цифрова дидактика [17]
    Хмарні технології в освіті [89]
    Сервіси Wеb 2.0. та хмарні технології як моделювальне середовище освітнього підпростору вчителів [59]
    Сервіси Wеb 2.0. та хмарні технології як моделювальне середовище освітнього підпростору вчителів
    Сервіси та послуги Google [18]
    Крім основного свого бізнесу — звичайного пошуку, Google пропонує ряд сервісів та послуг для різних потреб.
    Сайт вчителя [17]
    Змішане навчання [7]
    Перевернуте навчання [15]
    Кейс-метод навчання [13]
    Ігрова педагогіка [25]
    Веб-квести [14]
    Створення навчальних інтерактивних мультимедійних ігрових вправ [4]
    Брейн-ринг [5]
    Онлайн-освіта [7]
    Освіта за допомогою відео [25]
    STEM-освіта [15]
    Абревіатура STEM розшифровується як Science (Наука), Technology (Технології), Engineering (Інженерія) та Mathematics (Математика). При цьому дані дисципліни вивчаються не окремо, як ми звикли, а у комплексі. Велике значення грає практичне застосування отриманих знань.
    Проектний метод навчання [96]
    Інтегроване навчання [18]
    ІНТЕГРОВАНІ УРОКИ інформатики: сутність, ефективність, методика [31]
    http://svch.ucoz.com/publ/0-0-0-1578-13
    Бінарні уроки [6]
    Як працює мозок? [114]
    Мотивація [10]
    Мотивація. Спонукання до дії. Причини, за яких ми докладаємо зусиль, долаємо труднощі, прагнемо до того, що нас приваблює. Про мотивацію
    Розвиток критичного мислення [12]
    Розвиваємо креативність та критичне мислення [31]
    Тематичні тижні та декади [7]
    Україна - рідний край [1]
    Творчість [2]
    Спритність, винахідливість, кмітливість – усе це вміння вирішувати завдання різними нетривіальними способами, використовуючи при цьому своє творче мислення

    Вхід на сайт

    Пошук

    СПІВПРАЦЯ

  • МОН України
  • Міська Рада м.Миргород
  • ПОІППО
  • Міськво м.Миргород
  • Телестудія МИРГОРОД
  • Шкільний канал YouTube
  • E-mail та сайти вчителів
  • ЗОШ №7