Стаття містить основні аспекти необхідності впровадження розвиваючого навчання на уроках інформатики. Саме викорастання різних форм і методів навчання допоможуть створити максимально сприятливі умови для прояву та розвитку здібностей і таланту дитини, для її самовизначення і самореалізації.
- Автор: Ведмідська Наталія Миколаївна
- Заклад: Прилуцька спеціалізована школа І-ІІІ ст. №6 з поглибленим вивченням інформаційних технологій, вчитель інформатики
- Тема: Організація розвиваючого навчання на уроках інформатики
- Спрямування: викладання інформатики
Одним з основних завдань української школи є необхідність виховання творчої особистості, яка володіє творчими уміннями, здатністю вирішувати нестандартні завдання. З цією метою мають бути створені максимально сприятливі умови для прояву та розвитку здібностей і таланту дитини, для самовизначення і самореалізації.
Методична тема, над якою я працюю в школі – «Організація розвиваючого навчання на уроках інформатики». Сьогодні ця тема актуальна в педагогіці, так як вона має на увазі пошук нестандартних методів навчання, де визнавались би індивідуальні можливості кожної дитини та їх зміни у процесі навчання. Модель розвиваючого навчання розрахована на вдосконалення розумових процесів з урахуванням можливостей кожної дитини.
Моє педагогічне кредо: “Вміння знаходити обдарованих та здібних дітей – талант, вміння їх вирощувати – мистецтво. Але найважливішим є любов до дитини”.
Свої уроки інформатики намагаюсь проводити не по стандартному шаблону, практикую різні прийоми, щоб сформувати в дітей критичне, логічне, творче мислення. Постійно намагаюсь використовувати на уроці інноваційні методи навчання, а саме: ігрові технології навчання та роботу в групах. Особливу увагу приділяю створенню проектам, які є цікавими і для самих учнів. Оскільки мій предмет безпосередньо пов’язаний із використанням комп’ютерних технологій, то ж до більшості своїх уроків готую презентації, працюю з інтерактивною дошкою. Під час роботи з інтерактивною дошкою в школі учень засвоює інформацію не тільки через аудіальний та візуальний канали сприйняття, але й через кінестетичний канал, який майже не використовується в сучасній педагогіці. Існує безліч видів і форм роботи, які можна використовувати за допомогою інтерактивних дошок.
Намагаюся використовувати різні прийоми та методи на уроках, серед яких мені найбільше подобаються «Мозковий штурм», «Коло ідей» (Порівняння двох операційних систем Linux і Windows), «Навчаючись учу». Розв’язуючи задачу, даю такі завдання – змінити умову таким чином, щоб вона розв’язувалась іншим способом. Вважаю також корисним перетворення простих задач у складні. Саме такі інноваційні методи сприяють більш високому рівню засвоєння матеріалу учнями.
Мій досвід роботи показує, для того щоб розвивати пізнавальні здібності, мислення, просторову уяву, фантазію, пам’ять, увагу дітей, вмінням аналізувати, порівнювати, узагальнювати, проявляти кмітливість і винахідливість, доцільно проводити такі уроки як: урок-змагання; урок-вікторина, урок “круглий стіл”; урок-гру, під час якої використовую розвиваючі ігри, хвилинки-цікавинки, подорож до казки, цікаві ребуси, логічні завдання, головоломки, складання пазлів.
Під час проведення таких нестандартних уроків спостерігається велика зацікавленість учнів, вони активні, уважні, працюють із задоволенням.
Якщо взяти до уваги специфіку викладання інформатики в молодших класах, то важливим завданням для вчителя є використання комп’ютера як інструменту для розвитку творчих здібностей учнів. Для цього я використовую такі завдання, як «Склади пазли», «Знайди відмінності», «Половинки», «Склади блок-схему». Проводжу уроки в ігровій діяльності, де часто учні подорожують у казку разом з казковими героями, виконуючи різноманітні завдання.
Якщо це старша школа, то під час уроків я намагаюся до кожного уроку готувати навчальні презентації, використовую різноманітні кросворди, розвиваючі ігри. Для перевірки знань, мені подобається використовувати різноманітні тести. Для того, щоб їх створити, існує на сьогодні багато програм. Пропоную вам ознайомитися і з програмою MyTest. Ця програма зручна в користуванні. Вона допомагає створювати різного типу запитання. Для роботи в цій програмі ви працюєте із трьома файлами. У першому файлі, котрий має назву MyTestEditor ви безпосередньо створюєте свій тест. Другий файл MyTestServer передбачає собою ваш журнал тестування, у якому фіксується прізвище учнів, кількість пройдених питань та бал за тест. І третій файл має назву MyTestStudent, який отримує безпосередньо учень і проходить його.
Як рефлексію, для учнів старших класів, використовую створення учнями власних блогів, за допомогою яких, після кожної практичної роботи, діти роблять свої записи. Учні тим самим висловлюють власні думки, аналізують свою роботу, що було складним та незрозумілим під час тієї чи іншої роботи, а що вдалося найкраще, що було цікавим, які завдання потрібно ще доопрацювати. Вчитель має доступ до блогів своїх учнів і може коментувати їхні записи. Це дає вчителю зрозуміти, над чим потрібно попрацювати, що змінити під час проведення практичних робіт, як діти відносяться до виконання власних робіт. Для дітей це є цікавий вид роботи і вони охоче діляться своїми думками, переписуються з однокласниками.
Насправді можна стільки ще всього цікавого створювати, щоб максимально зробити урок корисним та цікавим для дітей, але це залежить від самого вчителя і від його ставлення до свого уроку.
Авторськими правами на розміщений матеріал володіє автор, що підтверджено сертифікатом про публікацію №18-346 від 02.02.2018року. Відповідальність за достовірність та якість викладеного матеріалу також несе автор матеріалу. |