№
|
Дата
|
Тема уроку
|
Основні поняття для засвоєння
|
Матеріал для музичного сприймання
|
Матеріали для виконання
|
Музично-творча діяльність
|
1
|
|
Розділ 1. Музика мого народу (16 год.) Музика рідного краю
|
Різновиди музики: професійна,народна, професійна в народному дусі. Традиції та історія української народної музичної культури. Символи нашої країни. Зв'язок історії українських пісень з історією народу. Гімн – основна пісня держави.
|
Муз.М.Вербицького,
Сл. П.Чубинського
Державний гімн України у виконанні Національного заслуженого академічного народного хору України ім. Г.Верьовки та національного симфонічного оркестру України.
|
Державний гімн України «Ще не вмерла України», муз.М.Вербицького, сл..П.Чубинського.
«Це моя Україна»,
сл. А.Камінчука,
муз. М.Ведмедері
|
Створити танцювальні рухи до пісні «Це моя Україна»,
сл. А.Камінчука,
муз. М.Ведмедері
|
2
|
|
Грають троїсті музики
|
Троїсті музики як різновид народного інструментального ансамблю, життєве призначення їх музики. Музичні інструменти, які найчастіше входять до складу троїстих музик. Засоби музичної виразності, їх особливості й призначення.
|
Українські троїсті музики.
Ж.Колодуб «Троїсті музики» у виконанні оркестру народних інструментів.
|
«Це моя Україна»
сл. А.Камінчука,
муз. М.Ведмедері
|
Створити супровід до пісні «Це моя Україна» за допомогою шумових музичних інструментів.
Намалювати музичні інструменти ансамблю троїстих музик, що сподобалися найбільше.
|
3.
|
|
Календарно-обрядові пісні. Жниварські пісні.
|
Пісенний календар народних свят та обрядів.
Календарно-обрядові пісні осіннього циклу, їх зміст, ознаки, особливості виконання, зв'язок із трудовою діяльністю людей. Зміст, життєве призначення жниварських пісень, розподіл на три групи.
|
Музичний калейдоскоп жниварських пісень.
В.Філіпенко «Поле моє поле» у вик. національного заслуженого академічного народного хору України ім.. Г.Верьовки
|
Українська народна пісня «Вийшли в поле косарі»
Українська народна пісня «Сіяв мужик просо»
|
Створити малюнок-осінню фантазію. Озвучити його жниварськими піснями.
Інсценізувати українську народну пісню «Сіяв мужик просо»
|
4.
|
|
Музика в побуті.
|
Музичні захоплення українців. Побутова музика. Побутова музика, її призначення та особливості. Характеристика жанру симфонія, музичні особливості, будова.
|
Українська народна пісня «Дівка в сінях стояла» у вик. академічного хору.
М.Калачевський «Українська симфонія» ІІ частина
|
Українська народна пісня «Вийшли в поле косарі»
|
Музична гра «Хто кого перетанцює»
Намалювати схему музичних захоплень своєї сім’ї. Презентувати цю схему своїй родині та друзям.
|
5.
|
|
Колисала мене мати
|
Колискова пісня та її ознаки, музичні особливості, засоби виразності.
Тематика і сюжети українських колискових.
|
Українські колискові пісні «Повішу я колисочку» у вик. О.Гури; «Ой ходить сон коло вікон» у вик. К.Цісик
|
Українська народна пісня «Котику сіренький»
|
Музична гра «Пташка».
Спробувати скласти власну колискову.
Намалювати котика-персонажа українських колискових пісень.
|
6.
|
|
Співають діти
|
Дитячий музичний фольклор, його характерні риси та різновиди, життєве призначення.
Поняття а капелла
|
Дитячий фольклор: дражнили, лічилки, забавлянки у виконанні дитячого хору.
|
«Дитинства світ»
сл. Н.Погребняк
муз. О.Янушкевич
Українська народна пісня-гра в обробці Ж.Колодуб
«Котилася торба»
|
Гра «Я-композитор». Скласти нескладну мелодію до дитячих лічилок, забавлянок.
Інсценізувати українську народну пісню-гру «Котилася торба»
Вигадати власні лічилки та дражнилки, придумати до них мелодії. Проспівати ці пісеньки своїм рідним та друзям.
|
7.
|
|
Українці жартують і танцюють.
|
Зміст, герої, життєве призначення жартівливих українських народних пісень, їхні музичні особливості. Коломийки, їх зміст, будова, особливості виконання.
|
Народна коломийка у виконанні хорової капели та народного оркестру. Симфонія невідомого автора початку 19 століття (фінал) у виконанні камерного оркестру.
|
«Дитинства світ»
сл. Н.Погребняк
муз. О.Янушкевич
Українська народна пісня «Коломийка»
|
Намалювати ілюстрацію до прослуханої симфонії.
Гра «Диригент». Спробувати заспівати перший куплет пісні «Дитинства світ» та диригувати, відповідати, відповідно до схеми, поданої у підручнику.
Створити ритмічний супровід, придумати танцювальні рухи до «Коломийки»
|
8.
|
|
Музика в житті народу. Урок узагаль-нення знань
|
Узагальнення знань про жанри українських народних пісень, їх особливості.
Практичне засвоєння навичок музикування на дитячих музичних інструментах і танцювальних імпровізацій.
|
Твори на вибір учнів та вчителя
|
Пісні на вибір учнів та вчителя
|
Ігровий майданчик
Тур1.«Місто української музики»
Тур2.«Галерея ілюстрацій до музичних творів»
Тур 3. «Музична вікторина»
Тур 4. «Веселі музиканти»
Тур 5. «Танцювальний майданчик»
Тур 6. «Кошик музичних уподобань»
Виготовити альбом-книжку «Музика мого народу» та розмістити там власні малюнки, що будуть ілюструвати твори і пісні, що вивчались на уроках.
|
9.
|
|
Українська народна дума.
|
Постать кобзаря у музичній історії України. Музичні інструменти кобзарів, їх характеристика. Музичні особливості жанру української народної думи, сюжети, будова.
|
Українські народні думи «Іван Богун», «Пісня про Байду», «Дума про козака Голоту» у виконанні чоловічої хорової капели.
М.Вериківський «Пісня кобзаря» з хорової поеми «Гайдамаки» у виконанні хорової капели «Почайна»
|
Українська народна пісня «ой на горі та й женці жнуть»
|
Створити ритмічний супровід до української народної пісні «ой на горі та й женці жнуть».
Намалювати персонажів одного з творів, які вивчались на уроці.
|
10
|
|
У піснях історія народу
|
Історичні пісні як символ української національної культури, характерні ознаки, розподіл на тематичні групи.
|
Українська народна пісня «ой на горі та й женці жнуть» у вик. Національного заслуженого академічного народного хору України ім.. Г.Верьовки
|
Українська народна пісня «ой на горі та й женці жнуть»
|
Спробувати диригувати під українську народну пісню «Ой на горі та й женці жнуть» за схемою, поданою в підручнику.
Доповнити книжечку «Музика мого народу» ілюстраціями до історичних пісень.
|
11
|
|
Лірична пісня народу.
|
Ліричні пісні, тематика, характерні риси. Ліричні мотиви у творах українських композиторів. Музичні інструменти Гуцульщини.
|
Українські народні пісні «Розлилися круті бережечки», «Ой горе тій чайці», «ой, не ходи, Грицю»
Г.Майборода «гуцульська рапсодія» у вик. державного симфонічного оркестру України.
І.Шамо «Гуцульські акварелі» (фрагмент у виконанні камерного оркестру)
|
«Шкільна стежина»
сл. М.Лисянського
переклад Б.Олійника, муз. В.Мураделі.
|
Пластичне інтонування. Відтворити шум дощу, грім, подих вітерцю, появу сонечка із-за хмар.
Музична гра «Сонечко і дощика»
Створити разом із друзями невеликий пісенник ліричних творів. Придумати до нього оформлення в українському стилі.
|
12
|
|
Народна й професійна музика
|
Спільне та відмінне в народній та професійній музиці, зв'язок між ними. Жанр елегії, його особливості.
|
М.Лисенко «Елегія»
Українська народна пісня «Зоре моя вечірняя» у сольному виконанні та у супроводі оркестру народних інструментів.
Я. Степовий на сл. Т.Шевченка «Зоре моя вечірняя»
|
Репродукції портретів М.Лисенка, Я.Степового
|
Музична гра «Повітряні кульки»
Намалювати ілюстрацію до твору, який вивчався на уроці й найбільше сподобався.
|
13
|
|
Пісня-джерело музичних творів.
|
Маруся Чурай-українська народна поетеса та піснярка. Тематика її пісень, особливості виконання.
Українська народнопісенна творчість як джерело професійної музики. Увертюра, її призначення.
|
Українська народна пісня «Засвіт встали козаченьки» у виконанні Державної капели бандуристів.
М.Лисенко Увертюра до опери «Тарас Бульба» у виконанні симфонічного оркестру.
|
«Україно-світ»
сл..В.Герасимова
муз. Л.Попер-нацького
|
Музична гра «Веселий м’яч»
Проілюструва-ти одну з пісень Марусі Чурай (на вибір)
|
14
|
|
Професійна музика у народному дусі.
|
Характеристика професійних творів у народному дусі, їх джерело. Опера, її особливості, синтетичність жанру.
|
С.Гулак-Артемовський. Танці з опери «Запорожець за Дунаєм» у виконанні камерного оркестру.
|
Українська народна пісня «ой, хто хто Миколая любить»
|
Передати у малюнку настрій який викликала прослухана на уроці музика.
Музична гра «Хто краще затанцює».
Проілюструвати українську народну пісню «Ой, хто хто Миколая любить» власними малюнками.
|
15
|
|
Календарно-обрядові зимові пісні.
|
Жанри, характерні особливості, зміст, особливості виконання календарно-обрядових пісень зимового циклу.
|
Українські щедрівки «Чи дома, дома», «Слава нашим господарям» колядки
|
Українська щедрівка «Ой рано, рано кури запіли»
Пісня-гра «Ой, господарю, господарочку»
|
Доповнити пісенник календарно-обрядових творів колядками та щедрівками
Проілюструвати кожну пісню власними малюнками.
Скласти програму уроку-концерту
|
16
|
|
Музика мого народу.
Підсумко-
вий урок-концерт
|
Узагальнення знань про жанри української народної та професійної музики, її виконавців.
|
Твори на вибір учнів та вчителя.
|
Українська народна колядка «Нова радість стала»
Пісні на вибір учнів та вчителя.
|
Ігровий майданчик
Тур 1. «Новорічний мішок»
Тур 2. «Місто української музики»
Тур 3. «Найкращий виконавець»
Тур 4. «Весела карусель»
Виготовити власний музичний словничок та за допомогою підручника заповнити його.
|
17
|
|
Українська музика як частина музичної культури слов’ян
|
Спорідненість музики слов’янських народів.
Спільні та відмінні риси музики різних народів.
|
Українська народна пісня «Реве та стогне Дніпр широкий»
|
М.Глінка «Гуде вітер вельми в полі»
|
Троїсті музики.
|
18
|
|
Музика російського народу
|
Властивості російських протяжних ліричних пісень: наспівність, широке розгортання мелодії, розспівування складів, підголоскове багатоголосся, відносно вільний рух голосів. Роль композиторів у встановленні зв’язків між музикою різних народів.
|
С.Рахманінов Третій концерт для фортепіано, І частина (Фрагмент)
|
М.Глінка «Гуде вітер вельми в полі»
|
Російські народні пісні «Со в’юном я хожу», «Светит месяц»
|
19
|
|
Музика білорусь-кого народу.
|
Історія, культура та побут білоруського народу.
Особливості музичної мови білоруського народу.
|
Білоруська народна пісня «Бульба»
|
Бєларуска народна пісня «Перепілонька»
|
Білоруська народна пісня «Савка та Гришка»
|
20
|
|
Танці східних слов’ян у професійній музиці
|
Спільні та відмінні риси в танцювальній музиці слов’янських народів, народні мотиви в професійній музиці, жанр фантазії. Порівняльна характеристика трьох прикладів музики слов’янських народів.
Спільні риси музики слов’янських народів.
|
К.М’ясков «Білоруський танець» О.Хромушин «Фантазія на теми українських народних пісень»;
Р.Щедрін «Пустотливі частівки»
|
Бєларуска народна пісня «Перепілонька»
|
Білоруський народний танець «Бульба», «Український гопачок», Російська народна пісня «Світить місяць»
|
21
|
|
Музична культура західних слов’ян
|
Знайомство з музичною культурою Польщі, Словаччини, Чехії.
Порівняльна характеристика прикладів музики інших народів у творах слов’янських композиторів.
|
Д.Кабалевський Празький концерт.
Ф.Шопен . Мазурка ля мінор.
Ян Белла. Святкова увертюра (уривок)
|
Чеська народна пісня «Полька»
|
Гра «Диригент»
|
22
|
|
Музична культура південних слов’ян
|
Музична культура Болгарії.
Порівняльна характеристика прикладів музики слов’янських народів, спільні риси музики слов’янських народів
|
Болгарська народна пісня «Посадив я полин»
Петко Стайнов Симфонічна сюїта «Фракійські танці» («Реченица»)
|
Чеська народна пісня «Полька»
|
Гра «Нотні схованки» Веселий конкурс «Танцюємо разом»
|
23
|
Цей урок записано в ел.щод 19.03
|
Календарно-обрядові весняні пісні.
|
Особливості українських народних весняних пісень.
Історична, мовна та культурна спорідненість українського та інших словянських народів, спільні та відмінні риси їх музичної культури.
|
Л.Ревуцький «Веснянка»
Українські веснянки «Янчику - білоданчику»
«Прийшла весна з квітами»
|
О.Золотник «Мамина пісня»
|
Українські народні пісні «Янчику - білоданчику», «Прийшла весна з квітами»
|
24
|
|
Обробки народних пісень.
|
Обробки народних пісень, жанр варіацій.
|
Українська народна пісня «А вже весна», М.Сільванський Варіації на тему української народної пісні «А вже весна».
К.Дебюсі Симфонічна сюїта «Весна» уривок
|
О.Золотник «Мамина пісня»
|
«Ой весна, весна, та й весняночка»
|
25
|
|
Календарно-обрядові пісні у професійній музиці.
|
Поняття розспів, підголоскове багатоголосся.
|
П.Чайковський «Пролісок»
П.Чайковський Фінал першого концерту для фортепіано з оркестром (фрагмент)
|
Українська народна пісня «Вийди, вийди, Іванку»
|
Українська народна пісня «Вербовая дощечка»
|
26
|
|
Музика сло’вянсь-ких народів. Урок узагальнен-ня знань.
|
Історична, мовна та культурна спорідненість українського та інших словянських народів, спільні та відмінні риси їх музичної культури.
Тестові завдання.
|
Музична вікторина.
|
Українська народна пісня «Вийди, вийди, Іванку»
Повторення вивчених пісень
|
Танцювальний майдан
|
27
|
|
Музична культура Європи. Італія.
|
Історія, культура та побут народів Італії. Особливості музичної мови італійського народу.
Прибалтика.
|
М.Глінка «Венеціанська ніч»;
М.Лисенко «Баркарола»
С.Рахманінов «Італійська полька»
Обробка твору для дитячого хору, струнного ансамблю.
|
муз. Б.Савельєва
сл.М.Пляцковсь-кого «Справжній друг»
|
С.Рахманінов «Італійська полька»
|
28
|
|
Музична культура Європи. Угорщина.
|
Історія, культура та побут народу Угорщини. Особливості музичної мови народу Угорщини.
|
З.Кодай Чардаш із опери «Харі Янош»
Й.Брамс Угорський танець №2
|
муз. Б.Савельєва
сл.М.Пляцковсь-кого «Справжній друг»
|
З.Кодай «Чардаш»
|
29
|
|
Музична культура Європи. Франція.
Фінляндія.
|
Історія, культура та побут народів Франції та Фінляндії. Особливості музичної мови народів Франції та Фінляндії. Жанри французької народної пісні.
|
В.А.Моцарт Варіації на тему французької пісні В.А.Моцарт Менует ре мажор
Я.Сібеліус «Фінляндія»
|
Французька народна пісня «Пастушок»
|
Музична гра «Пастушок»
|
30
|
|
Музична культура Балтійських країн.
|
Історія, культура та побут народів Балтійських країн.
Особливості музичної мови народів Балтії.
|
Литовська народна пісня «Добрий мірошник»
Естонський народний танець «Тульяк»
К.Мясков «Литовський танець»
|
Французька народна пісня «Пастушок»
Латвійська народна пісня «Півник»
|
Пісенька з мультфільму – пісенька Капітошки.
|
31
|
|
Музична культура Азії. Туркменіс-тан.
Узбекистан
|
Історія, культура та побут туркменського, узбекистанського, народу. Особливості музичної мови Туркменії, Узбекистану, народні танці та музичні інструменти.
|
Народні туркменські мотиви К.Мясков «Туркменський танець» Узбецька народна пісня-танець «Мавриги» (відео-перегляд)
|
В.Таловиря «Рідній вчительці»
|
Г.Гусейнлі «Курчатка»
Сучасний таночок курчат
|
32
|
|
Музична культура Закавказзя
|
Інтернаціональна сутність музичної мови Закавказзя.
Історія, культура та побут народів Закавказзя.
|
Грузинський народний танець «Лезгінка» Порівняння з українським народним танцем – гопак.
А.Штогаренко «Вірменські ескізи»
|
Г.Гусейнлі «Курчатка»
|
Грузинський народний танець «Лезгінка»
|
33
|
|
Музична культура країн Азії, Японії, Індонезії.
|
Історія, культура та побут Японії та Індонезії.
Взаємовплив і взаємозбагачення музики різних народів.
|
Народна традиційна японська музика.
Д.Кабалевський Варіації Японську народну тему.
Індонезійський таанець
|
Японська народна пісня «Вишня»
Індонезійська народна пісня «Прогулянка з батьком»
|
Музична гра «Весела подорож»
|
34
|
|
Музика не знає кордонів. Урок узагальне-ння знань.
|
Роль композиторів у встановленні зв’язків між музикою різних народів.
|
Музична вікторина
|
В.Таловиря «Рідній вчительці»
|
Пісні з мультфільмів (за вибором)
|
35
|
|
Урок-концерт.
Підсумко-вий урок за рік
|
Тестові завдання
|
Слухання музики за бажанням.
|
В.Таловиря «Рідній вчительці»
|
Пісні з мультфільмів (за вибором)
|