За що ставити кожен бал: нові критерії оцінювання в базовій школі
Як оцінювали до 2011 року
Після переходу на 12-бальне оцінювання в українських школах спочатку прирівняли оцінки до чотирибальної системи:
- 1–3 (відповідає «незадовільно»): значна частина матеріалу не засвоєна, у відповідях допускає грубі помилки;
- 4–6 (відповідає «задовільно») не може без підказок застосувати ці знання на практиці. Помиляється в усних та письмових відповідях;
- 7–9 (відповідає «добре») учень засвоїв матеріал, легко відповідає на питання і може застосувати знання на практиці. Допускає лише незначні помилки;
- 10–12 (відповідає «відмінно») зразково орієнтується в матеріалі, у відповідях помилок не допускає.
Очевидно, що перші три бали позначають не рівень знань, а їх брак. А решта базується на кількості помилок. Найкращі учні на той час — ті, хто легко відтворює матеріал та не помиляється. Звісно, нині такий підхід не спрацює.
Що змінилося у 2024 році
Порівняємо загальні критерії оцінювання 2011 та 2024 років. Поділ на групи (Робота з інформацією, Виконання завдань тощо) введено для зручності порівняння. Повний опис очікувань на кожен бал можна прочитати тут.
Початковий рівень
Раніше: для 1 балу достатньо було орієнтовно знати, що вивчають — і жодних інших умов.
Якщо учень міг відтворити хоч незначну частину інформації, це вже 2.
Якщо ж міг відтворити уже більшість інформації та був здатен хочаб частково виконати завдання за наданим зразком з допомогою вчителя, це 3.
Нині: розпізнає, пригадує, відтворює окремі елементи змісту навчання. Зокрема:
Робота з інформацією
- Не може відтворити, лише розпізнає інформацію. Сприймає її від учителя (інших осіб). Відповідає лише на прості запитання, припускається суттєвих змістових і логічних помилок — 1 бал.
- Може відтворити, але незначну частину інформації. Інформацію сприймає не лише від учителя, а й із запропонованих джерел. Знаходить часткові відповіді на прості запитання у прочитаному, помилки не такі серйозні — 2 бали.
- Значну частину відтворює та у відповідях робить незначні помилки — 3 бали.
Виконання завдань, навчальних дій,
розв’язання проблемних ситуацій
- Виконує лише частину простих завдань за наданим зразком з допомогою вчителя — 1 бал.
- Виконує цілком прості завдання за наданим зразком з допомогою вчителя, цікавиться діяльністю інших — 2 бали.
- Долучається до роботи в групі з такими простими завданнями — 3 бали.
Середній рівень
Раніше: учень виконував завдання за зразком та з допомогою вчителя, так само з підтримкою правильно відтворював інформацію — 4 бали.
Самостійно все відтворював, пояснював терміни, але з помилками — 5 балів.
Правильно відтворював матеріал (але відповіді були недостатньо осмислені), самостійно виконував завдання за зразком — 6 балів.
Нині: розуміє та застосовує матеріал. Зокрема:
Робота з інформацією
- Лише відтворює, але весь основний матеріал. Висловлює свої думки, пояснює окремі поняття, терміни, навчальні дії — 4 бали.
- Застосовує для виконання навчальних завдань та розв’язання проблемних ситуацій, але частково. Пояснює основні поняття, терміни — 5 балів.
- Повністю застосовує знання, наводить вдалі приклади — 6 балів.
Виконання завдань, навчальних дій,
розв’язання проблемних ситуацій
- Виконує складніші, ніж на попередньому рівні, завдання під керівництвом учителя та в групі — 4 бали.
- За алгоритмом самостійно та в групі, за потреби звертаючись по допомогу. Проблемні ситуації розпізнає з допомогою вчителя — 5 балів.
- За алгоритмом, але не потребує допомоги. Сам розпізнає проблемні ситуації, але допомога вчителя потрібна, аби висловити припущення щодо їх розв’язання — 6 балів.
Достатній рівень
Раніше: наводив окремі приклади для підтвердження думок, виконував завдання без алгоритму — 7 балів.
Аналізував інформацію, самостійно працював, хоч і з помилками — 8 балів.
Якщо ж без помилок, ще й систематизував інформацію, аргументував відповіді — 9 балів.
Нині: уміє аналізувати навчальну інформацію (класифікувати, порівнювати, узагальнювати, інтегрувати, уточнювати, упорядковувати). Зокрема:
Робота з інформацією
- Сам знаходить з наданих джерел потрібну інформацію для виконання навчальних завдань і розв’язання проблемних ситуацій, але не аналізує, відповідає лише на окремі питання за опрацьованою інформацією. Перетворює один вид інформації в інший, але лише за зразком — 7 балів.
- Аналізує інформацію, зіставляє, порівнює та групує її за заданою ознакою, вирізняє проблемні ситуації та відповідає на всі питання, при перетворенні інформації не потребує зразка — 8 балів.
- Ще й добирає прийнятний із запропонованих спосіб для унаочнення й візуалізації інформації — 9 балів.
Виконання завдань, навчальних дій,
розв’язання проблемних ситуацій
- Виконує частково-пошукові види навчальної діяльності за запропонованим алгоритмом або в співпраці з однокласниками, проблемні ситуації розв’язує відомим способом з допомогою вчителя — 7 балів.
- Виконує окремі пошукові, дослідницькі, творчі дії, з проблемними ситуаціями те саме, але допомога вчителя лише опосередкована. Наводить чимало аргументів, доповнює відповіді однокласників — 8 балів.
- Усе виконує та пропонує нові способи розв’язання з опосередкованою допомогою вчителя, виконує типові та нетипові завдання — 9 балів.
Високий рівень
Раніше: аналізував інформацію та використовував у стандартних ситуаціях — 10 балів.
Знаходив інформацію з різних джерел, бачив та розв’язував проблеми — 11 балів.
Використовував знання у нестандартних ситуаціях, самостійно знаходив джерела інформації — 12 балів.
Нині: вміє оцінювати навчальну інформацію та власну навчальну діяльність, рефлексувати, перекодовувати інформацію (з текстової у схематичну, графічну та навпаки), створювати, продукувати. Зокрема:
Робота з інформацією
- Самостійно обирає джерела інформації і знаходить істотну інформацію, встановлює логічні зв’язки між об’єктами, фактами, явищами — 10 балів.
- Висловлює позицію на основі цього, аргументує — 11 балів.
- Порівнює та зіставляє інформацію з різних джерел, застосовує критичне мислення — 12 балів.
Виконання завдань, навчальних дій,
розв’язання проблемних ситуацій
- Застосовує здобуті знання в стандартних ситуаціях, пропонує кілька способів розв’язання проблемної ситуації самостійно, у парі або групі — 10 балів.
- Те саме в нестандартних ситуаціях, а також аналізує власні навчальні дії самостійно, у парі або групі; конструктивно взаємодіє у групі — 11 балів.
- Усвідомлює ризики й прогнозує наслідки, планує свій подальший навчальний поступ, організує співпрацю в групах — 12 балів.
Також цікаво:
Оцінювання за НУШ:
що змінилося та як допомогти вчителю? |