ІНФОРМАТИКА і не тільки... 

***

  • КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ
  • Інструктаж БЖД
  • Комп’ютер і здоров’я
  • Статистика


    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Методичний кейс

    Головна » Статті » Методичний кейс » Творчість

    Внутрішня мотивація. Заохочення до творчості

     

    Мотивація. Спонукання до дії. Причини, за яких ми докладаємо зусиль, долаємо труднощі, прагнемо до того, що нас приваблює. Про мотивацію в житті дорослих написано багато книг. 

    Діти не відрізняються від дорослих тією мірою, у якій ми звикли думати. Вони теж потребують справжньої мотивації до діяльності, розвитку, боротьби з труднощами, навчання тощо...

    На жаль, сьогодні пересічний учитель і типовий навчальний заклад орієнтовані переважно на підтримування зовнішньої мотивації у вигляді контролю, наказів та вимог. 

    Взаємозв'язок мотивації з характером навчальної діяльності


    Показники навчальної діяльності

    Мотивація

    Зовнішня

    Внутрішня

    Тенденція
    до продовження
    навчальної діяльності

    Припиняється, якщо зникають зовнішні стимули

    Триває досить довго

    Креативність

    Викликає напруженість, стримує творчість

    Сприяє одержанню задоволення від роботи, викликає інтерес, радісне збудження, підвищує самоповагу особистості

    Складність
    завдань

    Учні надають перевагу спрощеним завданням, що призводить до втрати інтересу
    й активності у навчальній діяльності

    Надають перевагу ускладненим завданням, що полегшує виконання дій, які вимагають евристичного підходу

    Характер
    виконуваних дій

    Полегшує виконання дій, що вимагають алгоритмічного підходу, але погіршує якість вирішення евристичних завдань, сповільнює творчу активність

    Заважає виконанню алгоритмічних завдань,
    але сприяє евристичному підходові до вирішення завдань, прискорює зростання творчого мислення

    Ефективність
    засвоєння навчального матеріалу

    Поверхневе оволодіння навчальним матеріалом

    Більш високий рівень освоєння теоретичного матеріалу

    Тип
    сформованого
    мислення

    Позитивно впливає на формування алгоритмічного мислення й алгоритмічної діяльності

    Більш успішно впливає на пізнавальні процеси та поведінку особистості, сприяє
    формуванню творчого
    мислення

     

    ДИДАКТИЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ НАВЧАЛЬНОЇ МОТИВАЦІЇ ТА СПОСОБИ ЇЇ ЗДІЙСНЕННЯ.
    Способи формування внутрішньої мотивації:

    Класифікація навчальної мотивації

    Фактори, що сприяють формуванню внутрішньої мотивації навчальної діяльності:

    1. Позитивний емоційний настрій.
    2. Вивчення мотиваційної сфери учнів, її кореляція.
    3. Ситуація успіху.
    4. Наявність свободи вибору.
    5. Сформованість загальнонавчальних умінь і навичок.
    6. Диференціація, індивідуалізація опора на типологічні особливостей учнів.
    7. Використання різноманітних прийомів і методів інноваційних технологій метод-проектів, дослідницько-пошукових, ТРИЗ та інші.
    8. Організація ігрової діяльності та колективної діяльності на уроках.
    9. Формування мотивації на кожному етапі уроку:

    Початок уроку

    Середина уроку

    Кінець уроку

    Етап викликання вихідної мотивації (наукова мотивація: зв'язок з майбутніми і попередніми знаннями) (побутова мотивація де в житті застосовується дане знання)

    Етап підкріплення і посилення мотивації виникла (усвідомлення і розуміння, якими способами він діє, вміє їх оцінювати, порівнювати, отримувати задоволення від процесу навчання)

    Етап завершення роботи (мотивації перспективи, кінцевого результату, засвоєння знань і умінь)


    Учитель-мотиватор обов’язково знайде можливість донести учням, що:

    • чим вищий ступінь самоповаги, тим кращі результати в навчанні;
    • почуття радості й інтерес полегшують навчання;
    • страх і напруженість ускладнюють процес навчання;
    • невдачі у навчанні можуть призвести до бажання припинити навчання.

    Заохочення до творчості

    Діти із задоволенням докладають зусиль для виконання цікавих, творчих завдань, з задоволенням їх виконують, виділяють для виконання творчого завдання чимало часу, радісно сприймають інформацію про те, що їхня робота сподобалася 

    Спритність, винахідливість, кмітливість – усе це вміння вирішувати завдання різними нетривіальними способами, використовуючи при цьому своє творче мислення.

    У процесі розвитку винахідливості діти вчаться довіряти власній інтуїції та унікальним здібностям. Вони набувають позитивного ставлення до вирішення проблем. А тому, винахідливі діти виростають упевненими і працьовитими людьми. Також важливо й те, що вони набувають здатності насолоджуватись радощами, які пропонує їм життя.



    Для заохочення до творчості:

    • Заохочуємо допитливість дітей і пошук відповідей. Виходячи з цього, для батьків і вчителів одним з найкращих способів відповісти на запитання дитини будуть такі слова: «Як ти думаєш, як нам знайти відповідь?».
    • Google

       Світ пошуку

    •  

    Микола Гоголь «Чудовий Дніпро»

    Проекти. Астрономія. Декада природничих наук 


    Для мотивації навчання актуальними залишаються поради:

    • підтримувати рівний стиль стосунків між усіма учасниками навчання;
    • підбадьорювати учнів, коли вони стикатимуться з труднощами;
    • підтримувати позитивний зворотній зв’язок;
    • піклуватися про різноманітність форм і методів навчання;
    • привчати учнів до пізнавальної праці, розвивати їх наполегливість, силу волі, цілеспрямованість;
    • заохочувати виконання завдань підвищеної складності;
    • учити чітко визначати мету, завдання; 
    • формувати почуття відповідальності, обов’язку; 
    • учити висувати вимоги насамперед до самого себе.  

     


    • Шановні батьки! Не придушуйте й не гальмуйте прагнення до творчості надто великою кількістю іграшок фабричного виробництва. Стримуйтесь і не купуйте дітям черговий іграшковий персонаж, який з'являється в магазинах після виходу нового фільму чи мультфільму; тоді винахідливість отримає благодатний простір і зможе повноцінно розвиватись. Ляльки – так, вони можуть бути модними й актуальними, але не пробуджують уяву дитини, не спонукають до фантазії, адже вони приходять до нас уже в готовому завершеному вигляді. Фабрично зібрані іграшки позбавляють дітей можливості думати самостійно.

     


    • Надавайте значення різноманітності ідей і думок. Стимулюйте «мозковий штурм», підкреслюючи: «Звісно, це всього лише один зі способів поглянути на дану річ» або «Яка хороша ідея, я ніколи не думала про це раніше».


    • Заохочуйте осягнення чогось нового. Робіть конкретні мотивуючі коментарі, наприклад: «Той спосіб, яким ти змішала різні відтінки зеленого, малюючи листя, зробив дерево неймовірно реалістичним!».

    Миргород вечірній. Автор: Степанюк Діма. 2016 рік


    • Уникайте того, щоб соромити чи бентежити дітей, які експериментують, використовуючи метод проб і помилок. Не кажіть: «І що це ти таке мав на увазі?». Замість цього підтримайте дитину: «Якщо це не спрацювало, не страшно, спробуй щось інше, і в тебе обов'язково вийде». Заохочуйте розумний ризик, він буде живити творчість


    • Стимулюйте уяву, самостійність і незалежність мислення, ставлячи запитання в якості супроводу певної діяльності. Коли разом реалізуєте якісь ідеї чи працюєте над проектом, не кажіть учням, що саме треба зробити, нехай вони самі подумають над цим.
    • Права та обов’язки дитини. Проект. 5 клас

    • Декада природничих наук
    • Шановні батьки! Не виконуйте за дитину її шкільне завдання тільки тому, що ви можете зробити його краще або швидше (звісно, можете!). А також чиніть опір бажанням додати останній штрих у вже виконану роботу, щоби зробити її ідеальною. Поважайте процес навчання, який відбувається під час вирішення завдання. Цей процес набагато важливіше, ніж кінцевий результат. Під час практики й результат стане досконаліше.

    • Уникайте некоректних фраз і негативних висловлювань. Критичні коментарі нищать творчі експерименти. Треба уникати таких фраз, як: «Ні, це зовсім не так, як ти робиш, ось дай, я сама зроблю»,«Це ніколи не спрацює».
    •  

    • Проявіть повагу до творчої праці. Прикріпіть дитячі оповідання або малюнки на класний куточок у школі, батьки - на холодильник чи стіну. Ще діти люблять бачити плоди своєї праці на робочих місцях своїх батьків, у своєму класі, на шкільному сайті.

    • Уникайте невтішних порівнянь між роботами учнів та їхніми талантами. Не кажіть щось на зразок: «Ти, звісно, не зможеш розповісти історію так само добре, як твій сусід по парті» або «Чому ти не можеш намалювати гарну картинку, як твоя сестра?! Ти використовуєш такі похмурі кольори».

    • Заохочуйте винахідливий гумор. Гумор допомагає дітям відчувати радість від творчих можливостей свого розуму. Смійтесь якомога частіше й ніколи не соромтесь казати: «Ой, я зараз лусну зі сміху!».

    • Полегшіть гру, не нав'язуйте дітям своє бачення. Гра повинна бути вашим парним танцем, а не концертом, на якому ви – єдиний диригент.

    • Грайте у фантазійні гри. Наприклад, запропонуйте дитині придумати спосіб, як побудувати будинок, висадившись на Місяці. Або скласти списки всіх неординарних способів, за допомогою яких можна використовувати повсякденні побутові предмети, наприклад, граблі або міксер. Навчіться отримувати величезне задоволення від химерних і навіть трохи безглуздих відповідей!

    • Грайте в ігри-перевтілення. Наприклад, уявіть, що ви мавпа. Або прикиньтесь машиною-газонокосаркою, машиною для приготування соку або лопатями вентилятора! Не бійтесь найнесподіваніших пропозицій.
    •  

    • Забезпечте безпечне і зручне місце, де учні можуть використовувати різноманітні художні матеріали. Запропонуйте їм папір і картон, кольорові олівці, крейду, фломастери, клей, наклейки, пальчикові фарби, глину тощо.

    • Виготовте саморобні костюми і влаштуйте концерт, підготуйте з діть якусь акцію, конкурс. Приймайте запропоновані учнями композиції. Знайдіть місце для того, щоб діти мали можливість вільно рухатися, щоб найенергійніші в повному обсязі могли показати свою майстерність і витонченість.
    •  

    • Грайте в ігри, в яких можуть бути різні варіанти відповідей. Включіть у гру запитання «А якщо?». ...

    • Джерела
    • http://childdevelop.com.ua/articles/psychology/233/
    • http://childdevelop.com.ua/articles/psychology/233/
    • http://mirgorod7.ucoz.ru/index/mistectvo/0-177

    • Мотивація навчальної діяльності - Методика професійного навчання http://leg.co.ua/knigi/navchannya/metodika-profesiynogo-navchannya-3.html


      РОЗВИТОК ТВОРЧОЇ ІНІЦІАТИВИ ВЧИТЕЛЯ В РОЗРОБЦІ ВЛАСНИХ ПІДХОДІВ ДО НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ НА ОСНОВІ СУЧАСНИХ НОВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ  http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/rozvitok-tvorchoyi-initsiativi-vchitelya-v-rozrobt.html

    •  
    •  
    Категорія: Творчість | Додав: SvetlanaCh (16.12.2016)
    Переглядів: 263 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    avatar

    Категорії розділу

    Тести / Загадки / Перевір себе / Логіка [231]
    Актуально / Нові підручники [73]
    Олімпіади [4]
    Поурочне планування [16]
    Рефлексія [7]
    Інклюзія / Психологія / Педагогіка [189]
    Методичні рекомендації [59]
    http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/metoduchni.html
    Календарне планування, програми та Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів [32]
    НУШ [27]
    Астрономія МЕТОДИКИ [6]
    Інформатика МЕТОДИКИ [20]
    Кабінет інформатики [16]
    Як формувати у учнів ключові та ІКТ-компетентності? [44]
    Сучасні технології, методи, прийоми. Інструменти [279]
    Інструментальна цифрова дидактика [17]
    Хмарні технології в освіті [89]
    Сервіси Wеb 2.0. та хмарні технології як моделювальне середовище освітнього підпростору вчителів [59]
    Сервіси Wеb 2.0. та хмарні технології як моделювальне середовище освітнього підпростору вчителів
    Сервіси та послуги Google [18]
    Крім основного свого бізнесу — звичайного пошуку, Google пропонує ряд сервісів та послуг для різних потреб.
    Сайт вчителя [17]
    Змішане навчання [7]
    Перевернуте навчання [15]
    Кейс-метод навчання [13]
    Ігрова педагогіка [25]
    Веб-квести [14]
    Створення навчальних інтерактивних мультимедійних ігрових вправ [4]
    Брейн-ринг [5]
    Онлайн-освіта [7]
    Освіта за допомогою відео [25]
    STEM-освіта [15]
    Абревіатура STEM розшифровується як Science (Наука), Technology (Технології), Engineering (Інженерія) та Mathematics (Математика). При цьому дані дисципліни вивчаються не окремо, як ми звикли, а у комплексі. Велике значення грає практичне застосування отриманих знань.
    Проектний метод навчання [96]
    Інтегроване навчання [18]
    ІНТЕГРОВАНІ УРОКИ інформатики: сутність, ефективність, методика [31]
    http://svch.ucoz.com/publ/0-0-0-1578-13
    Бінарні уроки [6]
    Як працює мозок? [114]
    Мотивація [10]
    Мотивація. Спонукання до дії. Причини, за яких ми докладаємо зусиль, долаємо труднощі, прагнемо до того, що нас приваблює. Про мотивацію
    Розвиток критичного мислення [12]
    Розвиваємо креативність та критичне мислення [31]
    Тематичні тижні та декади [7]
    Україна - рідний край [1]
    Творчість [2]
    Спритність, винахідливість, кмітливість – усе це вміння вирішувати завдання різними нетривіальними способами, використовуючи при цьому своє творче мислення

    Вхід на сайт

    Пошук

    СПІВПРАЦЯ

  • МОН України
  • Міська Рада м.Миргород
  • ПОІППО
  • Міськво м.Миргород
  • Телестудія МИРГОРОД
  • Шкільний канал YouTube
  • E-mail та сайти вчителів
  • ЗОШ №7