КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ
З ДИСЦИПЛИН ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНОГО ЦИКЛУ У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
Особливістю системи оцінювання досягнень учнів з дисциплін художньо-естетичного циклу є її багатофункціональність, що зумовлена багатокомпонентністю змісту мистецької освіти, спрямованої на цілісне формування художньо-естетичної культури учнів, і передбачає:
- формування в учнів емоційно-естетичного ставлення до дійсності, світоглядних орієнтацій, особистісно-ціннісного ставлення до мистецтва, вітчизняної та зарубіжної художньої культури;
- розвиток емоційно-почуттєвої сфери, оригінального асоціативно-образного мислення, універсальних якостей творчої особистості;
- формування знань та уявлень про мистецтво, розуміння специфіки художньо-образної мови різних видів мистецтва, здібності до сприймання та інтерпретації художніх творів;
- розширення естетичного досвіду, умінь і навичок у сфері мистецької діяльності, потреби в художньо-творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні.
Об'єктами перевірки та оцінювання у процесі вивчення мистецьких дисциплін учнями мають стати:
- здатність учнів сприймати, розуміти й відтворювати твори мистецтва, інтерпретувати їх художньо-образний зміст (висловлювати власне естетичне ставлення);
- уміння й навички з практичної художньої діяльності (відтворення за зразком), досвід самостійної та творчої діяльності (застосування набутих знань і вмінь у змінених, зокрема, проблемно-пошукових ситуаціях);
- обізнаність у сфері мистецтв - елементарні знання та уявлення про мистецтво, його основні види та жанри, розуміння художньо-естетичних понять та усвідомлене користування відповідною термінологією, уявлення про творчість відомих вітчизняних і зарубіжних митців (мистецтвознавча пропедевтика);
- загальна естетична компетентність, художньо-образне мислення учнів як інтегрований результат навчання, виховання й розвитку.
Рівні навчальних досягнень
|
Бали
|
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з музичного мистецтва
|
І. Початковий
|
1
|
Учень (учениця) сприймає та виконує музичні твори на частковому рівні, небагатослівно характеризує їх, демонструє слабо сформоване художньо-образне мислення, елементарні навички та вміння у практичній музичній діяльності
|
2
|
Учень (учениця) володіє незначною частиною тематичного матеріалу, має слабо сформований рівень сприйняття музичних творів, виявляє певні вміння й навички, володіє незначною частиною спеціальної музичної термінології, словниковий запас дозволяє викласти думку на елементарному рівні
|
3
|
Учень (учениця) здатний сприймати та виконувати окремі фрагменти музичних творів з конкретним образно-художнім змістом, знає незначну частину музичного тематичного матеріалу; послуговуючись обмеженим термінологічним і словниковим запасом
|
ІІ. Середній
|
4
|
Учень (учениця) здатний сприймати та виконувати музичні твори на репродуктивному рівні, але не розуміє художньо-образної сфери музичних творів; застосування знань і спеціальної музичної термінології на практиці задовільне
|
5
|
Учень (учениця) володіє навичками й уміннями, які дають змогу проаналізувати чи виконати окремі музичні твори, котрі мають художньо конкретну словесну, понятійну основу; але не завжди вміє інтерпретувати музичні твори, які вимагають абстрактного художнього мислення; виявляє недостатнє знання спеціальної музичної термінології; словниковий запас небагатий
|
6
|
Учень (учениця) здатний сприймати і відтворювати основну частину музичного матеріалу, але має слабо сформоване художнє мислення, не завжди послідовно та логічно характеризує музичні твори, його розповідь потребує уточнень і додаткових запитань; учень (учениця) виявляє знання й розуміння основних тематичних положень, але не завжди вміє самостійно зробити порівняння, висновок про прослухану чи виконану музику
|
ІІІ. Достатній
|
7
|
Учень (учениця) здатний сприймати та виконувати музичні твори, але робить непереконливі висновки, непослідовно викладає свої думки, допускає термінологічні помилки; учень (учениця) знає найважливіший тематичний музичний матеріал, але знання нестійкі; спостерігаються помітні позитивні зміни в музичній діяльності учня
|
8
|
Учень (учениця) уміє сприймати та виконувати музичні твори, досить повно аналізує художньо-образний зміст твору, але має стандартне мислення, йому бракує власних висновків, асоціацій, узагальнень, не завжди вміє поєднувати музичні твори та життєві явища; недостатньо володіє спеціальною музичною термінологією при аналізі музичних явищ
|
9
|
Учень (учениця) виявляє достатнє засвоєння тематичного музичного матеріалу, але допускає неточності у використанні спеціальної музичної термінології, які потребують зауваження чи коригування, трапляються поодинокі недоліки у виконанні музичного твору й художньо-образному оформленні своїх роздумів про прослухану музику; не завжди самостійно систематизує та узагальнює музичний матеріал
|
ІV. Високий
|
10
|
Учень (учениця) має міцні знання програмового матеріалу, але, аналізуючи музичні твори, допускає несуттєві неточності у формулюваннях, при використанні спеціальної музичної термінології, а також під час виконання музичних творів, у більшості випадків уміє обґрунтовано довести свою думку про музичні явища, йому важко виконати окремі фрагменти музичного твору. Указані неточності може виправляти самостійно
|
11
|
Учень (учениця) володіє тематичним музичним матеріалом у межах програми, уміє використовувати набуті знання, уміння і здібності у нових музичних завданнях, демонструє знання спеціальної музичної термінології, їх усвідомлення та міцність, уміння систематизувати, узагальнювати, інтерпретувати музичні твори, асоціювати їх з творами інших мистецтв та життєвими явищами, застосовувати здобуті знання в музичній діяльності
|
12
|
Учень (учениця) має глибокі, ґрунтовні знання тематичного музичного матеріалу у межах програми, здатний узагальнювати, сприймати та виконувати музичні твори, застосовувати асоціативні зв'язки між музичними творами, творами інших мистецтв і життєвими явищами; свідомо використовувати спеціальну музичну термінологію в роздумах, висновках та узагальненнях про прослуханий чи виконаний твір, пропонує нетипові, цікаві художньо-творчі уявлення; рівень світосприйняття та світовідчуття мистецького мислення достатньо високий; самостійно використовує набуті знання, уміння та здібності в музичній діяльності
|
Слухання музики
Рівні навчальних досягнень
|
Бали
|
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з музичного мистецтва
|
І. Початковий
|
1
|
Відповідь не дано ні на один з пунктів аналізу музичного твору, відмова від відповіді.
|
2
|
Здобувач освіти володіє незначною частиною тематичного матеріалу, має слабо сформований рівень сприйняття музичних творів.
|
3
|
Словниковий запас дозволяє викласти думку на елементарному рівні, знає незначну частину музичного тематичного матеріалу, послуговуючись обмеженим термінологічним і словниковим запасом.
|
ІІ. Середній
|
4
|
Відповідь виявляє незнання і нерозуміння навчального матеріалу.
|
5
|
Виявляє недостатнє знання спеціальної музичної термінології; словниковий запас небагатий.
|
6
|
Не завжди вміє самостійно зробити порівняння, висновок про прослухану чи виконану музику .
|
ІІІ. Достатній
|
7
|
Відповідь правильна, але неповна.
Непослідовно викладає свої думки, допускає термінологічні помилки; спостерігаються помітні позитивні зміни в музичній діяльності учня.
|
8
|
Розпізнавання музичних жанрів, засобів музичної виразності, елементів будови музичної мови, музичних форм виконані самостійно, але з 1-2 навідними питаннями
|
9
|
Виявляє достатнє засвоєння тематичного музичного матеріалу, але допускає неточності у використанні спеціальної музичної термінології, які потребують зауваження чи коригування .
|
ІV. Високий
|
10
|
Має міцні знання програмового матеріалу, але, аналізуючи музичні твори, допускає несуттєві неточності у формулюваннях. Указані неточності може виправляти самостійно.
|
11
|
Дано правильну і повну відповідь, яка містить характеристику змісту музичного твору, засобів музичної виразності, відповідь самостійна.
|
12
|
Любить, розуміє музику. Уважний і активно бере участь в обговоренні музичних творів, має глибокі, ґрунтовні знання тематичного музичного матеріалу у межах програми; самостійно використовує набуті знання, уміння та здібності в музичній діяльності.
|
Вокально - хорова робота
Рівні навчальних досягнень
|
Бали
|
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з музичного мистецтва
|
І. Початковий
|
1
|
Виконання фальшиве (мелодія, ритм).
|
2
|
Незнання тексту,нечисте, фальшиве інтонування.
|
3
|
Знає незначну частину музичного тематичного матеріалу.
|
ІІ. Середній
|
4
|
Учень (учениця) здатний виконувати музичні твори на репродуктивному рівні, але не розуміє художньо-образної сфери музичних творів.
|
5
|
Допускаються окремі неточності у виконанні мелодії та тексту пісні.
|
6
|
Є ритмічні неточності, спів невиразний.
|
ІІІ. Достатній
|
7
|
Знання мелодійної лінії і тексту пісні.
|
8
|
В основному чисте інтонування, ритмічно правильне.
|
9
|
Спів недостатньо виразний.
|
ІV. Високий
|
10
|
Знання мелодійної лінії і тексту пісні.
|
11
|
Чисте інтонування, ритмічно точне виконання.
|
12
|
Виразність, емоційність під час виконаня пісні.
Знання мелодійної лінії і тексту пісні, чисте інтонування і ритмічно точне виконання.
|
Музична термінологія
Рівні навчальних досягнень
|
Бали
|
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з музичного мистецтва
|
І. Початковий
|
1
|
Незнання термінів і понять.
|
2
|
Учень (учениця) володіє незначною частиною спеціальної музичної термінології, словниковий запас дозволяє викласти думку на елементарному рівні.
|
3
|
Відсутність навичок використання термінів і поніть на практиці.
|
ІІ. Середній
|
4
|
Застосування знань і спеціальної музичної термінології на практиці задовільне.
|
5
|
Виявляє недостатнє знання спеціальної музичної термінології; словниковий запас небагатий
|
6
|
Слабке (фрагментарне) знання термінів і понять, невміння використовувати їх на практиці.
|
ІІІ. Достатній
|
7
|
Неточність у формулюваннях термінів і понять.
|
8
|
Недостатньо володіє спеціальною музичною термінологією при аналізі музичних явищ.
|
9
|
Неточність у формулюваннях термінів і понять, вміння частково застосовувати їх на практиці.
|
ІV. Високий
|
10
|
Аналізуючи музичні твори, допускає несуттєві неточності у формулюваннях, при використанні спеціальної музичної термінології, . Указані неточності може виправляти самостійно.
|
11
|
Учень (учениця) демонструє знання спеціальної музичної термінології, їх усвідомлення та міцність, уміння систематизувати, узагальнювати, інтерпретувати музичні твори, асоціювати їх з творами інших мистецтв та життєвими явищами, застосовувати здобуті знання в музичній діяльності.
|
12
|
Тверді знання термінів і понять, вміння застосовувати ці значення на практиці.
|
Усна відповідь
1,2,3,- допускає грубі помилки у відповіді, не розуміє суть поставленого питання .
4.5,6,- слабо справляється з поставленим питанням, допускає неточності у викладі вивченого матеріалу.
7,8.9,- повністю опанував програмовий матеріал, але при викладі його допускає неточності другорядного характеру;
10,11,12,- правильно викладає вивчений матеріал; аналізує твори музики, виділяє особливості образної мови, розуміє єдність художньо-образних почав мистецтв і їх соціальну роль;
Рівні навчальних досягнень
|
Бали
|
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)
|
Початковий
|
1
|
Учень (учениця) сприймає музичні твори фрагментарно, виявляючи низький рівень емоційності; відсутня мотивація до пізнання навколишнього світу, мистецтва; незначний обсяг понятійного апарату не дозволяє характеризувати художні образи; демонструє слабо сформоване художньообразне мислення, елементарні навички та вміння у практичній музичній діяльності. Потребує постійної практичної і теоретичної допомоги вчителя.
|
2
|
Учень (учениця) виявляє вибіркову емоційність та слабо сформовані навички сприймання музичних творів, слабку мотивацію щодо їх пізнання; володіє незначною частиною тематичного матеріалу, виявляє певні практичні вміння та навички, але майже не володіє спеціальною музичною термінологією; словниковий запас дозволяє викласти думку на елементарному рівні. Потребує постійної практичної і теоретичної допомоги вчителя.
|
3
|
Учень (учениця) виявляє інтерес до пізнання музичних явищ періодично, хоча здатний емоційно сприймати музичні твори з конкретним образнохудожнім змістом; знає незначну частину тематичного матеріалу; позитивно реагує на власну практичну діяльність, але у висловленні вражень послуговується обмеженим понятійним запасом; потребує практичної допомоги вчителя.
|
Середній
|
4
|
Учень (учениця) здатний емоційно сприймати та виконувати музичні твори на репродуктивному рівні, має позитивну мотивацію щодо власної практичної діяльності, але не завжди усвідомлює художньообразний зміст музичних творів; застосування знань та спеціальної музичної термінології задовільне; потребує практичної допомоги вчителя.
|
5
|
Учень (учениця) виявляє інтерес та емоційність сприймання музичних творів, виявляє позитивну мотивацію щодо власної практичної діяльності; частково володіє навичками й уміннями, що дає змогу характеризувати окремі музичні твори з конкретною програмною основою; але не завжди вміє інтерпретувати музичні твори непрограмного змісту; виявляє недостатнє знання спеціальної музичної термінології. Потребує періодичної практичної та теоретичної допомоги вчителя.
|
6
|
Учень (учениця) виявляє здатність емоційно сприймати і відтворювати основну частину музичного матеріалу, має позитивну мотивацію щодо пізнання мистецьких явищ та власної практичної діяльності, хоча не завжди вміє самостійно зробити порівняння, висновок про прослухану чи виконану музику
|
Достатній
|
7
|
Учень (учениця) виявляє здатність емоційно сприймати та виконувати музичні твори, позитивну мотивацію щодо пізнання мистецьких явищ та власної практичної діяльності; володіє певним термінологічним запасом, але у викладенні думок і вражень припускається термінологічних помилок; обізнаний у найважливішому тематичному музичному матеріалі, але знання нестійкі; частково застосовує в практичній діяльності набуті знання та вміння, виявляючи прагнення самостійності.
|
8
|
Учень (учениця) виявляє здатність емоційно сприймати і виконувати музичні твори, позитивну мотивацію щодо пізнання та інтерпретації мистецьких явищ, але має стандартне мислення, не завжди самостійний у висновках; вміння оперувати музичною термінологією при аналізі музичних явищ розвинені недостатньо. У практичній діяльності прагне самостійно застосовувати набуті знання та вміння, хоча потребує консультації вчителя.
|
9
|
Учень (учениця) виявляє емоційність сприймання творів, позитивну мотивацію щодо пізнання мистецьких явищ та їх зв’язку з життям, достатнє засвоєння тематичного музичного матеріалу, але допускає неточності у використанні спеціальної термінології; у практичній діяльності прагне самостійно застосовувати власний досвід, набуті знання та вміння.
|
Високий
|
10
|
Учень (учениця) виявляє емоційність сприймання музичних творів, стійку позитивну мотивацію щодо пізнання життєвих та мистецьких явищ, має міцні знання програмового матеріалу, уміє обґрунтувати свою думку, але може допускати несуттєві неточності у використанні спеціальної термінології в аналізі музичних творів; відчуває деякі труднощі у виконанні музичного твору, але прагне самостійно виправляти неточності.
|
Високий
|
11
|
Учень (учениця) виявляє емоційність сприймання музичних творів та їх зв’язку з життєвими явищами, позитивну мотивацію щодо пізнання та виконання музики; володіє тематичним матеріалом у межах програми, демонструє вміння оперувати спеціальною термінологією в інтерпретації творів, асоціювати їх з творами інших мистецтв, виявляє здатність самостійно застосовувати здобуті знання на уроках та у позаурочний час.
|
12
|
Учень (учениця) володіє стійкою позитивною мотивацією щодо пізнання музичних явищ, встановлення їх зв’язку з життєвими явищами та творами інших мистецтв; має ґрунтовні знання тематичного музичного матеріалу у межах програми; вільно оперує спеціальною термінологією; виявляє нестандартність художньообразного мислення, самостійно використовує набуті знання та вміння в музичній діяльності на уроках та у позаурочний час.
|
|